eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Konyhai szemétből készülhet a jövő repülőgép-üzemanyaga

Az élelmiszer-hulladék felhasználásából származó üzemanyag felhasználása esetén sokkal kisebb a károsanyag-kibocsátás, mint a jelenleg használatos repülőbenzinnél.

Amerikai kutatók forradalmi módon hasznosítják újra az élelmiszer-hulladékot: a szokással ellentétben nem metánt, hanem paraffint készítenek belőle, amely képes meghajtani a repülőgépeket is – írja a BBC.

A módszer az üvegházhatású gázok kibocsátását mintegy 165 százalékkal csökkenti a tradicionális üzemanyaghoz képest: ennek kiszámításában nemcsak az üzemanyag elégetése során megspórolt kibocsátást tüntették fel, hanem azt is, ami a szemétből eltávolított élelmiszer-maradékok bomlása során a légkörbe kerülhetett volna.

A légi közlekedés folyamatos kihívása, hogy úgy emelnének kapacitást az egyre növekvő igény tükrében – koronavírus-mentes időszakokban –, hogy közben ne szennyezzék elfogadhatatlan mértékben a légkört.

Csak Amerikában 79,5 milliárd liternyi repülőgép-üzemanyag fogy

pandémiamentes években, számítások szerint az évszázad közepére megduplázódhat a légi utasok száma, s ezzel ez az érték is. Az elektromos meghajtású repülőgépek hosszú távú repülésre való felhasználására biztosan nagyon sokat kell még várnunk, ezért egyre nagyobb a fókusz az alternatív üzemanyagokon.

Jelenleg repülőgépekbe is ugyanúgy készítik a környezetkímélőbb üzemanyagot, mint a biodízelt: szűz növényi olajat, zsírt és olajat, valamint hulladékzsírt használnak fel gyártásához. A biodízel előállítása jelenleg kifizetődőbb ezekből az alapanyagokból, mint a repülőgép-üzemanyagoké, alternatívára tehát nagy a szükség.

Az új módszer az élelmiszer-hulladék mellett trágyát és szennyvizet használ fel. Ezeknek a hulladékoknak nagy része jelenleg metán előállításával hasznosul, viszont az új eredmények szerint kétféle fenntarthatóan előállított paraffin is lehet belőlük, melyeket a szokásosan használt üzemanyaggal keverve tudnak felhasználni.

Az üzemanyag valódi jelentősége abban rejlik, hogy nemcsak égetése közben termelődik kevesebb káros anyag, hanem azáltal, hogy elkészítik, kiküszöbölik azt, hogy alapanyagai káros anyagot bocsássanak ki bomlásuk során.

Égése során a koromképződés 34 százalékkal alacsonyabb, mint a ma használatos üzemanyagok esetében.

Az üzemanyagot 2023-ban kezdhetik a Southwest Airlines gépeivel tesztelni. Környezetvédelmi aktivisták arra hívják fel a figyelmet, hogy nemcsak a zöldebb üzemanyagok tendenciáját kell követni, hanem a repülések számát is csökkenteni szükséges ahhoz, hogy valóban érdemi hatást gyakoroljanak erőfeszítéseink környezetünkre.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×