Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Figyelmeztető sztrájkot tartanak a Volkswagen német járműgyártó zwickaui üzemének dolgozói 2024. december 2-án. A sztrájkot azért tartják, mert az autógyártó több ezer embert akar elbocsátani, a fizetéseket csökkenteni és gyárakat bezárni, első alkalommal Németországban.
Nyitókép: MTI/AP/DPA/Hendrik Schmidt

Lázadás a Volkswagennél: a kompromisszum vagy az eszkaláció a tét

Rendkívüli válságtanácskozás tartottak szerdán a Volkswagen wolfsburgi központjában. A találkozón az üzemi tanács, illetve az IG Metall szakszervezet képviselői megismételték követeléseiket, a cég vezérigazgatója, Oliver Blume ugyanakkor ismét a takarékosság elkerülhetetlen szükségességével érvelt.

A találkozó rendkívüli volt abból a szempontból is, hogy meghívták a még hivatalban lévő, immár kisebbségi kormány munkaügyi miniszterét, a szociáldemokrata Hubertus Heilt. A tárcavezető jelenléte annál inkább is figyelmet érdemel, mert a bércsökkentésekkel, a leépítésekkel kapcsolatos kollektív vitákba a politika hagyományosan nem szól bele Németországban.

Az előzményekhez tartozik, hogy hétfőn a zwickaui gyárban, de több más VW-üzemben is több tízezren tartottak figyelmeztető sztrájkot az igazgatótanács által tervezett üzembezárások, illetve a kilátásba helyezett és előzetesen már előkészített bércsökkentések miatt. Az ARD közszolgálati médium szerint csak Wolfsburgban 47 ezer alkalmazott sztrájkolt, de az IG Metall szakszervezet szerint összesen csaknem százezren vettek részt a többnyire kétórás, figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésben.

A legutóbbi, szeptemberben tartott hasonló tanácskozásra több mint 25 ezren vettek részt, a wolfsburgi csarnok ezúttal is zsúfolásig volt, olyannyira, hogy a "kiszorulók" számára az elhangzottakat kivetítőkön közvetették.

A ZDF közszolgálati médium arról számolt be, hogy a cégvezetés és a munkavállalók, illetve az érdekeiket képviselő IG Metall szakszervezet között nem közeledtek az álláspontok. Oliver Blume vezérigazgató megismételte, hogy a takarékosság érdekében a tervezett megszorító intézkedések elkerülhetetlenek. A cégvezető mindezt a korábbiakhoz hasonlóan azzal magyarázta, hogy a Volkswagen számára a kínai piac beszűkült, ugyanakkor Németországban is jelentősen zsugorodott az elektromos autók iráni kereslet.

A költségcsökkentést elkerülhetetlennek nevezte, hangoztatva, hogy a munkaerőköltségek túl magasak az országban.

"Termékeink jók, most csökkentenünk kell a költségeket minden területen" – idézte a ZDF Blumét. A vezérigazgató azt ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy az üzemi tanáccsal közös tárgyalásokon "fenntartható megoldást" találjanak. A munkavállalók erre vonatkozó korábbi javaslatát "jó kezdetnek" nevezte, de – mint fogalmazott – nem elegendő a cég jövőjének biztosításához.

Az üzemi tanács vezetője, Daniela Cavallo hangsúlyozta, hogy a munkaerő nem felelős a cég problémáiért, de megerősítette, hogy hajlandók engedményeket tenni.

Cavallo szerint vagy közösen törekszenek a kompromisszumokra, vagy – mint fogalmazott – a válság tovább szélesedik.

Az üzemi tanács célja továbbra is az, hogy karácsonyig megegyezzenek. Ennek előfeltétele azonban, hogy a VW vezetése feladja korábbi követeléseit – jelentette ki. A munkaügyi miniszter jelenlétében felszólította a politikusokat, hogy élénkítsék a gazdaságot, és ezzel segítsék a VW-t a kialakult válság enyhítésében. Értesülések szerint a miniszter érdemben nem reagált, mindössze a szociális partnerség fenntartásának szükségességét hangsúlyozta.

A felek megállapodtak abban, hogy jövő hétfőn újabb tárgyalási fordulót tartanak.

Az üzemi tanács és az alkalmazottak érdekeit képviselő szakszervezet a közelmúltban olyan intézkedéseket javasolt, amelyekkel szerintük másfél milliárd eurót lehetne megtakarítani. Ennek részeként lemondanának a 2025-ös és 2026-os évekre vonatkozó bónuszokról. A Volkswagen 10 százalékos bércsökkentést akar, mondván, hogy a piaci részesedés megvédése érdekében csökkentenie kell a költségeket és növelnie kell a profitot. Tervezi továbbá a tíz németországi üzem közül három bezárását.

2023-ban a németországi üzemekben a Volkswagen 4,9 millió autót gyártott. A gyárakban mintegy 120 ezren dolgoznak.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×