eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Az iráni olajügyi minisztérium, a SHANA felvétele az NIOC iráni állami olajtársaság tulajdonában álló, Sabiti nevű megrongált tankerről a Vörös-tengeren. Két nappal korábban a szaúd-arábiai Dzsiddától mintegy százharminc kilométerre támadás érte a tartályhajót, két robbanás lyukat ütött két tározórekeszen, olajuk a tengerbe folyt. Irán tájékoztatása szerint a legénység egyik tagja sem sebesült meg, tűz sem keletkezett a hajón, amely stabil és irányítható maradt. Iráni szakértők terrortámadásra gyanakodtak, az olajtársaság pedig két rakétatalálatról számolt be.
Nyitókép: MTI/AP/SHANA

Végét járja a tengeri konténerszállítás

A Vörös-tengeren a húszi támadások, a Panama-csatornán az aszályok miatt egyre kevesebb a teherszállító hajó.

Globális válság van kialakulóban a tengeri kereskedelmi utakon, aminek súlyos következménye lehet az inflációra, az élelmezés- és energiabiztonságra - hívja fel a figyelmet legfrissebb jelentésében a fejlődő országok gazdasági növekedésének elősegítésén dolgozó ENSZ-szervezet (UNCTAD) − írja az economx.hu.

A Szuezi-csatorna forgalmának hanyatlása az elmúlt két hónapban kibontakozott fegyveres konfliktusoknak tudható be, míg a Panama-csatornán áthaladó tranzitforgalom az elmúlt két év időjárási viszontagságai miatt csökkent drasztikusan.

A Szuezi-csatornán keresztül zajlik a kereskedelmi forgalom Ázsia és Európa között, az Egyiptomot átszelő vízi út révén a konténerhajóknak nem kell megkerülniük az afrikai kontinenst.

2023-ban a globális tengeri konténerkereskedelem hozzávetőlegesen 22 százaléka haladt át ezen a csatornán olyan árukat szállítva, mint például a földgáz, a kőolaj, nyersanyagok és ipari termékek.

Azóta, hogy tavaly év végétől a Vörös-tengeren a jemeni húszik sorra támadják meg a nemzetközi hajókat, a szállítmányozók elkerülik a csatornát és a hosszabb Afrika körüli útvonalat választják. A kerülő azt jelenti, hogy például egy Szaúd-Arábiából Hollandiába közlekedő olajtankernek a megszokott mintegy 10 ezer kilométer helyett csaknem 18 ezer kilométeres utat kell megtennie.

Egyes ágazatokban már szinte teljesen kiiktatták a Szuezi-csatornán átvezető útvonalat, cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajó egyáltalán nem jár erre, ami a földgáz világpiaci árának emelkedéséhez vezetett, az autószállításra szakosodott tengeri fuvarozók járatai pedig mintegy 50 százalékkal csökkentek ezen az útvonalon az UNCTAD adatai szerint.

A helyzet összetettségét mutatja, hogy a forgalom visszaesése a fuvardíjak meredek emelkedésével jár együtt. A Sanghajból Európába küldött árucikkek szállítása például több mint 250 százalékkal drágult tavaly ősz óta.

A Panama-csatorna térségét tartós aszály sújtja. A rendkívül alacsony vízállás miatt a csatornán a korábban megszokott átlagosan 36-ról 22-re kellett csökkenteni a napi tranzitok számát. Ez az útvonal különösen Dél-Amerika nyugati parti országainak fontos.

A gazdasági következmények mellett a környezeti hatások is jelentősek: a hajók a korábbinál több üzemanyagot égetnek el, mert nagyobb távolságot kell megtenniük, és igyekeznek gyorsabban haladni, ami még inkább növeli a fogyasztást.

Így például a Szingapúr és Észak-Európa között közlekedő konténerszállítók Afrikát megkerülve 70 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsátanak ki.

Az ENSZ-szervezet szerint a mostanra kialakult helyzet még nem érte el világjárvány okozta 2021-2022-es globális logisztikai válságot, de fontos szemmel tartani az eseményeket, mert az ukrajnai háború már megmutatta, hogy a hosszabb távolságok és a fuvardíjak milyen hatással vannak az élelmiszerárakra.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×