Infostart.hu
eur:
364.47
usd:
316.36
bux:
150381.6
2026. augusztus 12. szerda Klára
Nyitókép: Pexels

Mikroműanyag a csapvízben: Magyarországon senki sem méri

A magyar csapvíz nem tartalmaz mikroműanyagot, mert a felszín alatti vízforrásokból származik, ahova nem kerülhetnek szennyezők – állítja a Magyar Víziközmű Szövetség. A szervezetnek azonban nincsenek adatai erről. A mikroműanyagok – állatkísérletek szerint – emésztőszervi problémákat okozhatnak.

Hetente 5 gramm, azaz egy bankkártyányi műanyagot ehetünk meg – mutatta ki nemrég a Newcastle Egyetem kutatása. A műanyagszemcsék a sörtől a csapvízig szinte mindenhol felbukkannak. A magyar ivóvíz mikroműanyag-tartalmára vonatkozóan nincs adat, ezért Szél Bernadett független országgyűlési képviselő közérdekű adatigényléssel próbálta kideríteni. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Emberi Erőforrások Minisztériuma is azt közölte, hogy nincsenek ilyen méréseik.

A Magyar Víziközmű Szövetség pontos mérési módszer híján szintén nem rendelkezik ilyen adatokkal, de a főtitkára szerint

a magyar csapvízbe nem kerülhet se műanyag, se más szennyeződés.

"Magyarországon 96 százalékban mélységi, felszín alatti vizeket használunk. Ezeknek a forrásoknak a nagy része ráadásul védett vízbázis. Ahogyan más sem, így a mikroműanyag sem tud oda lejutni" - hangsúlyozta az InfoRádiónak nyilatkozva Nagy Edit.

Knisz Judit, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem víztudományi karának tudományos munkatársa szerint azonban a szennyezők a felszín alatti vizekbe is leszivároghatnak. "Valóban sokkal kevésbé érintettek a felszín alatti vizek, de a vizsgálatok azt mutatják, hogy megtalálhatók ott is a szennyeződések. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy az ivóvízben a tisztítás során ezeknek a viszonylag alacsony koncentrációban megtalálható szennyezőknek a mennyisége tovább csökken. Ezért az ivóvízbe valóban nagyon-nagyon alacsony mennyiségben juthatnak be" - tette hozzá.

Knisz Judit hangsúlyozta, a csapvíz az egyik legszigorúbban ellenőrzött élelmiszer Magyarországon. Azt is hozzátette: a palackozott italokból bizonyítottan sokkal több mikroműanyag kerül az emberi szervezetbe.

Állatkísérletek szerint a részecskék bélproblémákat okozhatnak.

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének friss jelentése szerint azonban az ivóvízben található mikroműanyagok egyelőre nem tűnnek veszélyesnek az emberi egészségre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A Kárpátokra nézve is van bőven tanulsága a kolumbiai földrengésnek

A Kárpátokra nézve is van bőven tanulsága a kolumbiai földrengésnek

Százak vesztették életüket a hétfői kolumbiai földrengésben, míg a szomszédos Venezuelában júniusban volt két, 7,2-es, illetve 7,5-es erősségű földrengés, a kettő között furcsa mód a látszólagos földrajzi közelség ellenére viszont nincs összefüggés. Van viszont tanulság bőven, erről is beszélt Harangi Szabolcs geológus, vulkanológust, az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára az InfoRádióban.

Rendkívüli kormányzati tájékoztató jön Paksról csütörtökön, Magyar Péter külön is üzent a helikopterezésről

Csütörtökön 15 órakor tartják a kormány tájékoztatóját a szerdai paksi kihelyezett kormányülés után. Részletes tájékoztatást adnak a dunai fenékküszöb megépítéséről és a két bárka esetleges elsüllyesztéséről.
inforadio
ARÉNA
2026.08.13. csütörtök, 18:00
Sinkó Eszter
egészségügyi közgazdász
Fontos adatok érkeztek, megmozdultak a tőzsdék, vegyesen zárt Amerika

Fontos adatok érkeztek, megmozdultak a tőzsdék, vegyesen zárt Amerika

Vegyes volt a hangulat a világ tőzsdéin, Európában a délutáni amerikai inflációs adat előtt és után is maradt az iránykeresés, míg az USA-ban alapvetően pozitív elmozdulások voltak láthatók. A júliusi amerikai infláció a várakozásoknak megfelelően 3,4 százalékra lassult, a maginfláció pedig 2,5 százalékra mérséklődött, ami a múlt heti gyenge munkaerőpiaci adatokkal együtt kedvező a Fed szeptemberi kamatdöntésével kapcsolatos várakozások számára. A technológiai részvényeket közben a CoreWeave és a Super Micro erős gyorsjelentései húzzák, míg a közel-keleti feszültségek miatt a Brent ára továbbra is 90 dollár közelében jár. A vezető amerikai részvényindexek végül vegyesen zárták a napot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×