Március elsejétől megújított tantervi és vizsgakövetelményeket teljesítve szerezhetnek jogosítványt a motorosok. Az óraszám nem emelkedik, de nagyobb hangsúly lesz a vezetéstechnikai képzésen – mondta az InfoRádiónak a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont felügyeleti és módszertani igazgatója.
Dobrocsi Endre a változtatás szükségességét azzal indokolta, hogy a közlekedési technika dinamikusan fejlődik, ezért az előírásokat is a kor követelményeihez kellett igazítani. A fő érv, hogy a közlekedési biztonságának a növelés érdekében kellett frissíteni a motorkerékpáros képzés és vizsgáztatás szabályain. "A motorosok elég védtelenek, ezért nagyon fontos, hogy minél inkább felkészült járművezetők vegyenek részt a közúti közlekedésben" – mondta a szakember.
A Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére, 186 ezer közelébe nőtt 2019 végére. A statisztikák szerint a motorosok baleseti halálozási kockázata lényegesen magasabb az autósokénál, az elmúlt időszakban évente bekövetkezett 1200-1500 balesetben 50-60 motoros vesztette életét.
Dobrocsi Endre szerint a motorkerékpáros balesetek elsősorban nem azért következnek be, mert a közlekedési szabályokat nem ismerik, hanem technikailag nem nagyon tudják követni a nagy tömegű és teljesítményű járművek vezetését. A módosításokat a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. szakemberei készítették elő a szakoktatók tapasztalatainak felhasználásával, más hazai közlekedési szakértők bevonásával és külföldi példák elemzésével, és arra jutottak, hogy a technikai felkészítésben maradt el a hazai képzés.
"Egy akadály kikerülése nem feltétlenül döntéssel oldható meg, hanem más kormányzástechnikával" – mondta példaként az igazgató, és hozzátette, ilyen új elemek épületek be a képzésbe, és ezekből próbáltak egy olyan vizsgasort összeállítani, amelynek a teljesítésével a jelölt igazolni tudja, hogy felkészült. Az óraszámok viszont nem változnak, mert a kísérletek azt mutatták, hogy a motorosok el tudják sajátítani az új technikákat a mostani időkereten belül.
Az összes kétkerekű kategóriát érintő változások hatályba lépésével a vizsgafeladatok között hangsúlyosabban szerepelnek az összetettebb vezetéstechnikai elemek. A balesetek jelentős része az ilyen bonyolult manőverek – például az ellenkormányzásos kikerülés vagy a jármű bedöntése kanyarodáskor – elhibázására vezethető vissza. Változik a vizsgapályák mérete és vonalvezetése. Részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is.
Emellett a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. és a vizsgaközpont ismeretterjesztő céllal oktatóvideó-sorozatot állított össze. A néhány perces epizódok a motoros tantervi és vizsgakövetelményekben szereplő feladatok helyes végrehajtását mutatják be. A videók háromféle, a tanulók mellett a szakoktatóknak és vizsgabiztosoknak szóló narrációval készültek el. Az első videót már közzé is tették.