„A tömegközlekedés kockázatot jelentő hely a nők számára” – ezzel a felkiáltással lépett akcióba a fővárost is magába foglaló Ile-de-France régió vezetése egy olyan jelenség kapcsán, amely évek óta erősödik. A döntésben a számok is segítettek.
Egy 2016-os felmérés szerint a párizsi tömegközlekedést használó nők 87 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már érte őket valamilyen szexuális zaklatás vagy éppen erőszak. Más statisztikák szerint a francia fővárosban élő nőket ért súlyos erőszakos cselekmények 43 százalékát nem az utcán, hanem a metrón, buszon vagy trolin követik el.
E jelenség ellen az Ile-de-France régió vezetése által meghirdetett harc egyik eszköze a riasztás. A buszokon és metrókon három változatban kihelyezett plakátok magányosan utazó nőket ábrázolnak, akiket hátulról vérszomjas cápa, farkas vagy medve közelít meg.
„Soha ne becsüljük le a szexuális zaklatás súlyosságát” – olvasható a meglehetősen ijesztő hirdetményeken, áldozatot vagy szemtanút egyszerre biztatva arra, hogy könnyen megjegyezhető telefonszámon jelezzék az ilyen jellegű támadásokat. A tervek szerint mozgó brigádok járőröznek a fővárosban, amelyek a riasztásra aránylag gyorsan a helyszínre tudnak érkezni.
A másik eszköz a nők biztonságának szavatolására az, hogy az érintettek az éjszaka közlekedő buszokat ezentúl a kijelölt megállókon kívül is megállíthatják. Ennek az intézkedésnek a célja, hogy a nők a lakóhelyükhöz minél közelebb szállhassanak le, ily módon csökkentve annak kockázatát, hogy valaki az utcán megtámadja őket.
A nők elleni szexuális és mindenféle szexista támadások nemcsak Párizsban, hanem más vidéki nagyvárosokban is elszaporodtak az utóbbi időben. Az éjszakai buszjáratok rugalmas megállását már hónapok óta alkalmazzák például a nyugat-franciaországi Nantes városában, és Bordeaux-ban is kísérleteznek vele.
A dél-franciaországi Montpellier-ben pedig egy utcai támadást átélt nő olyan mobiltelefonos alkalmazást dolgozott ki, mellyel az útitárskeresőkhöz hasonló módon „gyalogostársat” lehet keresni. Az alapító szerint a cél az, hogy a támadástól tartó nőknek ne kelljen egyedül hazamenniük. „Az én kísérőm” címet viselő alkalmazást a helyi tömegközlekedési vállalat is támogatja.
S. Ráduly János, Franciaország