A szerdán nyilvánosságra hozott határozat a WTO történetének eddigi legjelentősebb választottbírósági döntése, amely mérföldkövet jelent a nagy repülőgépgyártók, az európai Airbus és az amerikai Boeing körül 15 éve húzódó csatában, és amely tovább élezheti az Egyesült Államok és az Európai Unió amúgy is feszült kereskedelmi kapcsolatait.
Az Európai Bizottság a döntés kihirdetése után azonnal jelezte, hogy ellenlépéseket tesz, ha az amerikai kormányzat a WTO engedélye alapján megemeli az Európából érkező termékek vámtarifáit.
Az Egyesült Államok a WTO engedélyének birtokában törvényesen vethet ki büntetővámot európai termékre, akár már a hónap végétől kezdődően. Washington jelezte, ezt meg is teszi. Robert Lighthizer, az Egyesült Államok kereskedelmi főképviselője kilátásba helyezte, hogy a WTO döntésének kézhez vétele után az amerikai kormányzat "azonnali hatállyal" vezet be megemelt vámtarifákat európai gyártású repülőgépekre és helikopterekre, továbbá olyan fogyasztási cikkekre, mint például sajtok vagy borok. Közölte, hogy Washington mindaddig fenntartja a büntetővámokat, amíg az Európai Unió meg nem szünteti az Airbusnak nyújtott, a WTO szabályaival összeegyeztethetetlen támogatásokat.
A Kereskedelmi Világszervezet háromtagú választottbíróságának döntése szerint
évi 7,5 milliárd dollárt kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus európai repülőgépgyártónak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások.
Ez a döntés lehetővé teszi, hogy az amerikai kormányzat azonos, 7,5 milliárd dollár értékben büntetővámokat vessen ki európai árucikkekre.
Donald Trump amerikai elnök mindettől függetlenül fontolgatja 25 százalékos pótvám bevezetését európai gépjárművekre és autóalkatrészekre.
Amerikai sajtóértesülések szerint az elnök döntése ez ügyben novemberre várható. Az Európai Unió novemberben hivatalba lépő új vezetői jelezték Washingtonnál, hogy szeretnék elkerülni a kereskedelmi háborút.