eur:
399.76
usd:
369.53
bux:
89322.64
2025. április 2. szerda Áron
Nyitókép: Pixabay.com

Reszkethetnek mindazok, aki trükközni próbálnak a pihenőidővel

Hétfőtől országszerte közlekedésbiztonsági ellenőrzésre számíthatnak a teherautó- és autóbuszsofőrök. A szabálytalanságot többsége még mindig a pihenőidő be nem tartása miatt történik.

Márciusban folytatódik a magyar részvétellel zajló nemzetközi közlekedéshatósági ellenőrzéssorozat a hazai utakon. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által koordinált közúti műszaki megfelelőségi vizsgálatok célja a közlekedésbiztonsági kockázatot jelentő személy- és áruszállító járművek kiszűrése és szankcionálása – mondta az InfoRádiónak a tárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Mosóczi László azt is közölte, hogy az ellenőrzéseket a pihenőhelyeken végzik el.

„A vizsgálat kiterjed a menetírókészülékek ellenőrzésére,

a vezetési és pihenőidők betartására.

Ha a műszaki, biztonsági és környezetvédelmi tulajdonságokra vonatkozó rendeletek megsértésének mértéke ezt indokolttá teszi, akkor az eljáró hatóság a szabályszegő járművet akár az elhárításig visszatarthatja. Az ellenőrzés során, amely egy hétig fog tartani, a nap bármely szakában, de kiemelten a nappali órákban számíthatnak a tehergépjárművek, illetve az autóbuszok ellenőrzése” – ismertette az államtitkár.

A menet- és pihenőidő betartására vonatkozó előírásokat uniós rendelet szabályozza. Ez nemcsak napi, hanem heti, illetve kétheti bontásban is tartalmazza, hogy mennyit ülhetnek a busz-, vagy teherautósofőrök a volán mögött. Emellett azt is megszabja, hogy milyen gyakran kell megállniuk hosszabb, 45, 30 vagy 15 perces vezetési szünetre.

Pausz Ferenc közlekedési szakértő azt mondta, sokszor éppen ezeket a szabályokat nem veszik figyelembe a sofőrök, holott ezt a járműben lévő tachográf is érzékeli.

„A legtöbbször előforduló szabálytalanság, vagy rossz magatartás az, hogy nem tartják be a pihenőidőket és többet vezetnek, ami miatt felmerülhet a fáradtság és akár az elalvás veszélye is. Azt pedig láthatjuk, hogy ezekből milyen súlyos balesetek következhetnek be, amikor áttér a menetirány szerinti ellenkező oldalra és frontálisan ütközik egy vétlen járművel a sofőr. Vagy áttöri a középső fizikai műtárgyat és a másik oldalon landol a járművével. Ugyanígy jellemző a pályáról való lesodródás és borulás” – mutatott rá a szakember.

A mostan akció egyébként egy nemzetközi program része, Magyarország ugyanis rendszeresen részt vesz a 14 európai ország közlekedési hatóságait tömörítő Euro Control Route együttműködés havi, kéthavi gyakoriságú ellenőrzéseiben. A tavaly lebonyolított hét akció során hazánkban összesen közel 7800 személy- és áruszállító járművet. Több mint 5500 teherautót és több mint 2200 buszt vizsgáltak meg. Ezek közül miden tizedik bizonyult problémásnak. Idén februárban egy ellenőrzéssorozatban már részt vettek a magyar szakemberek, több mint 1300 teherautó és autóbuszt vizsgáltak meg, 156 járműnél találtak kisebb-nagyobb gondokat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Dénes Ferenc: Lőw Zsolt lipcsei kinevezése azt mutatja, nemzetközileg is számottevővé vált a magyar foci

Dénes Ferenc: Lőw Zsolt lipcsei kinevezése azt mutatja, nemzetközileg is számottevővé vált a magyar foci

Lőw Zsolt jó döntést hozott azzal, hogy ideiglenesen elvállalta az RB Leipzig irányítását, és ha eredményesen dolgozik a következő időszakban, akár több állásajánlatra is számíthat majd – mondta az InfoRádióban a sportközgazdász. Dénes Ferenc szerint most dőlhet el, hogy a magyar szakember ki tud-e lépni abból az árnyékból, melyet Thomas Tuchel vetett rá.

Száj- és körömfájás: a teljes magyar állatállomány kipusztulhat a miniszter szerint

Újabb magyarországi szarvasmarha-telepeken jelent meg a ragadós száj- és körömfájás - jelentette be a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal. Az InfoRádió Pásztor Szabolcs országos főállatorvosnál érdeklődött a részletek után.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.02. szerda, 18:00
Vágujhelyi Ferenc
a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×