Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.28
bux:
108922.07
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: BKK

Továbbra sem megoldott ügy a 3-as metró légkondicionálása

A kocsik utólagos klimatizálásának több akadálya is van: pénz, garancia, és a metrókocsik szerkezete.

A Népszava a 3-as metró szerelvényeinek légkondicionálásáról érdeklődött a BKV-nál, de mint írják, szűkszavú választ kaptak: "A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van". A lap hozzáteszi, kivitelező híján aligha lesz klimatizálva nyárra a vonalon közlekedő 222 metrókocsi, és a közlekedési vállalat idei üzleti tervében sem található ilyen beruházás.

Mint írják, Tarlós István még 2017-ben úgy vélte, mivel a metró a föld alatt közlekedik, így nem szükséges a légkondicionálás.

Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában, és megígérte, hogy utólagosan klimatizálni fogják az orosz szerelvényeket.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra - rengeteg hibával - az orosz Metrowagonmash. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát. A kocsik utólagos klimatizálása pedig nem olyan egyszerű. Kérdéses volt, hogy a kocsik vázszerkezete elbírja-e a berendezések súlyát, és bár később kiderült, hogy a gyártók képesek lennének kisebb, könnyebb klímát is szállítani, azt azonban előre közölték, hogy így drágább lesz.

A lap azt is hozzáteszi, hogy a vázszerkezet terhelését befolyásoló utólagos szereléshez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia. ennek a jelentősége azóta csökkent, ugyanis az általános jótállás már lejárt, de a szállítói szerződés kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része még él.

A BKV mindenesetre a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Ebből az egyiket érvénytelenítették, kettő viszont versenyben maradt. Szerződés egyik pályázóval sem született, a főváros nehéz pénzügyi helyzetre hivatkozott.

Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése immáron többszöröse a várható költségeknek.

Az utólagos klimatizálás árát előzetesen 6-10 milliárdra becsülték.

Bár az infláció, a nyersanyaghiány és a többi árfelhajtó tényező hatására, ennél most már bizonyosan több kerülne.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a lapnak azt nyilatkozta: "A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondicionáló berendezések felszerelése."

Címlapról ajánljuk
Megszavazta a Bundestag a nyugdíjreformot – Merz csatát nyert, de valójában vesztett

Megszavazta a Bundestag a nyugdíjreformot – Merz csatát nyert, de valójában vesztett

Hajszálnyi többséggel fogadta el a Bundestag a Friedrich Merz vezette kormánykoalíció által kezdeményezett nyugdíjreform tervezetét. A kereszténydemokrata kancellár sorsát valójában saját pártjának fiatal képviselői nehezítették meg, győzelmét ugyanakkor közvetve segítette az ellenzéki Baloldal Pártja is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×