eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Nyitókép: Pixabay

Zöld acél: Európa nagyot guríthat a vasiparban, de ennek ára van

2030-ra közel 50 alacsony szén-dioxid kibocsátású üzemre számítanak, míg Amerikában mindössze kettőre. Jelenleg azonban az iparágat hatalmas kihívás elé állítják a szén-dioxid-kibocsátási kvóták, és kérdés, megvalósulnak-e az EU részben világelsőnek számító szigorításai.

Az acélgyártás a világ egyik legszennyezőbb iparága, azonban Európa egy nagyot ugrik a környezetbaráttá tétele felé - írja a Wall Street Journal. Az előrejelzések szerint 2023-ra a kontinens várhatóan közel 50 zöld és alacsony szén-dioxid kibocsátású acélipari projekt otthona lesz az Ipari Átalakulásért Csoport (LeadIT) összeállítása szerint. Ezzel összehasonlítva az Egyesült Államokban csupán két hasonló projekt van.

Hatalmas kihívást jelent a vas- és acéliparnak, hogy teljesítse a Párizsi Klímaegyezményben foglalt célokat. Ez az iparág napjaink egyik legnagyobb szén-dioxid-termelőjeként a globális kibocsátás mintegy 9 százalékáért felel. Hogy a célul kitűzött környezetvédelmi elvárásoknak megfeleljen, a Nemzetközi Megújuló Energia Ügynökség (IRENA) számításai szerint

2050-ig 90 százalékos kibocsátás-csökkentést kellene eszközölnie.

Európában a légkört szennyező vállalatoknak a kibocsátásuk után súlyos díjakat kell fizetniük az uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszerben (Emissions Trading System - ETS), amelyben az éves, "ingyenesen" kibocsátható szén-dioxid-mennyiségük "elhasználása" után már újabb kvóták vásárlásával kell kompenzálniuk a plusz környezetszennyezést. Az ingyenes kvóta mértéke pedig minden évben csökken.

"Egyértelműen nagyobb a befektetési kedv Európában a zöld acélgyártáshoz, tekintve, hogy a kontinensen a szén-dioxidnak ára van" - mondta a Wall Street Journalnak Colin Richardson, az Argus Media nyersanyagárakkal foglalkozó ügynökség acélipari vezetője, megemlítve: az EU politikája kifejezetten úgy lett kitalálva, hogy a költségek idővel növekedjenek, arra ösztönözve a szennyezőket, hogy csökkentsék a kibocsátásukat, ha nem akarnak az engedélyekért egyre többet fizetni.

Európa egy részén egyértelműen a politika miatt tolódik zöld irányba az acélipar. Ilyen intézkedés például az Európai Unió karbonvámja (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM), amely az EU-n kívülről importált, jelentős széndioxid-kibocsátással előállított termékekre vonatkozna, és azért tervezik bevezetni, hogy az unión kívüli lazább környezetvédelmi előírások közepette olcsóbban, de jóval szennyezőbb módon előállított termékeket ne érje meg behozni. Ez a szabályozás az acéliparra is vonatkozna, és bevezetésével párhuzamosan az uniós acélgyártók számára még meglévő ingyenes szén-dioxid-kvótákat fokozatosan visszavonnák.

Az évtized végére Európa acélgyártásának negyede alacsony szén-dioxid kibocsátású forrásból fog származni a brüsszeli székhelyű gazdasági portál, a Bruegel szerint. Ezzel párhuzamosan az Egyesült Államokban csak a termelés 10 százaléka fog ilyen forrásból származni a Rocky Mountain Institute megállapítása alapján.

Van hová fejlődnie az európai acélgyártásnak

2022-ben Európa összesített acéltermelése elérte a 136 millió tonnát, míg Amerikáé 80 millió tonna volt - derül ki az Eurofer és a Worldsteel ipartestületek adataiból. Az öreg kontinensnek ellenben nagyobb szüksége van az alacsonyabb kibocsátású gyártásra, ugyanis

Európában az acélt 57 százalékban széntüzeléssel állítják elő, a maradékot pedig elektromos kohókban, szemben a tengerentúllal, ahol csupán 30 százalék a szénhasználat aránya és 70 százalék az elektromosságé.

Viszont az amerikai üzemek továbbra is fosszilis üzemanyaggal előállított árammal működnek, így a befektetések révén az európai ipar ugrásszerűen megelőzné az Egyesült Államokat, jóval nagyobb utánpótlást biztosítva zöld acélból. Ahogy Nicola Davidson, az ArcelorMittal acélóriás fenntartható fejlesztésekért és vállalati kommunikációért felelős alelnöke fogalmaz: az európai politikai környezet sokkal fejlettebb, így sokkal ambiciózusabb is. Az alelnök kifejezetten kiemelte a CBAM-ot, amely importvám világszinten is úttörő lenne.

(Persze az unió országainak vezetői és vállalkozói nem repesnek annyira a zöldítés módjáért, amely hatalmas költségeket és beruházási kötelezettségeket ró a vállalatokra. A kvóták miatti versenyképességi hátrányt is csökkenthetné a "kvótavám", illetve meg akarják reformálni az uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszert is. A brüsszeli tervekről egyebek közt itt írtunk.)

Európa igényli a környezetbarátabb acélt

Az iparág "megtisztítása" alapvető fontosságú a klímacélok eléréséhez, mivel az acélra fokozottan szükség van az energiatovábbításhoz szükséges infrastruktúra fejlesztéséhez. És bár elérhetőek alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású acélipari technológiák, a termelést növelni kell a költségek csökkentéséhez - írja az amerikai lap. Az európai befektetések mindazonáltal gyorsan fejlődnek az amerikaiakhoz képest a kibocsátás díjai, a szigorúbb szabályozás és a növekvő kereslet miatt.

A járműiparban is nagyon fontos szerepe van az acélnak. A svéd H2 Green Steel nemrégiben kötött beszállítói szerződést az Ikeával, a BMW-vel, a Mercedes Benzzel és a Scaniával zöld acélra. A H2 Green Steel víz- és szélenergia használatával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását, és 2025 végén tervezi megkezdeni a termelést. Henrik Henriksson ügyvezető szerint

ha a bányászati szabályozást is hozzászámítják az előállításhoz, akkor az acél előállításával felszabaduló, tonnánkénti 2600 kilogramm szén-dioxidot 400 kilogrammra csökkenthetik.

A zöld acél ahhoz is hozzájárul, hogy az autógyártók csökkenthessék a járműveikbe kalkulált kibocsátást. A nettó karbonsemlegesség eléréséhez az acélellátás karboncsökkentése az egyik fő eszköz Gunnar Güthenke, a Mercedes Benz járműrészlegének minőségbiztosítási vezetője szerint. A zöld forrásból származó acél létfontosságú szerepet játszik majd a vállalat 2039-re kitűzött karbonsemlegességének elérésében.

A környezetbarát termelésnek viszont ára lesz. A Wall Street Joural cikke megjegyzi, hogy az Európában készülő zöld acélnak magasabb lesz az ára. A H2 Green Steel például tonnánként 150 euró prémiumot fog felszámítani termékeiért, a szintén svéd SSAB dupla ennyit. Az előrejelzések szerint ezek a számok csökkenni fognak, ahogy egyre több piaci szereplő lép majd be a greensteel-iparba.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×