eur:
393.24
usd:
355.03
bux:
72243.41
2024. szeptember 5. csütörtök Lőrinc, Viktor

Ki fizeti meg az emelkedő építőanyag árát?

Mintegy tíz százalékkal drágulnak az építőanyagok az energiaárak emelkedése, az adóemelés és a forint gyengülése miatt. A gyártóknak és a kereskedőknek muszáj áthárítaniuk a többletköltséget a vevőkre és a kivitelezőkre - mondta az InfoRádiónak a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség elnöke. A már folyamatban lévő építkezések esetében a kérdés az: a szerződés megkötésekor látható volt-e előre az adók és az energiaár ilyen mértékű növekedése?

A jelentősen megemelkedett költségeket egy 6-8 százalékos profithányaddal dolgozó építőanyag-gyártó vállalat nem tudja átvállalni, tehát muszáj áthárítani a terhet a vevőikre, az építőanyag-kereskedőkre. Õk abból élnek, hogy olcsón vesznek és egy kicsit drágábban eladnak, tehát ők is tovább kell, hogy hárítsák az áremelkedést - vélekedett a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség elnöke.

Földi Tamás hozzátette: az áremelkedés problémát jelent az építőipari vállalatoknak is, amelyek esetében nyilván a fővállalkozóval, illetve a megrendelővel való megegyezés kérdése lesz az, tovább tudják-e hárítani az áremelkedést.

Akkor lehet áthárítani, ha nem volt előre látható

Kardos Judit Ildikó gazdasági jogász szerint abban az esetben, ha a kivitelezési szerződés megkötésekor nem volt előre látható a mostani áremelkedés, a kivitelező kezdeményezheti a szerződés módosítását.

A szakértő megjegyezte: az energiaárak növekedését a világpiaci tendenciák és az elmúlt időszak rendszeres emeléseinek fényében egy bizonyos szinten mindenképpen be kellett volna kalkulálniuk a kivitelezőknek az árba. Ha ezt egyáltalán nem tették meg, akkor az előre látható áremelkedések szintjéig ez az ő felelősségük.

Előre menekülni


A történet vége azonban mindenképpen az, hogy általában drágábbak lesznek az épületek - hangsúlyozta Földi Tamás, aki szerint az állandó energiaár-emelkedések mellett fontos volna takarékosabb fűtési rendszerekbe, sokkal jobb minőségű építőanyagokba és szigetelőanyagokba beruházni, ezekkel ugyanis az épületek energiaköltségének akár felét is meg lehet spórolni.

Kérdés persze, hogy eladhatóak lesznek-e az áremelkedések miatt drágábbá váló lakások egy olyan ingatlanpiacon, ahol már ma is a túlkínálat jellemző, és ahol a kormány megszorító intézkedéseinek hatására hirtelen a kereslet is jelentősen megcsappanhat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.05. csütörtök, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A saját autógyártóit vérezteti ki Európa, súlyos pénzek forognak kockán

A világ a zöldebb energia, a tisztább közlekedés felé halad, bár az oda vezető út szemmel láthatóan egyenetlen. A kezdeti felfutás után az elektromos autók iránti kereslet jelentősen visszaesett, idén csak stagnálnak az eladások az EU-ban, közben viszont az uniós CO2-kibocsátási célkitűzéseknek ugyanúgy meg kell felelniük az autógyártóknak, ami jelentős problémákat szülhet egyes szereplőknél. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a gyártóknak meghatározott határértékek alatt kell tartaniuk a flottszintű kibocsátásuk, különben súlyos bírságokat kapnak - ezzel ösztönzik őket, hogy több tiszta járművet gyártsanak. A kvótákat ráadásul 2025-ben szigorítják, így ennek apropóján a UBS megvizsgálta, hogyan állnak az autógyártók a CO2-kibocsátási célok teljesítésében. Úgy tűnik, hogy a Volkswagen és a Renault lehet a legnagyobb bajban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×