Bár környezetbarát és sok esetben olcsóbb, a magyar gazdaság nem használja ki a vízi áruszállítás lehetőségeit. Részaránya még az európai átlagot sem éri el – mondta az InfoRádiónak Barna-Lázár Zoltán, az Ex Ante Kft. ügyvezetője
"Jelenleg a vízi áruszállítás körülbelül 3 százalékos részarányt képvisel a teljes áruszállításon belül, míg más országokban ez jellemzően 6-7 százalék, ez az európai uniós átlag – mutatott rá. – De miután Magyarország elkötelezett a zöld áruszállítás iránt, ezért a célkitűzés, hogy 2030-ig 10 százalékra növekedjen a részarány."
Hogy a vízi árufuvarozás aránya ilyen mértékben növekedhessen A mi Dunánk címmel országos kikötőfejlesztési stratégia készült.
A munkában mintegy 400 ágazati szereplő: kikötők, hajózási vállalatok és önkormányzatok munkatársai vettek részt.
A stratégiában a kikötők vasúti és közúti elérhetőségének javítását, modernizációját és raktártechnológiai fejlesztését is javasolják – mondta a dokumentum kidolgozásában résztvevő Ex Ante Kft. ügyvezetője.
"Ez az első olyan átfogó fejlesztési terv a magyar kikötőkre, amely stratégiai és rendszerszemléletben jelöli ki a fejlesztési irányokat.
Szerepet, funkciót ad mindegyik áruforgalmi kikötőnek,
és meghatározza azt, hogy melyik kikötőben milyen konkrét fejlesztésekre van szükség. Hol, milyen beruházás szükséges ahhoz, hogy egy-egy kikötő jól működő kikötővé válhasson – ismertette. – Vagyis az egyes kikötőkre vonatkozóan, nagyon részletes fejlesztési programot határoz meg a stratégia."
A koncepció a szükséges jogszabálymódosításokra és képzési programokra is javaslatot tesz. A most bemutatott dokumentum a kormány elé kerül, de már megkezdték több fejlesztési projekt megvalósítását. "A stratégia azonosított 20 olyan projektet, amelyeknek a megvalósítása már megindulhat. Ezek közül több európai uniós pályázatként benyújtásra kerül várhatóan a jövő év elején" – tette hozzá Barna-Lázár Zoltán.
Az átfogó kikötőfejlesztési stratégia beruházásainak összértéke mintegy 100 milliárd forint.