eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Az Oroszországból Németországba földgázt szállító csővezeték, az Északi Áramlat 1 Kanadában megjavított turbinája a Siemens Energy német energetikai vállalat mülheimi üzemében 2022. augusztus 3-án. Scholz szerint nincs akadálya a turbina Oroszországba szállításának, amelynek hiányára hivatkozva a Gazprom orosz vállalat egyötödére csökkentette az Északi Áramlat-1-en Németországba szállított földgáz mennyiségét.
Nyitókép: MTI/EPA/Sascha Steinbach

Hortay Olivér: az egész energiapiaci konfliktus kirobbanásának egyetlen vita volt a „ravasza”

Nem lehet visszaszállítani Oroszországba az Északi Áramlat-1 gázvezeték turbináját a nyugati szankciók és az alkatrészt gyártó Siemens szerződéses kötelezettségeinek megszegése miatt – közölte a Gazprom. Így továbbra is a vállalt gázmennyiség 20 százalékát továbbítják Németország felé a csővezetéken. Németország szerint azonban nincs akadálya annak, hogy Oroszország teljesítse a gázszállítási kötelezettségeit. A vita részleteiről Hortay Olivért, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetőjét kérdeztük.

Hortay Olivér elmondás szerint a szóban forgó turbina karbantartás utáni visszaszállítása egy komplex művelet, hiszen a konkrét szállításon túl komoly dokumentációs feladatok is felmerülnek. Mindazonáltal a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy az oroszoknak vagy a németeknek van-e igazuk – jegyezte meg.

Németország azt mondja, semmilyen korlátja nem lenne annak, hogy a turbina visszakerülhessen az oroszokhoz, hogy aztán beszerelhessék és újra megnövelhessék az Északi Áramlat-1 kapacitását. Ezzel szemben Oroszország azt állítja, hogy a dokumentációban tapasztalható hiányok egyszerűen jogilag nem teszik lehetővé a visszaszállítást. A Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője szerint

azt, hogy kinek van igaza, alighanem jogászok fogják eldönteni a következő hónapokban vagy években.

Csakhogy a következményeken ez mit sem változtat. Vagyis minden egyes nappal, amíg az Északi Áramlat-1 alacsony, 20 százalékos kapacitáson működik, tovább csökken annak az esélye, hogy Németország, illetve tágabb értelemben Nyugat-Európa kellő gáztartalékot legyen képes gyűjteni a fűtési időszak kezdetére. Ezáltal napról napra növekszik az ellátási kockázat az európai piacon – magyarázta Hortay Olivér.

Mindeközben Vlagyimir Putyin szóvivője jelezte, hogy Gerhard Schröder volt német kancellár a látogatásán felvetette, hogy az Északi Áramlat-2-n is lehetne – az Északi Áramlat-1 helyett – gázt szállítani. Ez az orosz elnök szerint műszakilag egyébként megoldható. A szakértő ezzel kapcsolatban azt mondta: amellett, hogy a vezetéken valódi gázszállításra még nem került sor, az egész energiapiaci konfliktus kirobbanásának az e vezeték körüli vita volt a „ravasza”. A gázvezeték műszakilag teljesen elkészült, feltöltötték gázzal, tehát azok a műszaki korátok, amelyek akadályozták volna a szereplőket a kereskedés beindításában, teljesen elhárultak. Ám több mint egy éve csúszik az engedélyeszeztetése, aminek – német tisztségviselők elmondása szerint is – politikai okai vannak.

Hortay Olivér ezért meglepőnek tartja, hogy most épp német részről merült föl az Északi Áramlat-2 beüzemelésének lehetősége. Azt nem vitatja, hogy a korábbi, mondjuk egy évvel ezelőtti korlátozás arra irányult az Északi Áramlat-1-en, hogy az oroszok nyomást gyakoroljanak a másik vezeték engedélyeztetésre, azt viszont nem gondolná, hogy most is erről lenne szó. Úgy látja, mintha Oroszország rövid távon letett volna arról, hogy az Északi Áramlat-2 a közeljövőben üzembe álljon.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×