eur:
402.91
usd:
349.37
bux:
95317.22
2025. június 15. vasárnap Jolán, Vid
Déli Körvasút – forrás: Vitézy Dávid, Facebook
Nyitókép: Déli Körvasút – forrás: Vitézy Dávid, Facebook

Megjelent a Déli Körvasút kivitelezési tendere

A kivitelezési munkák rendkívüli méretűek. A cél, hogy az elővárosi vonatok itt a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként járhassanak majd. Íme a tervek.

Megjelent a Déli Körvasút bővítésére vonatkozó kivitelezési közbeszerzés, ezzel az utóbbi száz év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése indul el - közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A kivitelezési munkákat a kormány döntése szerint európai uniós forrásokból finanszírozzák. A beruházást az Európai Unió - a már épülő déli összekötő vasúti híd támogatási okiratában - előzetesen támogatta, mint ahhoz csatlakozó, azzal összefüggő szakaszt. A NIF tenderén kiválasztott kivitelező a szerződés megkötése után a kiviteli terveket és az organizációs ütemtervet készíti el először, az építési munkák javarészt várhatóan 2022-ben indulnak - írták.

Kiemelik: a beruházással Kelenföld és Ferencváros állomások között elkezdődhet a harmadik - egyes szakaszokon pedig a negyedik - vágány, valamint a Közvágóhídnál és Nádorkertnél új megállóhelyek építése. A fejlesztéssel teljesen átépülhet a vasúti infrastruktúra, és új, nagy hatásfokú, Magyarországon másutt eddig nem alkalmazott zajvédő falak létesülhetnek. A fejlesztésre óriási szükség van, hiszen a klímaváltozás miatt egyre fontosabbak a környezetet kímélő, kötöttpályás közlekedési lehetőségek - hangsúlyozza a közlemény.

A fejlesztés tervei elkészültek és megszerezték a szükséges építési engedélyeket, illetve a környezetvédelmi engedélyt is.

A kivitelezési munkák rendkívüli méretűek:

  • közel 13 km új vágány építése,
  • 16 db új vasúti kitérő megépítése,
  • két új megálló megépítése,
  • 8 új mozgólépcsővel,
  • 8 lifttel,
  • 45 000 négyzetméter zajvédőfal építése,
  • 6 db új vasúti hídrendszer építése: Gubacsi út felett, Soroksári út felett 147 méter támaszközzel (ezen fekszik majd a Közvágóhíd állomás), Budafoki út felett, Szerémi út felett, Fehérvári út felett, Bartók Béla út felett (itt 93 méter támaszközzel, új, összesen négyvágányos vasúti hídszerkezetek épülnek),
  • és több mint 5 km hosszban vasúti vasbeton támfal. A munkák a vasúti forgalom folyamatos fenntartása mellett és a városi közúti forgalom akadályozásának korlátai miatt rengeteg ütemben valósulhatnak csak meg, összesen kiviteli tervezéssel együtt várhatóan 5 évet vesznek majd igénybe.

A felmérések mutatják: többen is igénybe vennék az elővárosi vonatokat, a közelmúltban fejlesztett esztergomi és székesfehérvári vonalon 107, illetve 76 százalékkal nőtt az utasok száma.

A fejpályaudvarok azonban nem tudnak több vonatot fogadni, így az elővárosi vasutak kapacitása csak a körvasútra irányított járatokkal növelhető a következő években.

A Déli Körvasút bővítésével és az új megállók létesítésével teljesen új kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között, tovább növelve a vasút potenciális utasainak számát.

A Déli Körvasút fejlesztésével a kormány és a beruházás megvalósításáért felelős szakcégek, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a NIF Zrt. célja, hogy

az elővárosi vonatok itt a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként járhassanak majd,

és a budai agglomeráció három régiójából - a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról - a főváros belső területeit érintve Pesten a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalakon folytathassák útjukat. Amikorra megépül a repülőteret elérő vasúti összeköttetés, utóbbi Ferihegy elérését is jelenti majd Kőbánya-Kispesten át. A Déli Körvasút fejlesztésével a nemrég az esztergomi vonalról indított, és az újonnan létesített Újpalota megállót is érintő S76-os járat meghosszabbítására is adott lesz a lehetőség Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé - írták.

A Déli Körvasút bővítésével új kapcsolatok jönnek létre a főváros különböző térségei között. A délnyugati és keleti agglomeráció közötti járatok Kelenföldön az M4-es metróval, a megépülő Közvágóhíd megállónál a villamosvonalak mellett a déli H6 és H7 hévekkel, azaz a leendő 5-ös metróval kapnak összeköttetést. Az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a közelmúlt és a jelen itteni jelentős városfejlesztéseit szolgálja majd ki, és a rakparton meghosszabbodó budai fonódó villamosra is át lehet majd szállni itt.

Egy külön közbeszerzés keretében készülhet el a Népliget déli sarkánál készülő megálló, amely az M3-es metró Ecseri úti állomásához ad kapcsolatot.

Az új megállók környezete városias arculatú közösségi terekként készül: a fedett utascsarnok akadálymentes lesz, lifttel, lépcsőkkel, mozgólépcsővel, utastájékoztatási rendszerekkel felszerelve. A fejlesztésről az érdeklődők www.delikorvasut.hu oldalon tájékozódhatnak.

A fejlesztés során a fővárosi és az érintett kerületi önkormányzatok együttműködése alapján nemcsak a vasúti terület, hanem annak környezete is megújul, és a kivitelezés során rendkívüli figyelmet fordítanak a helyben élők igényeire, a zaj- és rezgésvédelemre, valamint a zöldterületek megújítására egyaránt.

Mivel a Déli Körvasút kivitelezése leginkább a sűrűn lakott budai területeket is érinti, a BFK és a NIF különös gondot fordít majd arra, hogy a munkálatok az ott élők számára minél kisebb terhet jelentsenek.

A kivitelezőnek a munkák során korszerű, környezetbarát gépeket kell használni, és még az építkezés megindulása előtt teljeskörű ablakcserére kerül sor azokban a vasútra néző lakóingatlanokban, ahol az ott élők ehhez hozzájárulnak.

A munkálatok során mind a vasúti forgalmat, mind a környék közútjainak átjárhatóságát fenn kell majd tartani.

A beruházás után a Hamzsabégi park átmenetileg használt keskeny sávját visszakapják az ott élők, és a cél a vasút mentén egészen a Dunáig tartó kerékpáros-gyalogos zöldfolyosó kialakítása. A töltés ma szétválasztja a szomszédos újbudai területeket, ezért gyalogos-kerékpáros átjárók is készülnek több helyen a töltést áttörve. A Déli Körvasút fejlesztésének környezetrendezésével kapcsolatban nemrég jelent meg a tender. A beruházást irányító NIF és a BFK az érdekeltek véleménye alapján, közösségi tervezéssel kívánja meghatározni a terület funkcióit, a környezet kialakítását.

A közösségi tervezés első lépéseként a www.delikorvasut.hu oldalon november 15-ig tölthető ki a kérdőív.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: Izrael, Irán és az újabb brüsszeli hülyeség

"A közel-keleti háború teljesen új helyzetet teremtett, Magyarország ezért hivatalosan kezdeményezi, hogy az új helyzetre tekintettel Brüsszel vegye le a napirendről az orosz energiahordozók végleges kivezetésére vonatkozó javaslatát, és haladéktalanul készítsen hatástanulmányt a közel-keleti háború következményeiről és a veszély elhárításának összeurópai módozatairól" - írta Orbán Viktor a Facebook-oldalán.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.16. hétfő, 18:00
Ugrósdy Márton
a Miniszterelnöki Kabinetiroda helyettes államtitkára
Rommá bombázza Teheránt az izraeli légierő, ballisztikus rakétákat lőtt ki Irán - Híreink a Közel-Keletről vasárnap

Rommá bombázza Teheránt az izraeli légierő, ballisztikus rakétákat lőtt ki Irán - Híreink a Közel-Keletről vasárnap

Szombat éjszaka újabb iráni válaszcsapás érte el Izraelt: tíz ember meghalt, húsz eltűnt, kétszáz megsérült. Izraeli támadások során találatot kapott az iráni védelmi minisztérium épülete (vélhetően válaszként Teherán hasonló tegnapi akciójára) illetve egy olajdepó. Mindkét fél elhúzódó háborúra készül. A szakértők attól tartanak, hogy Irán elzárhatja a fosszilis tüzelőanyagok szállításában kulcsfontosságú Hormuzi szorost. A nap folyamán az izraeli légierő súlyos támadásokat mért Teheránra, Irán pedig ballisztikus rakétákat lőtt ki Izrael államra. Cikkünk folyamatosan frissül a közel-keleti konfliktus legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×