eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Close up on woman legs feet standing on the electric kick scooter on the pavement wearing jeans and sneakers in summer day
Nyitókép: Miljan Živković/Getty Images

KRESZ-módosítás: csak akkor van értelme, ha életszerű – véli a szakértő

Kerékpár és segédmotor kategóriába sorolná a KRESZ módosítása az elektromos rollereket. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karának tanszékvezetője szerint a szabályozásra szükség van, ugyanakkor önmagában az előírások nem elegendők, a biztonságos közlekedéshez a megfelelő infrastruktúrát is ki kell építeni.

A KRESZ korábban nem nevesítette az elektromos rollereket, a mikromobilitási eszközök rendőrségi és bírósági jogalkalmazása ezért nehezen tudta kezelni a felmerülő problémákat. A mostani módosítás tehát elsősorban ebben tenne rendet – magyarázta Major Róbert, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar közbiztonsági tanszékének vezetője

A jelenlegi módosítási tervezet szerint az elektromos rollereket két külön kategóriába sorolnák, alapvetően teljesítmény, illetve elérhető maximális sebesség alapján. A kis teljesítményű eszközöket (25 km/óránál nem mehetnek gyorsabban) a kerékpárra, a nagyobb teljesítményűeket pedig a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályok szerint kellene használni – fejtette ki Major Róbert, aki szerint „ezzel nagyjából rend lenne a kérdésben”.

Ugyanakkor ez nem jelent garanciát arra, hogy az elektromos rollerezők a szabályokat be is tartják majd. Hiszen ma is vonatkozik szabályozás például a kerékpárokra, mégsem úgy használják a kerékpárosok a járművet, ahogy a KRESZ számukra előírja – tette hozzá a szakértő. Szerinte az elektromos rollerekre kialakított szabályozás viszont csak

akkor fog működni, ha az életszerű, vagyis betartása nem jelent majd aránytalan hátrányt az eszköz használójára.

A kis teljesítményű rollereknél ezért szükségtelen védőfelszerelést és vezetői engedélyt előírni – véli Major Róbert, mert szerinte ezt a baleseti statisztika, baleseti tapasztalat nem indokolja egyértelműen.

Érvelése szerint gyalogosokkal is történnek halálos balesetek, ahol ki lehet mondani, hogy ha az áldozat viselt volna fejvédőt, kisebb eséllyel következik be a végzetes tragédia, de még sincs előírva.

A nagy sebességű rollereknél viszont már indokolt ezek előírásra, a biztonságos közlekedés érdekében pedig

fontos lenne az infrastruktúrát is fejleszteni

– mondta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar közbiztonsági tanszékének vezetője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 22. 19:22
×
×
×
×