"A kerékpárbiztosítás elég mostoha körülmények között van ma Magyarországon, mert a legtöbb terméket úgy tudja elérni az ügyfél, ha van egy lakásbiztosítása, és van mellé kiegészítő biztosítása" – mondta Cselovszki Zsolt. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének elnökségi tagja hozzátette: pár éve megjelentek az önálló termékek, amivel jelenleg két társaság rendelkezik, de ezekben komoly megkötések vannak a biztosítási összeggel, illetve az önrésszel kapcsolatban.
Márpedig itthon szükség lenne a biztosítások könnyű elérésére, hiszen a Magyar Kerékpárosklubnak a Mediánnal végzett reprezentatív kutatási adatai szerint 2022-re országosan 40 százalékra, Budapesten 20 százalékra nőtt a kerékpárjukat legalább heti rendszerességgel használók száma.
Országos szinten egyébként nagyjából 50–60 ezer elektromos roller van használatban.
Az önálló termékek között
van olyan biztosítás, ami fedezi a kerékpár értékét, illetve magas a limitje.
Ennél egy applikációt kell használni, és a kerékpár lezárásánál egy fotót kell készíteni. Ha ez nem történik meg, akkor jóval magasabb önrésszel biztosítják. A másik önálló terméknél viszont alacsonyabb a limit: 250 ezer forintig tudja biztosítani a kerékpárt, de sokszor előfordul, hogy ennél drágább a jármű. További kikötés, hogy számlával kell rendelkezni a kerékpárról, és tíz évnél idősebb kerékpárokat nem biztosítanak.
Cselovszki Zsolt azt mondta, a kerékpártulajdonosoknak háromféle biztosításra lehet szükségük:
- amikor saját vagyontárgyukat biztosítják,
- személyi biztosítás baleset esetére,
- a felelősségbiztosítás a károkkal kapcsolatban, ha mi okozzuk a balesetet.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási rendszerében mindez egyszerű, hiszen mindenkinek rendelkeznie kell vele. A kerékpárosoknál nem így van. Ott általában a lakásbiztosítás kiegészítő szolgáltatásaként kínálják, és inkább az a kérdés, hogy megfelelőek-e a limitek, fedezik-e az esetleges kárt.
A vagyontárgyi biztosítás a szakértő szerint fontos lehet, de sokkal fontosabbnak tart egy nagyon jó balesetbiztosítást, hiszen akkor hosszabb ideig kieshetünk a munkából, ami komoly anyagi veszteséget okozhat. Cselovszki Zsolt megjegyezte:
gondolni kell arra is, hogy mi okozunk balesetet, hiszen a felelősségvállalás magas:
akár ha egy gépjármű oldalát meghúzzuk, már a fényezés is más kategóriába tartozik, mint korábban.
Elektromos rollerek - kötelező lehet a felelősségbiztosítás?
Szintén érdekes biztosítási helyzete van az elektromos rollereknek, melyek "a járdán a gyalogosokat veszélyeztetik, az úttesten meg ők vannak veszélyben. Az utóbbi időben az elektromos rollerekkel sok baleset történik. Ráadásul ha 300 watt feletti a teljesítményük, akkor segédmotoros kerékpárként kell őket biztosítani, ha pedig 25 km/órás sebességnél gyorsabbak, fontos kötelező felelősségbiztosítást is kötni, ugyanis ezek a járművek a Gfbt. törvény alá tartoznak, és ezt sokan sajnos nem tudják".
Mint ismert, készült egy KRESZ-módosítási javaslat az e-rollerekkel kapcsolatban, jelenleg az Építési és Közlekedési Minisztérium válaszára várnak vele kapcsolatban. A szöveg szerint a 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak. Utóbbiakra viszont így muszáj lesz kötelező biztosítást kötni (és egyébként a bukósisak használata is kötelezővé válna, elvárás lenne a KRESZ-ismeret, valamint érvényes lenne a zéró tolerancia a véralkoholszintnél).