Az Európai Bizottság importvám beszedését fontolgatja annak érdekében, hogy Magyarországra ne szállíthassanak Oroszországból olajat – értesült a Der Spiegel. A brüsszeli testület az után szánta el magát erre a lépésre, hogy a legutóbbi uniós csúcson Orbán Viktor kiharcolta, hogy azok az országok, amelyek az olajat csövön keresztül kapják, továbbra is a régi feltételek mellett folytathatják gazdálkodásukat. A lap szerint az Európai Bizottság szeretné hosszú távon teljesen megakadályozni az Európába irányuló orosz olajszállításokat. A terv az, hogy az importvám által olyan drágává tegyék az orosz olajat, hogy egyszerűen ne érje meg senkinek vásárolni.
Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitika üzletágának vezetője szerint az egyelőre csak sajtóértesülésként megjelent intézkedés mögött kétféle motiváció lehet. Az egyik, hogy az unió ezzel megpróbálja rávenni a vásárlókat, hogy alternatív beszerzési forrásokat keressenek. A szakértő szerint azonban ez nem egy észszerű motiváció, mert ezek az országok – Magyarország, Szlovákia, Csehország – éppen azért kaptak felmentést a múlt héten meghozott olajembargó alól, mert nem képesek helyettesíteni az orosz olajszállítmányokat rövidtávon.
"Egy ilyen vám nem azt eredményezné, hogy ezek az országok más nyersolajforrás után néznének, hanem pusztán annyit, hogy drágábban szerezhetnék be az orosz olajat a jelenlegi állapotnál. Ráadásul mivel Oroszország az egyetlen potenciális beszállító, ezért a vám jelentős részét könnyedén átterhelné a vásárlókra, ezekre az országokra, így
valójában csak annyi lehetne elérni, hogy emelkednének a hazai üzemanyagárak"
– vélekedett Hortay Olivér.
A másik észszerű magyarázat szerinte az lehet, hogy az Európai Bizottság új bevételi forrást keres, ilyen szempontból a nehéz helyettesíthetőség kifejezetten kedvező, mert így a vámból származó bevételek maximalizálhatók, viszont ez felveti annak a kérdését, hogy mire szeretne az Európai Bizottság új forrást szerezni.
"Egyelőre nagyon kevés információ van erről a javaslatról, de azt a célt, ami a sajtóértesülésekben szerepelt, hogy rávezessék a csővezetéken keresztül beszerző országokat az alternatív forrásokra, nem lenne képes betölteni az intézkedés" – összegzett a szakértő.
Más elemzők azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy a három országnak adott csővezetékes engedmény versenytorzító hatású, mert a Barátság vezetéken érkező Ural típusú olaj jelenleg jóval olcsóbb, mint a máshonnan beszerezhető Brent nyersolaj, ezért hosszú távon emiatt sem tartható fenn ez a megoldás.
Politikai szempontból pedig azért kényes az importvám, mert annak bevezetéséről az Európai Tanácsban vélhetően nem kell egyhangú döntést hozni, minősített többséggel is lehet dönteni róla, így nem lenne lehetőségük az érintett országoknak, így Magyarországnak sem, megvétózni az intézkedést.