Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Close-up of woman paying for Flowers with a 10 Euro Bill at an outdoor Market.
Nyitókép: Getty Images/ Hinterhaus Productions

Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő

Növekszik az élelmiszerek terén a szakadék – mondják a gyártók. A vevők vagy a nagyon olcsó, vagy a prémiumkategóriás termékeket keresik, ami középen van, azt nehezebb eladni.

Érdekes változást tapasztalnak az élelmiszeripar szereplői, különösen a fejlett piacokon – írja a Reuters. A Nestlétől a Danone-ig a cégek azzal szembesülnek, hogy a vásárlók vagy prémium, vagy olcsó termékeket akarnak, és kevésbé érdeklődnek a középkategóriás áruk iránt, különösen a fejlett piacokon, így például Észak-Amerikában is.

A csomagoltáru-ipar több mint két éve magasabb árakat szab meg a vásárlóknak. Ez a trend a pandémiával kezdődött, majd az ágazat az ukrajnai orosz invázió kiváltotta magasabb költségekre hivatkozott. Mint a hírügynökség megjegyzi,

a napraforgóolajtól a fuvarozásig minden drágult, ami a globális ellátási láncokat és a megélhetésért küzdő fogyasztókat is megviselte.

Élelmiszer-ipari vezetők az elmúlt negyedévekben arról számoltak be, hogy a költségek lassabb ütemben emelkednek és enyhítettek az áremelések ütemén. (A háttérben a közvéleménynek az a negatív reakciója is meghúzódik, amit például Nagy-Britanniában a nagyobb szupermarketláncok jelentős profitjára adtak.)

Közben egyes cikkek esetében az árak még mindig emelkednek, mert a vállalatok azzal érvelnek, hogy jobb termékek kifejlesztésébe fektettek be, amelyek segítségével a tehetős vásárlókat célozzák meg. Ezzel párhuzamosan viszont a nehéz helyzetben lévő vásárlók minden eddiginél jobban összpontosítanak az akciós árakra – különösen az Egyesült Államokban.

Az egyik nagy gyártó, a Nestlé például csütörtökön jelezte, hogy ami jól fogy, az a Purina állateledel és a drágább fajtájú Perrier palackozott víz, továbbá a Maggi gyorstészták.

"Jelentős nyomást tapasztalunk az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók szintjén" – mondta Mark Schneider, a Nestlé vezérigazgatója újságíróknak, utalva arra, hogy az amerikai fogyasztók még mindig érzik az elmúlt két év áremelkedéseinek hatását, valamint az SNAP nevű, kedvezményt adó élelmiszerutalvány-program visszafogását.

Közben azonban a tehetősebb vásárlók a drágább termékeket keresik. A luxuscikkeknél és a divatiparban is megfigyelhető az a trend, hogy a tehetős vásárlók a legdrágább márkákhoz áramlanak, míg a nehéz helyzetben lévők az alacsony árakat keresik, a középkategória pedig kiszorul.

A Nestlé esetében ezt úgy jelentkezik, hogy 5,8 százalékkal visszaesett a kereslet az Amerikában középkategóriásnak számító mirelit termékekre. A hír nyomán a kereskedési nap elején a cég részvényei 3,8 százalékkal estek.

Közben a francia Danone a múlt héten közölte, hogy elhódította a pénzszűkében lévő és a tehetős vásárlókat is, azaz visszacsábította őket a kiskereskedők saját márkás termékeitől. „A Danone kategóriáiban az alacsony, de a magas árszegmens is gyorsan növekszik, a középső azonban egy kicsit megszorult" – mondta Jürgen Esser pénzügyi vezető.

Az Unilever, a Knorr leveskockák és a Hellmann's ételízesítők gyártója szintén a prémiumkategória felé való fordulást észlelte negyedéves értékelésekor.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×