eur:
410.29
usd:
361.6
bux:
85957.65
2025. április 14. hétfő Tibor
Frankfurt, 2017. szeptember 12.A Renault Symbioz a 67. Frankfurti Nemzetközi Autószalon első sajtónapján, 2017. szeptember 12-én. (MTI/EPA/Armando Babani)
Nyitókép: ARMANDO BABANI

Új árcédulát kapott a Renault

Átalakulhat a világ autógyártása, ha a Renault igent mond a Fiat-Chrysler összeolvadási ajánlatára. Az olasz-amerikai cég szerint a franciák évi ötmilliárd eurót spórolnának meg a fúzióval.

Csaknem 33 milliárd eurós ajánlattal akarja a Fiat-Chrysler rávenni a Renault autógyárat, hogy mondjon igent a fúzióra. Az olasz-amerikai cég szerint ezzel akár ötmilliárd eurót takarítanának meg a franciák. Az így a világ harmadik legnagyobb autócégévé váló vállalat pedig a közeljövő elektromos és önvezető kocsijainak fejlesztésére költhetné a pénzt.

A megtakarításokat a kutatás-fejlesztés, a beszerzések és más tevékenységek összefogásával érnék el és a Fiat-Chrysler ígérete szerint a fúziót nem kísérnék gyárbezárások. Ugyanakkor nem zárták ki, hogy munkahelyek szűnhetnének meg.

Az új cég, amely évente csaknem kilencmillió kocsit állítana elő, a Volkswagen és Toyota csoportokat követné a rangsorban, megelőzve az amerikai General Motorst.

Az ajánlat szerint a két fuzionáló cég fele-fele arányban birtokolná az egyesült vállalat részvényeit.

A nagy kérdés, hogy mit mond erre a Renault, amelyet az elmúlt évben megingatott Carlos Ghosn, a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség közös főnökének letartóztatása. A cégnél egyelőre annyit mondtak, hogy érdeklődnek, „kedvező színben tekintenek az ajánlatra, de tanulmányozni kívánják annak részleteit, különös tekintettel a Renault ipari fejlesztésére és a dolgozók munkakörülményeire”. Utóbbiak azért lényeges kérdések, mert a francia vállalat 15 százalékos birtokosa a francia állam.

A francia kormányzat pozitív reagálása mellett Matteo Salvini olasz miniszterelnök-helyettes is örült a lehetőségnek, de hangsúlyozta, hogy meg kell őrizni a munkahelyeket.

Bizakodóan reagáltak a befektetők is: azt követően, hogy publikussá vált az ötlet,

a Fiat-Chrysler papírjai 8, a Renault-részvények pedig 12 százalékkal drágultak a tőzsdéken.

Ágazati elemzők viszont óvatosságra intettek. Arndt Ellinghorst, az Evercore ISI elemzője megjegyezte: „A franciák, olaszok, japánok és amerikaiak egyetértését kell kidolgozni egy holland cég igazgatótanácsáról, ahol a francia állam elveszítheti különleges státuszát”.

A Nissan főnöke, Szajkava Hiroto egyelőre japános udvariassággal nem kötelezte el magát, bár az olasz-amerikai cég szerint a japánok évi egymilliárd dollárt takarítanának meg az alkuval.

A Renault számára azért lehet előnyös az ajánlat, mert a két cég nem közvetlen versenytárs: a Fiat-Chrysler az Egyesült Államokban erősebb a terepjárók piacán, míg az elektromos kocsikat fejlesztő Renault Európában. Ráadásul az ajánlat szerint a franciáknak nem kellene feladniuk a japánokkal létrehozott partnerségüket.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.15. kedd, 18:00
Palócz Éva
a Kopint-Tárki vezérigazgatója
Jó hír jött a vámokról, kilőtt az Apple

Jó hír jött a vámokról, kilőtt az Apple

Továbbra is a vámháború legfrissebb fejleményeire figyelnek elsősorban a befektetők, de az első negyedéves gyorsjelentési szezon friss számai is izgalmasan alakulnak, ma például  a Goldman Sachs okozott kellemes meglepetést a befektetőinek. Az ázsiai részvénypiacokon jó volt ma a hangulat, és Európában is emelkedést láthatunk a kedvező pénteki fejleményt követően, az Egyesült Államok ugyanis mentességet adott a nagyrészt Kínából importált okostelefonokra, számítógépekre és néhány más elektronikai cikkre kivetett extra vámok alól. Ezek ismeretében nem meglepő, hogy kifejezetten nagy pluszban van az Apple árfolyama az amerikai piacnyitást követően. Május 8-án lesz a Portfolio Investment Day 2025 befektetési konferenciánk, ahol profi szakemberek osztják meg befektetési ötleteiket, legyen szó a részvény-, állampapír-, nyersanyag-, kripto-, ingatlan- vagy műtárgypiacról. Most érdemes jelentkezni! Információ és jelentkezés.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×