eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
London, 2018. június 09.II. Erzsébet brit uralkodó hintóban érkezik a hivatalos születésnapja alkalmából Trooping the Colour néven rendezett hagyományos zászlós díszszemlére Londonban 2017. június 9-én. A tisztelgő katonai parádét 1748 óta mindig június második szombatján tartják. II. Erzsébet királynő, a nyugati világ legidősebb és leghosszabb ideje regnáló uralkodója, 1926. április 21-én született. (MTI/AP/Frank Augstein)
Nyitókép: MTI/AP/Frank Augstein

Nagy döntést hozott II. Erzsébet

Férje példáját követve felhagyott az autóvezetéssel a brit uralkodó is.

A The Sunday Times című konzervatív vasárnapi brit lap udvari forrásokat idéző beszámolója szerint II. Erzsébet királynő - aki áprilisban ünnepli 93. születésnapját -

megszívlelte a biztonságára ügyelő stáb tanácsát, és legalábbis nyilvános közutakon már nem vezet.

Férje, az idén 98 esztendős Fülöp edinburghi herceg januárban meglehetősen súlyos autóbaleset részese volt: a királyi család kelet-angliai téli rezidenciája, Sandringham közelében a helyi főútra próbált kihajtani Land Rover Freelander terepjárójával, és eközben összeütközött egy Kia személyautóval.

A Land Rover felborult, és Fülöp herceget a helyszínre érkező többi autós segítette ki az oldalára dőlt kocsiból.

Fülöpnek nem esett baja, de a másik kocsi utasának eltört a csuklója, a Kiát vezető 28 éves nő pedig a térdén szenvedett könnyebb vágásos sérüléseket.

A Kia személyautóban utazott egy kilenchónapos kisfiú is, ő azonban nem sérült meg.

Fülöp herceg - bár a hatóságok nem marasztalták el - néhány héttel később önként visszaadta jogosítványát.

A királynőnek nincs ilyen hivatalos teendője, mivel uralkodói kiváltságai okán ő az egyetlen az Egyesült Királyságban, akinek eddig sem volt szüksége a jogosítvány megszerzésére az autóvezetéshez.

Az uralkodónak és Fülöp hercegnek egyaránt régi szenvedélye volt az autóvezetés, és mindkettőjüket rendszeresen lehetett is látni vezetés közben a Londonon kívüli királyi rezidenciák - Windsor, Sandringham, Balmoral - környékén.

Amikor Barack Obama volt amerikai elnök és felesége 2016 áprilisában, Obama hivatalos londoni látogatása során felkereste a királynőt és férjét a windsori királyi rezidencián, a parkban leszálló helikoptertől a kastélyig vezető úton az akkor 95 esztendős Fülöp vezette az uralkodót és az elnöki házaspárt szállító autót.

Az udvari krónikások manapság is gyakran felidézik, hogy II. Erzsébet királynő 1998-ban mennyire megdöbbentette Szaúd-Arábia akkori trónörökösét, az éppen Londonban időző Abdullah herceget, amikor egy windsori ebéd után felajánlotta vendégének, hogy megmutatja neki az ősi királyi rezidencia hatalmas parkját. Abdullah herceg, akinek hazájában a nők akkoriban még nem vezethettek autót, örömmel fogadta az ajánlatot, de "elszörnyedve" látta, hogy a királynő maga ül a volán mögé.

Sir Sherard Cowper-Coles, Nagy-Britannia akkori szaúd-arábiai nagykövete 2012-ben megjelent memoárkötetében leírja: a szaúdi herceg tolmácsa útján kérlelte a brit uralkodót, hogy lassítson és lehetőleg az útra összpontosítsa figyelmét.

A The Sunday Times forrásai szerint II. Erzsébet királynő nem feltétlenül hagyott fel teljesen az autóvezetéssel: lehet, hogy a királyi birtokok belső, a nyilvánosságtól elzárt útjain továbbra is maga vezet, de a közutakra már nem hajt ki.

Az uralkodó a hivatalos programokra eddig is sofőr vezette autóval érkezett.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Az EU-tagállamok fiskális helyzete jelentős eltéréseket mutat, különösen az államadósság, a költségvetési egyenleg és a bankrendszer hazai államadósság-kitettsége („home bias”) tekintetében. Míg korábban az Európai Unió kifejezetten pártolta, hogy a tagállamok a hazai szereplőkre támaszkodjanak inkább az adósságfinanszírozásban, most egy friss bizottsági elemzésben árnyalták már álláspontjukat. Arra jutottak, hogy a magas belföldi kitettség (különösen ha a bankrendszer felé áll fenn) növeli a pénzügyi stabilitási kockázatokat, különösen egy esetleges fiskális vagy gazdasági sokk esetén a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt, amire a Bizottság erősebb diverzifikálást ajánl a finanszírozásban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×