A mai autók olyanok, mint az okostelefonok az internethez csatlakozó alkalmazásokkal, amelyek hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek, és ezek egy része nagyon is személyes − írja az index.hu a The Markup cikke nyomán.
A legtöbb járművezetőnek fogalma sincs arról, hogy milyen adatokat továbbít a járműve, arról nem is beszélve, hogy pontosan ki gyűjti, elemzi és osztja meg ezeket az adatokat, és kivel. A következő egy tipikus adatáramlási forgatókönyv egy gyárilag telepített mobiltelefonos kapcsolattal rendelkező jármű esetében.
Amint a járművezető beszáll az autóba, több tucat érzékelő bocsát ki adatpontokat,
amelyek az autó számítógépéhez áramlanak: a vezetőajtó ki van nyitva; egy utas ül a vezetőülésben; az utastér belső hőmérséklete 25 Celsius-fok; a napfénytető nyitva; a gyújtásgomb megnyomva; az utazás megkezdődött. Ezeket az adatpontokat az autó számítógépei feldolgozzák, és mobilkapcsolaton keresztül továbbítják vissza az autógyártó szervereire.
Az utazás alatt további információkat gyűjtenek: a jármű helyét és sebességét, azt, hogy melyik zeneszám szól a szórakoztató rendszerben, a fényszórók be vannak-e kapcsolva vagy alacsony-e az olajszint. Az adatok ezután megkezdik saját útjukat az autógyártótól a „járműadatközpontok” néven ismert vállalatokhoz, majd tovább az összekapcsolt járműadatok piacán keresztül.
Az összekapcsolt járműadatok piaca még csak gyerekcipőben jár.
Ez a születőben lévő iparág kihívásokkal néz szembe, ugyanis az okostelefonokról származó érzékeny és potenciálisan azonosítható információk nyilvánosságra hozatala arra késztette az amerikai törvényhozókat, hogy átfogó szigorításokkal fenyegessék a helymeghatározási adatok gyűjtését, továbbítását és értékesítését.
Az üzlet azonban nagyon kecsegtető, mert az előrejelzések szerint 2030-ra 300 milliárd és 800 milliárd dollár közötti értéket fog elérni.