eur:
411.09
usd:
392.28
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Járművek várakoznak 2018. január 6-án az M1-es autópályán a hegyeshalmi határátlépési pont közelében, ahol a megnövekedett forgalom miatt hat kilométeres torlódás alakult ki.
Nyitókép: Krizsán Csaba

Itt a megoldás a fantomtorlódások rejtélyére

Az adaptív sebességtartó automatika elterjedése megszüntetheti a megmagyarázhatatlan, nagy megtorpanásokat az autópályákon.

A nyaralási szezonban Európa-szerte hihetetlenül zsúfolttá válnak az utak, s ilyenkor gyakran előfordulnak a láthatóan minden ok nélkül kialakuló fantomtorlódások. Szinte mindig emberi hibára vezethetők vissza:

valaki hirtelen fékez, azzal beindul egy láncreakció, hiszen a mögötte haladók is a fékre lépnek, és a kocsisor megtorpan, sőt akár meg is állhat.

Ezt a jelenséget vizsgálták a Ford és a Vanderbilt Egyetem kutatói az amerikai Tennessee államban, bemutatva, hogy az adaptív sebességtartó automatika széles körű elterjedése csökkentheti vagy egészen ki is küszöbölheti a fantomtorlódások kialakulását. Ez a rendszer a vezető beavatkozása nélkül, automatikusan lassít vagy gyorsít, mindig tartva az elöl haladó autó sebességét.

A Ford egyik zárt tesztpályáján 36 autóval szimulálták a szokványos autópálya-forgalmat, miközben minden jármű vezetője használta az adaptív tempomatot. Ezután az autók a rendszer kikapcsolásával is lejátszották ugyanezt a helyzetet, vagyis a vezetők önállóan kezelték a féket és a gázt. Az eredmény:

a sebességtartót használó járművek sokkal hatékonyabban csökkentették a fékezési hullám hatását, mint azok, amelyekben ki volt kapcsolva a technológia.

A lassítási láncreakció még akkor is hasonló mértékben enyhült, ha csak minden harmadik autóban működött a rendszer.

A bemutató során az autók egy zárt, nagy sebességű ovális tesztpályán haladtak három forgalmi sávban (mindegyik sávban 12 jármű), így szimulálva az autópálya forgalmát. A sávokban elöl haladó autók 97 km/órás sebességről 64 km/órára lassítottak, mintha zavar történt volna a forgalomban. A technológia használata nélkül minden autós erősebben fékezett, mint ez előtte haladó; ez fékezési hullámreakciót váltott ki, ami egyre erősebb lett a kocsisor végénél.

A kísérletet úgy is végrehajtották, hogy az összes autóban bekapcsolták a tempomatot, méghozzá 100 km/órára, vagyis éppen csak egy kicsit gyorsabbra állítva az első autók tempójánál, hogy az egymás mögött haladó járművek egyenletes áramlatban haladjanak. Ez a megoldás enyhítette a fékezési láncreakció hatását:

a sávban haladó utolsó autó sebessége csak 8 km/órával csökkent – ahelyett, hogy állóra fékezett volna.
Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Brutális bírságot kaphat a nyakába az Amazon

Brutális bírságot kaphat a nyakába az Amazon

Az Európai Unió várhatóan jövőre vizsgálatot indít az Amazon ellen, hogy megállapítsa, előnyben részesíti-e saját márkás termékeit online piacterén. A vizsgálat az EU új, digitális piacokról szóló törvénye (DMA) alapján zajlik majd, amely a nagy technológiai cégek hatalmának korlátozását célozza. Az amerikai óriáscég akár globális éves forgalmának 10%-át kitevő bírságra is számíthat, ha bűnösnek találják a szabályok megsértésében, írja a Reuters.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×