A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a kivitelezési tendert az új vasúti Gubacsi híd építésére – tervek elkészültek, jöhet az építkezés – jelentette be közösségi oldalán a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója.
Az elmúlt évtizedekben teljesen elhasználódott a Gubacsi híd, a vasúti forgalom lebonyolítására már alig alkalmas, sebességkorlátozást (5 km/h) és súlykorlátozást (18/20 tonnás tengelynyomás) kellett bevezetni - emlékeztetett Vitézy Dávid. A következő biztonsági lépés már csak a vasúti forgalom leállítása lehetne, ami óriási veszteség lenne, hiszen a csepeli térségnek ez az egyetlen tehervasúti kapcsolata, ráadásul fontos intermodális átrakópont is kialakult itt a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között.
Mint írta, a régi híd megerősítése nem járható út, mert ehhez új pillért kellene építeni a Soroksári-Dunába, de az akadályozná a hajózást. Az előzetes vizsgálatok szerint egy új hidat kell építeni, és ez nem készülhet a régi helyére, hiszen folyamatosan fenn kell tartani a vasúti forgalmat.
"A megtervezett új híd egy alsópályás acél ívhíd a meglévő hídszerkezettől északra 15 méterre 145 méter nyílással. A két parti nyílás merev tartóbetétes vasbeton gerendahíd, mindkettő 22 méteres lenne. Közúti forgalomra azonban a régi híd még alkalmas lesz hosszú ideig, a kerékpárút is maradhat a jelenlegi helyén - ezt a hídszerkezetet ezért terveink és a korábbi megállapodás szerint a vasúti forgalom megszűnése után átadjuk a Fővárosi Önkormányzatnak kezelésre" - írta Vitézy.
A projekt keretében a híd után egy forgalmi kitérő is épülne, mielőtt az említett három telephelyre szétágazik a vágány. Így a szemben közlekedő vonatok itt ki tudják kerülni egymást, ezzel mérséklődhet a közúti forgalom zavarása a Corvin csomópontban - számolt be a tervekről a BFK vezetője.
Forgalmas csomópont
A jelenleg a két hídszerkezet közül az északin haladó iparvágány a csepeli oldalon szétágazva három telephelyet is kiszolgál, egy nagyon fontos intermodális átrakópont alakult itt ki a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között. A Budapestre érkező teherszállítások jelentős hányada érinti a Gubacsi hidat. A Csepeli Szabadkikötő az ország legnagyobb teherforgalmú kikötője, de tehervonatokról teherautóra is sok árut raknak itt át. Ugyancsak ez az iparvágány szolgálja ki a Metrans forgalmas konténerterminálját, illetve a Mol telepét - derül ki Vitézy Dávid posztjából.
A vasúti teherszállítás mellett érvelve elmondta: ez feltétlenül szükséges az uniós klímacélok és a magyar környezetvédelmi kormányzati tervek eléréséhez is.
- Egyetlen átlagos tehervonat annyi árut képes elszállítani, mint 60-70 kamion.
- A vasút az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátásának mindössze 0,4 százalékáért felel (a közlekedés a teljes kibocsátás 25 százalékáért).
- Az Európai Bizottság adatgyűjteménye, a Közlekedés externális költségeinek kézikönyve szerint, ha pénzre számoljuk át például a légszennyezés kárait, egy tonna áru ezer kilométerre fuvarozása benzines furgonnal 1720, dízelessel 4860, kamionnal 760, dízelmozdonnyal 680, villanymozdonnyal viszont csak 4 cent kárt okoz - sorolta a Facebook-posztban.