eur:
409.87
usd:
376.1
bux:
74396.03
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: Pixabay

Új vasúti híd épülhet Budapesten

Az elhasználódott Gubacsi híd megerősítése már nem járható út, új szerkezetre van szükség. Meg kell oldani a kerékpáros és közúti forgalom jövőjét is.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a kivitelezési tendert az új vasúti Gubacsi híd építésére – tervek elkészültek, jöhet az építkezés – jelentette be közösségi oldalán a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója.

Az elmúlt évtizedekben teljesen elhasználódott a Gubacsi híd, a vasúti forgalom lebonyolítására már alig alkalmas, sebességkorlátozást (5 km/h) és súlykorlátozást (18/20 tonnás tengelynyomás) kellett bevezetni - emlékeztetett Vitézy Dávid. A következő biztonsági lépés már csak a vasúti forgalom leállítása lehetne, ami óriási veszteség lenne, hiszen a csepeli térségnek ez az egyetlen tehervasúti kapcsolata, ráadásul fontos intermodális átrakópont is kialakult itt a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között.

Mint írta, a régi híd megerősítése nem járható út, mert ehhez új pillért kellene építeni a Soroksári-Dunába, de az akadályozná a hajózást. Az előzetes vizsgálatok szerint egy új hidat kell építeni, és ez nem készülhet a régi helyére, hiszen folyamatosan fenn kell tartani a vasúti forgalmat.

"A megtervezett új híd egy alsópályás acél ívhíd a meglévő hídszerkezettől északra 15 méterre 145 méter nyílással. A két parti nyílás merev tartóbetétes vasbeton gerendahíd, mindkettő 22 méteres lenne. Közúti forgalomra azonban a régi híd még alkalmas lesz hosszú ideig, a kerékpárút is maradhat a jelenlegi helyén - ezt a hídszerkezetet ezért terveink és a korábbi megállapodás szerint a vasúti forgalom megszűnése után átadjuk a Fővárosi Önkormányzatnak kezelésre" - írta Vitézy.

A projekt keretében a híd után egy forgalmi kitérő is épülne, mielőtt az említett három telephelyre szétágazik a vágány. Így a szemben közlekedő vonatok itt ki tudják kerülni egymást, ezzel mérséklődhet a közúti forgalom zavarása a Corvin csomópontban - számolt be a tervekről a BFK vezetője.

Forgalmas csomópont

A jelenleg a két hídszerkezet közül az északin haladó iparvágány a csepeli oldalon szétágazva három telephelyet is kiszolgál, egy nagyon fontos intermodális átrakópont alakult itt ki a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között. A Budapestre érkező teherszállítások jelentős hányada érinti a Gubacsi hidat. A Csepeli Szabadkikötő az ország legnagyobb teherforgalmú kikötője, de tehervonatokról teherautóra is sok árut raknak itt át. Ugyancsak ez az iparvágány szolgálja ki a Metrans forgalmas konténerterminálját, illetve a Mol telepét - derül ki Vitézy Dávid posztjából.

A vasúti teherszállítás mellett érvelve elmondta: ez feltétlenül szükséges az uniós klímacélok és a magyar környezetvédelmi kormányzati tervek eléréséhez is.

  • Egyetlen átlagos tehervonat annyi árut képes elszállítani, mint 60-70 kamion.
  • A vasút az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátásának mindössze 0,4 százalékáért felel (a közlekedés a teljes kibocsátás 25 százalékáért).
  • Az Európai Bizottság adatgyűjteménye, a Közlekedés externális költségeinek kézikönyve szerint, ha pénzre számoljuk át például a légszennyezés kárait, egy tonna áru ezer kilométerre fuvarozása benzines furgonnal 1720, dízelessel 4860, kamionnal 760, dízelmozdonnyal 680, villanymozdonnyal viszont csak 4 cent kárt okoz - sorolta a Facebook-posztban.
Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 5. 12:10
×
×
×
×