Infostart.hu
eur:
391.29
usd:
332.4
bux:
110922.54
2025. december 23. kedd Viktória

Ki fizeti meg az emelkedő építőanyag árát?

Mintegy tíz százalékkal drágulnak az építőanyagok az energiaárak emelkedése, az adóemelés és a forint gyengülése miatt. A gyártóknak és a kereskedőknek muszáj áthárítaniuk a többletköltséget a vevőkre és a kivitelezőkre - mondta az InfoRádiónak a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség elnöke. A már folyamatban lévő építkezések esetében a kérdés az: a szerződés megkötésekor látható volt-e előre az adók és az energiaár ilyen mértékű növekedése?

A jelentősen megemelkedett költségeket egy 6-8 százalékos profithányaddal dolgozó építőanyag-gyártó vállalat nem tudja átvállalni, tehát muszáj áthárítani a terhet a vevőikre, az építőanyag-kereskedőkre. Õk abból élnek, hogy olcsón vesznek és egy kicsit drágábban eladnak, tehát ők is tovább kell, hogy hárítsák az áremelkedést - vélekedett a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség elnöke.

Földi Tamás hozzátette: az áremelkedés problémát jelent az építőipari vállalatoknak is, amelyek esetében nyilván a fővállalkozóval, illetve a megrendelővel való megegyezés kérdése lesz az, tovább tudják-e hárítani az áremelkedést.

Akkor lehet áthárítani, ha nem volt előre látható

Kardos Judit Ildikó gazdasági jogász szerint abban az esetben, ha a kivitelezési szerződés megkötésekor nem volt előre látható a mostani áremelkedés, a kivitelező kezdeményezheti a szerződés módosítását.

A szakértő megjegyezte: az energiaárak növekedését a világpiaci tendenciák és az elmúlt időszak rendszeres emeléseinek fényében egy bizonyos szinten mindenképpen be kellett volna kalkulálniuk a kivitelezőknek az árba. Ha ezt egyáltalán nem tették meg, akkor az előre látható áremelkedések szintjéig ez az ő felelősségük.

Előre menekülni


A történet vége azonban mindenképpen az, hogy általában drágábbak lesznek az épületek - hangsúlyozta Földi Tamás, aki szerint az állandó energiaár-emelkedések mellett fontos volna takarékosabb fűtési rendszerekbe, sokkal jobb minőségű építőanyagokba és szigetelőanyagokba beruházni, ezekkel ugyanis az épületek energiaköltségének akár felét is meg lehet spórolni.

Kérdés persze, hogy eladhatóak lesznek-e az áremelkedések miatt drágábbá váló lakások egy olyan ingatlanpiacon, ahol már ma is a túlkínálat jellemző, és ahol a kormány megszorító intézkedéseinek hatására hirtelen a kereslet is jelentősen megcsappanhat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Ezeket tanácsolja a szakértő, hogy biztonságosak legyenek az ünnepi fogások

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal élelmiszeriparért és élelmiszerbiztonsági ellenőrzésért felelős elnökhelyettese az InfoRádióban arról beszélt, mire figeljünk a nyers húsok, halak és tojás esetén annak érdekében, hogy semmilyen emésztőrendszeri panasz, megbetegedés ne árnyékolja be az adventi és karácsonyi időszakot.
VIDEÓ
B2B szegmensben tör előre a Boxy: így kerül minden nap friss gyümölcslé a szállodai vendégek asztalára

B2B szegmensben tör előre a Boxy: így kerül minden nap friss gyümölcslé a szállodai vendégek asztalára

A COVID járvány vízválasztó volt mind a webkereskedelem, mind a vendéglátóipar számára, az újranyitás, és a kínai webshopok megjelenése új időszámítást hozott. A Boxy eredetileg az online kereskedők fulfillment partnereként épült fel, azonban a piaci növekedési lehetőségekre reagálva szolgáltatási portfólióját a B2B logisztika irányába is kiterjesztette. Olyan partnerekkel tud ma már együtt dolgozni, mint a Nektar Natura Kft., amely az ország meghatározó szállodaipari gyümölcslé-ellátója. De hogy alakult ki a két vállalat közötti ügyfélkapcsolat, és milyen ügyféligényekre ad választ a szolgáltatás? Hogyan lehet 70%-kal olcsóbban ellátni fulfillment rendszerben a beszállítói tevékenységet, mint disztribútori hálózattal, és mi történik akkor, ha egy szállodában hirtelen elfogy egy 50 fős ázsiai turistacsoport kedvenc gyümölcsleve? Többek között ezekről is kérdeztük Árvai Csabát, a Boxy Logisztikai Zrt. ügyvezetőjét és Melcher Bencét, a Nektar Natura Kft. kereskedelmi vezetőjét.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×