Szeptember 30-ig a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás elleni új törvénynek megfelelően számos cégnek új belső szabályzatot kell készítenie. Fajcsák Gábor, az RSM adómenedzsere közölte: a bankok, biztosítók, befektetési szolgáltatók, könyvelők, könyvvizsgálók, adótanácsadók, adószakértők mellett kötelező feladataik vannak többek között az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végzőknek, a játékkaszinót, kártyatermet működtetőknek, az ügyvédeknek vagy például az árukereskedőknek is, amennyiben 2,5 millió forintot elérő vagy meghaladó összegű készpénzt fogadnak el.
A szolgáltatóknak ellenőrizniük kell az ügyfél, illetve képviselője személyazonosságát, értékelniük kell az ügyféllel kapcsolatos kockázatokat, azok elkerülésének, csökkentésének leghatékonyabb módszereit, és az adatokat haladéktalanul továbbítaniuk kell az erre a célra létrehozott központi nyilvántartásba. Az ügyfél-átvilágítás során rögzített adatokat nyolc évig meg kell őrizniük.
A szolgáltatóknak szeptember 30-ig módosítaniuk kell a pénzmosás megelőzését biztosító belső szabályzatukat az új előírásoknak megfelelően, ami tekintettel az elvégzendő módosítások mennyiségére, valamint a szabályozás komplexitására, nem kis feladat – közölte a szakember. A módosítások elvégzéséről a felügyeletet ellátó szervet írásban tájékoztatni kell.
Kifejtette: a törvény alapján a felügyeletet ellátó szervek a belső szabályzat kidolgozásához kötelesek egy kötelező érvényű útmutatót kiadni, ám ezt a könyvelőket, adótanácsadókat, illetve az ingatlanszakértőket is felügyelő NAV és a nemzetgazdasági tárca ennek nem tett eleget. Így három nappal a határidő előtt kiadtak egy tájékoztatót, amelyben közlik, hogy ezen érintettek
felmentést kapnak a szeptember végi határidő alól.
Fajcsák Gábor hozzátette: új határidőt nem tettek közzé, csak arról tájékoztattak, hogy a rendelet kiadása után készítsék el a szolgáltatók a szabályzatukat és küldjék el a felügyeleti szerv felé.
Az RSM adómenedzsere a cég honlapján azt is közölte, hogy a már meglévő üzleti kapcsolatok esetében 2019. június 26-ig kell elvégezni az új szabályozás szerinti ügyfél-átvilágítási kötelezettséget. Az már most előre látható, hogy ezzel az új szabályozás komoly terhet rak a szolgáltatókra, hiszen egy több ezres, vagy a pénzügyi szolgáltatóknál akár több százezres ügyfélkör esetében a már meglévő üzleti kapcsolatok felülvizsgálata nehezen megvalósítható, és jelentős többleterőforrást igényel.
A felügyeletet gyakorló szerv által alkalmazható szankciók jelentősen szigorodtak. A felügyeleti szerv a pénzügyi szolgáltatók esetében jogsértés esetén, annak megszüntetéséig a tevékenység folytatásához az engedélyt felfüggeszti, míg a könyvviteli, adótanácsadási szolgáltatást végzők esetében a felügyeleti szerv kezdeményezi a nyilvántartásból való törlést. Emellett kezdeményezi a szolgáltató vezetője felelősségének megállapítását, vezetői jogkörének felfüggesztését, megszüntetését, továbbá bírság ot szabhat ki.
A bírság maximuma rendkívüli mértékben megemelkedett:
pénzügyi szolgáltatók esetében 500 millió forintról az éves bevétel 10 százalékáig, maximum 2 milliárd forintig, könyvviteli vagy adótanácsadási feladatot végzők esetében a korábbi 20 millió forintról 400 millió forintra. A bírság minimális összege egyébként 400 ezer, illetve 100 ezer forint a szolgáltatótól függően.
A bírság kiszabással kapcsolatban aggodalomra adhat okot, hogy a felügyeleti szerv teljesen szabadon dönt például a 100 ezer és 400 millió forint közötti intervallumban a bírság összegéről. Mindenféle egyéb iránymutatás nélkül olyan általános és/vagy szubjektív szempontok alapján, mint a jogsértés súlyossága, szándékos vagy gondatlan magatartás, a jogsértés szolgáltatóra vagy ügyfeleire gyakorolt hatása, a jogsértés időtartama – közölte Fajcsák Gábor.