Megjelent a Déli Körvasút bővítésére vonatkozó kivitelezési közbeszerzés, ezzel az utóbbi száz év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése indul el - közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A kivitelezési munkákat a kormány döntése szerint európai uniós forrásokból finanszírozzák. A beruházást az Európai Unió - a már épülő déli összekötő vasúti híd támogatási okiratában - előzetesen támogatta, mint ahhoz csatlakozó, azzal összefüggő szakaszt. A NIF tenderén kiválasztott kivitelező a szerződés megkötése után a kiviteli terveket és az organizációs ütemtervet készíti el először, az építési munkák javarészt várhatóan 2022-ben indulnak - írták.
Kiemelik: a beruházással Kelenföld és Ferencváros állomások között elkezdődhet a harmadik - egyes szakaszokon pedig a negyedik - vágány, valamint a Közvágóhídnál és Nádorkertnél új megállóhelyek építése. A fejlesztéssel teljesen átépülhet a vasúti infrastruktúra, és új, nagy hatásfokú, Magyarországon másutt eddig nem alkalmazott zajvédő falak létesülhetnek. A fejlesztésre óriási szükség van, hiszen a klímaváltozás miatt egyre fontosabbak a környezetet kímélő, kötöttpályás közlekedési lehetőségek - hangsúlyozza a közlemény.
A fejlesztés tervei elkészültek és megszerezték a szükséges építési engedélyeket, illetve a környezetvédelmi engedélyt is.
A kivitelezési munkák rendkívüli méretűek:
- közel 13 km új vágány építése,
- 16 db új vasúti kitérő megépítése,
- két új megálló megépítése,
- 8 új mozgólépcsővel,
- 8 lifttel,
- 45 000 négyzetméter zajvédőfal építése,
- 6 db új vasúti hídrendszer építése: Gubacsi út felett, Soroksári út felett 147 méter támaszközzel (ezen fekszik majd a Közvágóhíd állomás), Budafoki út felett, Szerémi út felett, Fehérvári út felett, Bartók Béla út felett (itt 93 méter támaszközzel, új, összesen négyvágányos vasúti hídszerkezetek épülnek),
- és több mint 5 km hosszban vasúti vasbeton támfal. A munkák a vasúti forgalom folyamatos fenntartása mellett és a városi közúti forgalom akadályozásának korlátai miatt rengeteg ütemben valósulhatnak csak meg, összesen kiviteli tervezéssel együtt várhatóan 5 évet vesznek majd igénybe.
A felmérések mutatják: többen is igénybe vennék az elővárosi vonatokat, a közelmúltban fejlesztett esztergomi és székesfehérvári vonalon 107, illetve 76 százalékkal nőtt az utasok száma.
A fejpályaudvarok azonban nem tudnak több vonatot fogadni, így az elővárosi vasutak kapacitása csak a körvasútra irányított járatokkal növelhető a következő években.
A Déli Körvasút bővítésével és az új megállók létesítésével teljesen új kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között, tovább növelve a vasút potenciális utasainak számát.
A Déli Körvasút fejlesztésével a kormány és a beruházás megvalósításáért felelős szakcégek, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a NIF Zrt. célja, hogy
az elővárosi vonatok itt a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként járhassanak majd,
és a budai agglomeráció három régiójából - a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról - a főváros belső területeit érintve Pesten a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalakon folytathassák útjukat. Amikorra megépül a repülőteret elérő vasúti összeköttetés, utóbbi Ferihegy elérését is jelenti majd Kőbánya-Kispesten át. A Déli Körvasút fejlesztésével a nemrég az esztergomi vonalról indított, és az újonnan létesített Újpalota megállót is érintő S76-os járat meghosszabbítására is adott lesz a lehetőség Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé - írták.
A Déli Körvasút bővítésével új kapcsolatok jönnek létre a főváros különböző térségei között. A délnyugati és keleti agglomeráció közötti járatok Kelenföldön az M4-es metróval, a megépülő Közvágóhíd megállónál a villamosvonalak mellett a déli H6 és H7 hévekkel, azaz a leendő 5-ös metróval kapnak összeköttetést. Az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a közelmúlt és a jelen itteni jelentős városfejlesztéseit szolgálja majd ki, és a rakparton meghosszabbodó budai fonódó villamosra is át lehet majd szállni itt.
Egy külön közbeszerzés keretében készülhet el a Népliget déli sarkánál készülő megálló, amely az M3-es metró Ecseri úti állomásához ad kapcsolatot.
Az új megállók környezete városias arculatú közösségi terekként készül: a fedett utascsarnok akadálymentes lesz, lifttel, lépcsőkkel, mozgólépcsővel, utastájékoztatási rendszerekkel felszerelve. A fejlesztésről az érdeklődők www.delikorvasut.hu oldalon tájékozódhatnak.
A fejlesztés során a fővárosi és az érintett kerületi önkormányzatok együttműködése alapján nemcsak a vasúti terület, hanem annak környezete is megújul, és a kivitelezés során rendkívüli figyelmet fordítanak a helyben élők igényeire, a zaj- és rezgésvédelemre, valamint a zöldterületek megújítására egyaránt.
Mivel a Déli Körvasút kivitelezése leginkább a sűrűn lakott budai területeket is érinti, a BFK és a NIF különös gondot fordít majd arra, hogy a munkálatok az ott élők számára minél kisebb terhet jelentsenek.
A kivitelezőnek a munkák során korszerű, környezetbarát gépeket kell használni, és még az építkezés megindulása előtt teljeskörű ablakcserére kerül sor azokban a vasútra néző lakóingatlanokban, ahol az ott élők ehhez hozzájárulnak.
A munkálatok során mind a vasúti forgalmat, mind a környék közútjainak átjárhatóságát fenn kell majd tartani.
A beruházás után a Hamzsabégi park átmenetileg használt keskeny sávját visszakapják az ott élők, és a cél a vasút mentén egészen a Dunáig tartó kerékpáros-gyalogos zöldfolyosó kialakítása. A töltés ma szétválasztja a szomszédos újbudai területeket, ezért gyalogos-kerékpáros átjárók is készülnek több helyen a töltést áttörve. A Déli Körvasút fejlesztésének környezetrendezésével kapcsolatban nemrég jelent meg a tender. A beruházást irányító NIF és a BFK az érdekeltek véleménye alapján, közösségi tervezéssel kívánja meghatározni a terület funkcióit, a környezet kialakítását.
A közösségi tervezés első lépéseként a www.delikorvasut.hu oldalon november 15-ig tölthető ki a kérdőív.