eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A légierő Airbus A-319 típusú személyszállító repülőgépe a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison 2022. május 11-én.
Nyitókép: MTI/Bús Csaba

Úgy tűnik, izraeli rakétavédelmi rendszert kaptak a Magyar Honvédség szállítógépei

Az izraeli Bird cég bejelentette, hogy sikeresen felszerelte rakétavédelmi rendszerét egy meg nem nevezett európai légierő Airbus A-319-es szállítógépeire.

Európában a magyar mellett még a cseh, a szlovák és a német légierő használja az Airbus A-319-et. A Honvédséggel ellentétben azonban a többiek elsősorban VIP szállításra alkalmazzák a repülőiket, ezek az utak pedig többnyire nem vezetnek kockázatos, hadműveleti légterekbe. Ellenben a magyar A-319-ek például részt vettek az afganisztáni kiürítésben, amikor a szállítógépek ellenséges rakétatámadásnak is ki voltak téve. Már akkor felmerült az igény, hogy a két repülőt lássák el védelmi berendezésekkel.

2021. decemberében, a honvédelem.hu számolt be arról, hogy a két A-319 "2022-2024 között a piac egyik legmodernebb aktív elektronikai önvédelmi rendszerét kapja majd meg", a kiválasztott cég pedig az izraeli BIRD AeroSystems lett.

Egy szállítógépre szerelt SPREOS rendszer. Forrás: BIRD
Egy szállítógépre szerelt SPREOS rendszer. Forrás: BIRD

A cikkből még annyi derült ki, hogy "az izraeli BIRD AeroSystems által szállított komplex megoldás a radar- illetve lézeres besugárzás mellett észleli majd a gépek ellen indított rakétákat is, és a megszokott zavarótöltetek kilövése és az elektronikai zavarás mellett, az A319 esetében alkalmas lesz a közeledő, infravörös irányítású légvédelmi rakéták keresőfejének lézersugaras megrongálására, semlegesítésére is."

A BIRD AeroSystems most egy közleményt adott ki arról, hogy bizonyos A319-esekre a SPREOS DIRCM (Directed Infrared Countermeasure - Irányított Infravörös Ellentevékenység) és az Aeroshield rakétavédelmi rendszert telepítették. Ezzel több funkciót integráltak, beleértve a fenyegetések észlelését és azok megerősítését, valamint a fejlett infravörös irányított rakéták nyomon követését és zavarását. Mindezt egy olyan platformon, amelyről könnyen le- és felszerelhető a berendezés, attól függően, hogy a gép veszélyes légtérben hajt-e végre küldetést, vagy sem.

Az izraeli BIRD cég SPREOS rakétavédelmi rendszerének mini radarja. Forrás: BIRD
Az izraeli BIRD cég SPREOS rakétavédelmi rendszerének mini radarja. 36 cm magas és 25 cm átmérőjű. Forrás: BIRD

A nyílt architektúrájú, kétsávos radar passzív vagy aktív üzemmódban is üzemel. A lokátor az integrált elektro-optikai érzékelőktől kapott riasztás nyomán a veszélyforrás irányába fordul, majd a rendszer - a fél-aktív radart használva - ellenőrzi a fenyegetések valódiságát.

Amennyiben a fenyegetés valós, a rendszer haladéktalanul megkezdi az ellentevékenységet. Ez az elektronikai zavarás mellett lehet a lokátorvezérlésű támadófegyvereket megtévesztő dipol csapdák kiszórása, vagy a hőkövető rakétákat eltérítő infracsapdák kilövése. A legvégső esetben pedig nagy energiájú lézersugárral kiégeti a közeledő rakéta iránytófejét, és az így megvakított fegyver már nem tudja eltalálni a célt. A BIRD SPREOS rendszere körkörös védelmet nyújt - összegzi a cég.

Címlapról ajánljuk

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×