Infostart.hu
eur:
385.74
usd:
329.03
bux:
0
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Még annál is drágább lesz a repülőjegy

A légitársaságok általános pénzügyi helyzete mellett a finomítókapacitások korlátai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövőben még többe kerülnek majd a repülőjegyek, mint most.

A pandémia alatt csökkent a finomítók kapacitása, később megnövekedett a kereslet az üzemanyag iránt, ez pedig áremelkedést okozott William Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója szerint. Az amerikai finomítók kapacitása nyolc éve nem volt olyan alacsony szinten, mint most – jegyzi meg a CNBC cikke.

Walsh azt is mondta, attól, hogy az utasoknak többet kell fizetniük, a légitársaságok üzemeltetőinek zsebében nem marad nagyobb összeg.

"A légitársaságok nem extraprofitot zsebelnek be, hanem áthárítanak egy olyan összeget, amelyet sem elkerülni, sem magukra vállalni nem tudnak már" – fogalmazott.

Az elmúlt évben mintegy 25 százalékkal ugrott meg a repülőjegyek ára: 1989 óta nem lehetett ilyen mértékű emelkedést tapasztalni.

A közelmúltban bejelentett orosz mozgósítás ugyanakkor még magasabb árakat okozhat

– jegyezte meg Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója.

Al Baker a CNBC-nek elmondta, hogy Kína Covid-politikája a legkisebb aggodalom: a légitársaságok az orosz–ukrán háború eszkalálódásától tartanak.

"Számomra a legnagyobb aggodalmat a konfliktus terjedése jelenti, ami aztán az inflációt táplálja, és még nagyobb nyomást gyakorol az ellátási láncra. A nettó eredmény az lesz, hogy kevesebb utas lesz a repülőgépemen" – osztotta meg félelmét. Az olajárak instabilitását is nehézségként jelölte meg – Putyin bejelentését követően 2 százalékkal ugrott meg az olaj ára. Ennek ellenére a Qatar, amíg megteheti, továbbra is repül Oroszországba.

Al Baker arról is beszélt, hogy készen áll valamivel többet fizetni fenntarthatóbb alternatív üzemanyagokért, de nem négy-ötszörös árat.

A fenntarthatóság fontos cél maradt

Walsh környezetvédelmi aggályokra hivatkozva ismételten reményét fejezte ki, hogy a hagyományos finomítók helyett a fenntartható légi járművek üzemanyagának előállításába fektetnek be többet. Tavaly az IATA célul tűzte ki, hogy a globális légi közlekedési ágazat 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást.

"A fenntartható légi járművek üzemanyagai valóban a legjobb lehetőséget jelentik az iparág számára, hogy 2050-re elérjük a nettó nullára vonatkozó célunkat" – fogalmazott.

Címlapról ajánljuk

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Mire számíthatunk ma a tőzsdéken?

Mire számíthatunk ma a tőzsdéken?

Vegyesen zártak tegnap az amerikai tőzsdék, a Dow több mint 300 pontot esett, miközben a befektetők a kormányzati leállás miatt elcsúsztatott munkaerőpiaci adatokat értékelték. Ázsiában ugyancsak felemás a kép ma reggel, Európában viszont emelkedéssel indulhat majd a kereskedés. Ma a brit gazdaság kerül fókuszba, reggel érkeznek a friss inflációs és termelői árindex adatok, melyek a Bank of England holnapi döntését alapozhatják meg. A délelőtt folyamán a német IFO gazdasági hangulatindex, valamint az eurózóna harmadik negyedéves bérnövekedési statisztikája adhat támpontot az EKB számára az inflációs nyomás tartósságáról.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×