Az Európai Bizottság eredeti javaslata alapján 2025-re 15 százalékkal, míg 2030-ra 30 százalékkal kellene mérsékelni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.
Az Európai Parlament azonban ennél ambiciózusabb csökkentést írna elő: 2025-re 20 százalékot, 2030-ra 35 százalékot.
A gyártóknak emellett biztosítaniuk kellene, hogy 2030-ra a zéró- és alacsony kibocsátású járművek tegyék ki az eladásaik legalább 20 százalékát. 2025-re az 5 százalékos célértéket kellene elérni.
Az új városi buszoknak pedig 2025-re a fele, 2030-ra pedig a háromnegyede elektromos kellene, hogy legyen.
A képviselők felszólították a bizottságot, hogy még 2020 előtt álljon elő a szén-dioxid-kibocsátást valós környezetben mérő tesztet előíró javaslattal.
Hivatalos adatok szerint a nehézgépjárművek a közlekedési ágazatból származó szén-dioxid-kibocsátás 27 százalékáért felelősek az Európai Unióban.
Támogatást kértek
Leszögezték, hogy a zöld autóipari és technológiai változásoknak negatív társadalmi hatásai is lehetnek, ezért az EU-nak támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban.
"Az európai történelem során először állítunk korlátokat a nehézgépjárművek kibocsátására vonatkozóan. Egyetértünk abban, hogy a bizottságinál nagyobb léptékű korlátozásra van szükség, amely megoldható a már létező technológiákkal" - húzta alá Bas Eickhout holland zöldpárti jelentéstevő, hozzáfűzve, hogy ettől függetlenül támogatni kell az új technológiák megjelenését a piacon.
A Tanácsnál megakadhat a folyamat
A szakértők bíznak benne, hogy decemberben a másik uniós társjogalkotó szerv, a tagállamok kormányainak tanácsa is elfogadja az álláspontját az ügyben, ezután pedig megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások.
A jelentős autóiparral rendelkező országok várhatóan ellenezni fogják a szigorúbb célértékeket, így kompromisszumos megoldásra lesz szükség.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) azért lobbizott, hogy 2025-re mindössze 7 százalékos, 2030-ra pedig 16 százalékos csökkentést írjanak elő.