Amikor valaki elkezdi használni a közösségi oldalakat, akkor tulajdonképpen szerződéses jogviszonyba lép az oldal üzemeltetőjével. Igaz, szerződéses jogviszonyt alapvetően csak 18 éves kor felett lehetne kötni, de a Facebook felhasználási feltételei szerint már 13 éves kortól lehet használni az oldalt – közölte a szakember.
Hozzátette: kissé zavaró lehet a közösségi média név, mert ezek az oldalak valójában nem médiumok. Ezért nem tartoznak és nem tartozhatnak szorosan a médiaszabályozás alá, így pedig a médiahatóságnak sincs joga kötelező érvényű jogszabályokat vagy jogi intézkedéseket tenni, csak meg lehet kérni az üzemeltetőt a káros tartalom eltávolítására.
Papp János Tamás szerint a leghatékonyabb módszer, ha jelezzük a közösségi oldalak – például a Facebook – üzemeltetőinek a sértő tartalmat.
A szakember úgy látja, hogy
nagyon nagy problémája minden közösségi oldal üzemeltetőjének jelenleg, hogy hogyan tudják kordában tartani a sértő, gyűlöletkeltő, hamis tartalmakat.
A közösségi oldalak egyelőre maguk próbálják szűrni ezeket.
„Nemcsak a néhány napja történt Facebookon közvetített gyilkosság kapcsán merül fel ez, hanem akkor is, amikor korábban egy rendőri igazoltatás során meglőtt afroamerikai férfi halálát élőben közvetítette a felesége. Vagy gondolhatunk a YouTube-ra is, ahonnan nagyon nagy számban vonják ki a hirdetéseket, mert olyan tartalmak mellett jelentek meg a hirdetéseik, amelyek sokszor gyűlöletkeltőek voltak” - sorolta a példákat Papp János Tamás.
Az NMHH Médiatudományi Intézetének munkatársa elmondta:
a közösségi oldalak legnagyobb előnye éppen az, hogy kinyitják a nyilvánosság kapuját mindenki felé,
és itt bárki egyszerűen megoszthat tartalmakat. Sőt, sokaknak ez az egyedüli nyilvánosságuk vagy információszerzési forrásuk.
A Facebooknak és hasonló oldalak legnagyobb feladata pedig a szakember szerint az, hogy megtalálják a kellő egyensúlyt a jogok védelme és a szólásszabadság, véleménynyilvánítás szabadsága között.
Emlékeztetett: a néhány nappal ezelőtt tartott Facebook-konferencián Mark Zuckerberg kijelentette, hogy ezt a feladatot tűzik ki legfontosabb céljuknak.
A vezető a mesterséges intelligencia alkalmazásában látja a legjobb módszert, ami képes felismerni a tartalom típusát, és rögtön le tudja tiltani azt.
Azt mondta, hogy szerinte ez nem egy-két éven belül, de nem is 8-10 éven belül, hanem valahol a kettő között valósulhat meg. Ugyanilyen módszerrel próbálnak az álhírek ellen is küzdeni.
„A Facebook is rájött arra, hogy erre nem feltétlenül lehet megfelelő eszköz az, ha csak ők próbálják meg szűrni ezeket a tartalmakat.
Elindítottak például egy programot, ami a médiatudatosságot próbálja az internethasználók körében elterjeszteni.
Eszerint nem feltétlenül a sértő tartalom vagy álhírek ellen kell küzdeni, hanem azt is elő kell segíteni, hogy felismerjék az emberek, ha ilyen tartalmakat látnak” - véli az NMHH Médiatudományi Intézetének munkatársa.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!