eur:
393.08
usd:
363.28
bux:
0
2024. július 5. péntek Emese, Sarolta
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az Európai Tanács brüsszeli épületében tart tájékoztatón 2020. március 16-án, a G7 országok vezetőivel folytatott videómegbeszélés után. Von der Leyen közölte: a bizottság harminc napos beutazási korlátozásra szólítja fel az európai uniós tagállamok vezetőit a koronavírus-járvány terjedésének megfékezésére.
Nyitókép: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Szakértő: a német-uniós konfliktus arról szól, hogy mi az EU értelme

Fóris György szerint az a német alkotmánybírósági döntés, amely értelmetlennek nevezte az unió határozatát, a közösségi és a nemzeti jog alá-fölérendeltségi helyzetét feszegeti.

Sokak számára egyelőre nehezen érthető a német alkotmánybíróság és az Európai Bíróság közötti konfliktus, azonban Fóris György a Brux.blog.hu felületén összefoglalta annak a konliktusnak a lényegét, amely az EU kontra nemzetállami hatáskörök örök problémakörre világít rá.

Mint ismert, a német alkotmánybíróság a múlt héten úgy döntött, megítélése szerint az európai uniós intézmények egyes cselekvései és döntései "nyilvánvalóan túlmentek" a számukra rögzített hatáskörökön, és ezért Németországban ezeknek nem lehet joghatása. Szabálytalannak minősített egy európai központi banki intézkedést, és elfogadhatatlannak egy európai bírósági értelmezést. Kilátásba helyezve egyúttal a további német részvétel megtiltását. Ezzel veszélybe sodort egy addigi finanszírozási programot és (tekintélyes szereplőként) precedenst teremthet az EU-jog elsőbbségének a tagországi megkérdőjelezéséhez.

Súlyosabb lehet a luxembourgi európai bírósági ítélet karlsruhei elvetése, ami ráadásul még azzal az indoklással is kiegészült, hogy

meg kell hagyni a tagországok jogát arra, hogy kételkedjenek az EU-ítéletekben,

máskülönben ennek mindenhatósága megkérdőjelezhetetlenné válik. Akár az éppen luxembourgi ítéletekkel vitában álló magyar vagy lengyel fővárosokban is mondhatták volna – és talán mondják is majd hamarosan. Sokan ezért is tartják különösen aggasztónak az ügy bíróságok közötti vonatkozását.

Mint Fóris György magyarázza, most

az EU-országok hatalmi és gazdasági érdekellentétei elegyednek ideológiai konfliktussal és az EU működtetését övező véleménykülönbségekkel.

A német döntés pedig - épp azért, mert bármelyik nemzeti alkotmánybíróság meghozhatta volna - várható volt, de tágabb összefüggései vannak; az EU ma létező intézményeinek hálózatát gyökereiben ugyanis korábbi aktuális hatalmi-nemzetpolitikai érdekek együttállása (meggyengült Franciaország és háborúvesztes Németország) hozta létre egy politikailag homogén világban.

A probléma akkor kezdődik, ha a résztvevők úgy látják, hogy az államérdekek többé már nem teljesülnek az elképzelt mértékben - lásd brexit -, vagy amikor például egyes gazdag északi tagországokban komolyan úgy tartják, hogy közvetve, közvetlenül ők finanszírozzák a folyton eladósodó déliek beteges gazdaságát, az utóbbiak pedig meg vannak győződve, hogy tartós gazdasági nyomorúságuk fő forrása az Észak-diktálta megszorítási politika vagy a németeknek kedvező kötött árfolyam.

Az olasz közösségi média például - mint Fóris György rámutat - az eurókötvény elvetése kapcsán hamar rányomta a németekre a bélyeget, hogy

a "Fritzek" úgymond most nem tankokkal, hanem pénzügyi megszorításokkal támadnak

– de a cél ugyanaz. Cserébe a karlsruhei ítélet után a német közösségi médiában bőségesen akadtak olyan hangok, hogy

a "lusta déliek" végre nem élősködhetnek a német megtakarításokon.

Az EU-bővítés és mélyítés egymást kiegészítő kurzusával a kilencvenes és kétezres években már látszott, hogy szaporodtak azok a kérdések, amelyek politikai válaszokat igényeltek, és amelyekre addig nem léteztek korábbi közös szabályok. A berobbanó válságok – kezdve az eurót létében megrengető pénzügyivel – aztán végkép félresöpörtek minden hezitálást ez ügyben. A görög válság 2009-es kipattanásától kezdve az együttes munkában a létező szabályok végrehajtása helyett a folyton változó eseményekre történő reagálás politikája vált meghatározóvá.

Megkerülhetetlen következménye volt ez a válságokkal szembesülő EU félig kész mivoltának. Félig kész, amennyiben

félúton van a közös állam, és az önálló országok egyszerű együttműködése között.

A példák ismertek: a tagországok többségének van közös pénze, de nemzeti a költségvetése, a kincstára, a pénzügyminisztériuma. Létezik (normál helyzetben) szabad és ellenőrzés mentes határátlépés egymás között, de nincs közös külső határőrség és közös belügyminisztérium, ami - az elemzés szerint - folyamatosan problémákat okoz a szervezet és a tagállamok között.

Ilyen pont a folyton tárgyalt, de sohasem elfogadott eurókötvény ügye is.

Az elemzés szerint először is lehet, hogy három hónap múlva a német alkotmánybírók elfogadják az újabb szakmai érveket a 2015-ös államkötvényvásárlási program mellett (ha kapnak végül ilyeneket). Ez esetben az egész ügy hatályát veszti, beleértve azt is, hogy mit gondoltak a luxembourgi kollégák döntéséről. Ha a dolog folytatódik, akkor idővel felmerülhet a német központi bank kényszerű kimaradása frankfurti programokból, ami formálisan EU-tagsági kötelezettség megszegését jelentheti majd. Ez lehet az a tényleges próbaper, ami a körül fog zajlani majd, hogy minek van erősebb érvénye: a német alkotmánybíróság tiltásának, vagy a tagsági kötelezettség teljesítésének. Magyarul mi erősebb: a nemzeti jog, vagy a közösségi jog?

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Moszkvába készül Orbán Viktor, Zelenszkij kész tárgyalni Oroszországgal – Háborús híreink pénteken

Moszkvába készül Orbán Viktor, Zelenszkij kész tárgyalni Oroszországgal – Háborús híreink pénteken

Sajtóinformációk szerint Orbán Viktor pénteke én Moszkvában tehet látogatást Vlagyimir Putyinnál, miután kedden Volodimir Zelenszkijjel találkozott. Az ukrán elnök csütörtökön azt mondta, Ukrajna újabb békekonferenciát akar szervezni, és ezúttal már tárgyalnának Oroszországgal is. Megjegyezte ugyanakkor, nem valószínű, hogy Putyin lenne a tárgyalófél, ugyanis ő nem hajlandó elhagyni az országot. Az orosz elnök szintén csütörtökön kijelentette, kizárt, hogy Oroszország tűzszünetet kössön Ukrajnával: csak olyan megállapodást fogad el Moszkva, ami visszafordíthatatlan és a konfliktus lezárásához vezet. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz–ukrán háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×