Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Szénszállító uszály halad a Dunán a Margit hídnál 2015. március 21-én. Az ENSZ március 22-ét nyilvánította a víz világnapjává, amelynek célja a környezet és ezen belül a Föld vízkészletének védelme.
Nyitókép: MTI Fotó: Balogh Zoltán

Páratlan elképzelés: százmilliárdos fejlesztés kezdődhet a Dunán

2030-ra a jelenlegi 3-ról 10 százalékra emelnék a vízi áruszállítás részarányát Magyarországon, ezért átfogó kikötőfejlesztési stratégia készült. A mintegy 100 milliárd forint értékű beruházást tartalmazó koncepció a kormány elé kerül.

Bár környezetbarát és sok esetben olcsóbb, a magyar gazdaság nem használja ki a vízi áruszállítás lehetőségeit. Részaránya még az európai átlagot sem éri el – mondta az InfoRádiónak Barna-Lázár Zoltán, az Ex Ante Kft. ügyvezetője

"Jelenleg a vízi áruszállítás körülbelül 3 százalékos részarányt képvisel a teljes áruszállításon belül, míg más országokban ez jellemzően 6-7 százalék, ez az európai uniós átlag – mutatott rá. – De miután Magyarország elkötelezett a zöld áruszállítás iránt, ezért a célkitűzés, hogy 2030-ig 10 százalékra növekedjen a részarány."

Hogy a vízi árufuvarozás aránya ilyen mértékben növekedhessen A mi Dunánk címmel országos kikötőfejlesztési stratégia készült.

A munkában mintegy 400 ágazati szereplő: kikötők, hajózási vállalatok és önkormányzatok munkatársai vettek részt.

A stratégiában a kikötők vasúti és közúti elérhetőségének javítását, modernizációját és raktártechnológiai fejlesztését is javasolják – mondta a dokumentum kidolgozásában résztvevő Ex Ante Kft. ügyvezetője.

"Ez az első olyan átfogó fejlesztési terv a magyar kikötőkre, amely stratégiai és rendszerszemléletben jelöli ki a fejlesztési irányokat.

Szerepet, funkciót ad mindegyik áruforgalmi kikötőnek,

és meghatározza azt, hogy melyik kikötőben milyen konkrét fejlesztésekre van szükség. Hol, milyen beruházás szükséges ahhoz, hogy egy-egy kikötő jól működő kikötővé válhasson – ismertette. – Vagyis az egyes kikötőkre vonatkozóan, nagyon részletes fejlesztési programot határoz meg a stratégia."

A koncepció a szükséges jogszabálymódosításokra és képzési programokra is javaslatot tesz. A most bemutatott dokumentum a kormány elé kerül, de már megkezdték több fejlesztési projekt megvalósítását. "A stratégia azonosított 20 olyan projektet, amelyeknek a megvalósítása már megindulhat. Ezek közül több európai uniós pályázatként benyújtásra kerül várhatóan a jövő év elején" – tette hozzá Barna-Lázár Zoltán.

Az átfogó kikötőfejlesztési stratégia beruházásainak összértéke mintegy 100 milliárd forint.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 27. 05:00
×
×
×
×