A két pozíció összeegyeztethetetlensége az unió működését szabályozó szerződésben foglalt definícióból is adódik, mert az meglehetősen nagy teret enged a személyi ambícióknak - fogalmazott az InfoRádiónak Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter, az Európa Stratégiakutató Intézet tudományos főmunkatársa.
"Miközben korábban az Európai Tanács két korábbi elnökénél, Herman van Rompuynél és Donald Tusknál azt mondhatjuk, hogy hagyományosan megfigyelhető volt egy külpolitikai irányultság, az Európai Uniót és az Európai Tanácsot ezen tagállamok állam- és kormányfői kifelé, a nemzetközi porondon képviseli, addig a Bizottság elnökei eddig nemzetközi színtérre nem vállaltak annyira aktív szerepet, mint Ursula von der Leyen, aki már hivatalba lépésekor és úgy definiálta a saját Bizottságát, mint geopolitikai bizottság, ezzel egyértelműen jelezte, hogy külpolitikai nemzetközi politikai ambíciói is vannak. És tulajdonképpen itt ezek az
ambíciók ütköznek most most már látványos módon össze."
Amennyiben láthatóvá válik ez a politikai irányvonalbéli konfliktus az bizonyos fokig az unió külső megítélésében is problémát jelenthet a miniszter szerint.
"A Charles Michel által képviselt felfogás egy lépéssel közelebb áll talán a hagyományos francia felfogáshoz, egyrészt a tagállamoknak nagyobb szerepet szán a külpolitika formálásában is, másrészt pedig az önálló európai külpolitikai irányvonalra is nagyobb hangsúlyt fektet, miközben a von der Leyen-féle irányvonal, a Bizottság elnökének a külpolitikai kérdésekben elfoglalt álláspontja sokkal inkább egy az amerikai állásponthoz közelállóan szolgáló álláspontnak tűnik. Tehát ilyen értelemben elvi különbségek is látszanak, nem csak személyi különbségek. De mára ez mindenképpen politikai koncepcióbeli különbséggé is kinőtte magát, úgy tűnik."
Navracsics Tibor a most zajló uniós csúcstalálkozóról is elmondta a véleményét, szerinte ez az Európai Tanács-ülés talán békésebb vagy vagy kiszámíthatóbb lehet, mint az elmúlt időszak Európai Tanács-üléseinek döntő többsége, de a Kínához való viszony vagy a maastrichti kritériumok rendszerének rugalmasabbá tétele megoszthatja a tanácskozó feleket a kereskedelempolitikai kérdések kapcsán, illetve az unió gazdasági helyzetének vitája során is előkerülhet, ebben az esetben egy ilyen vita egyik pillanatról a másikra akár érdekessé is válhat.