A felmérés eredményei azt mutatják, hogy míg két évvel ezelőtt a munkahelyi stabilitás volt a legfontosabb az energiaválság kapcsán, aztán az infláció miatt tavaly nagyon a pénzbeli motivátorok voltak az első 5-10 helyen, addig idén mintha a Maslow-piramisban egy picit feljebb léptek volna az elsősorban fehérgalléros válaszadók, és az alapbér mellett a második legfontosabb szempont a magánélet tiszteletben tartása lett. Vagyis nagyon fontos, hogy a munkahely kereteket adjon a munkának, hogy hazamehessünk a hobbijaiknak, családjuknak is élni. Emellett a szociális faktorok erősödtek fel nagyon, például az, hogy milyen csapatban dolgozunk, vagy mennyire felkészült támogató a vezetőnk – mondta az InfoRádióban Reguly Márta, a PwC HR tanácsadási üzletágának vezetője, megjegyezve, hogy a legfontosabb továbbra is az alapbér maradt.
A mintegy negyventételes kérdőív azt mutatta, hogy történt még egy-két nagyobb változás. 10-11 helyet ugrott előre az, hogy a vállalatnak milyen stratégiája van, mennyire jövőálló a terve. A szakember szerint a mesterséges intelligencia és egyéb "felforgató" technológiák miatt érthető, hogy a munkavállalók kíváncsiak a cégek tervére arra vonatkozóan, hogy versenyképesek maradhassanak. Pozitív meglepetésként említette azt, hogy a sokszínűség-egyenlőség egyre fontosabb, ez a szempont 10 helyet ugrott előre.
"Érdekes, hogy a munkavállalókat nézve a 22. helyen áll, a középmezőnyben, de az egyetemisták válaszaiban a 17., a középiskolásoknál pedig már a 12. helyen van. Vagyis minél fiatalabb korosztályt vizsgálunk, annál fontosabb számukra az, hogy például legyenek női vezetők is, vagy hogy ők a saját maguk identitását megélhessék a munkahelyen, bemehessenek színes pulóverben, ne csak öltönyben-nyakkendőben, tehát egy sokkal személyesebb, igazságosabb, egyenlőbb közegre vágynak" – összegzett Reguly Márta.
Úgy látja, a mai munkahelyek nagyon sok energiát áldoznak arra, hogy a Z generáció igényeit megértsék, ők ugyanis már kint vannak a munkaerőpiacon, vagy pedig gyakornokként, munkavállalóként dolgoznak. Az alfa generáció pedig pár év múlva már az egyetemekre fog belépni, ezért hamarosan az ő elvárásaikat is el kell kezdeni monitorozni, hogy fel lehessen készülni.
A preferenciák felmérése mellett átadta a PwC az év legvonzóbb munkahelye díjakat is. Az összesített kategóriában továbbra is az autóipar a legerősebb, tavaly és tavalyelőtt is ott álltak a dobogón a szektor cégei. A legvonzóbb munkáltató a Mercedes Benz lett, második helyen az Audi, a harmadikon az OTP Bank végzett.