Magas klórtartalmú olajról érkeztek hírek a német és a lengyel vezetékek felől. Mint Pletser Tamás, az Erste Bank szakértője az InfoRádióban elmondta, klórvegyületeket a kőolaj kitermeléséhez használnak, ez viszont belekerülhet magába a kőolajba is.
"Azonban az értékesítés előtt ezt a klórt kivonják az olajból, mivel komoly korróziót okozhat a kőolaj feldolgozása során, gyakorlatilag a finomítóegységeket teszi tönkre" - tisztázta Pletser Tamás.
Ez a keveredési probléma a szakértő szerint igen ritka, éppen azért, mert már a kitermelés után kivonják a klórt, vagyis a vezetékekbe már nemigen kerülhet.
"A hírek szerint a szokásos 1-2 ppm helyett 300-350 ppm-es klórmennyiséget jelent.
A ppm egyébként egy egységet jelent egymillió molekulára vetítve" - magyarázta Pletser Tamás.
A jelenség hatására leállították a keleti importot a német és a lengyel vezetéken. Hogy ennek milyen hatása lehet, arról elmondta, az orosz kőolaj európai piaci részesedése körülbelül 20 százalék, ennél fogva
rövid árhatás is elképzelhető, de az oroszok néhány nap alatt megoldhatják a problémát, még ha néhány vevő a helyzetben el is bizonytalanodhat.
A jelenséget a Barátság Kőolajvezeték északi vezetékén tapasztalták.
A magyar olaj- és gázellátás mindenesetre Pletser szerint nincs veszélyben.
Megszólalt a Mol
A Barátság kőolajvezeték déli szakaszán érkező kőolaj minősége megfelel az előírásoknak, azt több szakaszon, belépési ponton ellenőrzik - közölte a Mol az MTI érdeklődésére csütörtökön.
A Mol kiemelte: tisztában vannak a Barátság kőolajvezeték északi részét érintő minőségi problémával. A vezeték déli szakaszán - Szlovákiában és Magyarországon -
a Mol és a Slovnaft több szakaszon, illetve a belépési ponton is rendszeresen ellenőrzi és méri a kőolaj minőségét. Eddigi tapasztalatok szerint a kőolaj minősége megfelel az előírásoknak
- áll a közleményben.
A Mol és a Slovnaft egyeztet a régió kőolajszállításáért felelős hatóságokkal és vállalatokkal - tette hozzá a Mol.
Fehéroroszország kedden jelentette be, hogy felfüggesztette a Lengyelországba, a balti államokba és az Ukrajnába irányuló benzin- és dízelolaj-kivitelét, mert az Oroszországból érkező nyersolaj-szállítmányok szerves klórvegyülettel szennyezettek.