A BMW müncheni központjában forradalmi változásokra készülnek. Négy új épületet húznak fel, köztük egy új összeszerelő üzemet, ahol már kizárólag elektromos meghajtású autók gördülnek majd le a futószalagról.
A „hagyományos”, azaz belső égésű motorok gyártását Nagy-Britanniába és Ausztriába telepítették át, miközben a telep 1200 dolgozóját vagy átképezték, vagy máshová helyezték át.
BMW's iconic Munich factory will close its doors to combustion car production from the end of 2027.https://t.co/wIh2ZuCRSA
— PistonHeads (@PistonHeads) January 10, 2024
Európában az autógyártókat is érinti a kormányok és az unió „nettó zéró” emissziós célkitűzése. Nagy-Britanniában pedig az újévtől az évente eladott új autók 22 százalékát elektromos kocsiknak kell kitenniük, máskülönben a gyártó büntetésre számíthat.
Más cégekkel szemben a BMW nem szabott meg saját céldátumot a belső égésű motoros autók gyártásának leállítására, de – a többiekkel együtt – szembe találta magát azzal az EU-s rendelkezéssel, amely 2035-től gyakorlatilag megtiltja az új benzines és dízeles kocsik eladását – emlékeztet a Reuters.
Átállás a gyártásban, de a vevők nem kapkodják a kocsikat
Tavaly a BMW által eladott kocsik 15 százaléka volt teljesen elektromos üzemű. A cég azt tervezi, két év múlva az arány már egyharmad lesz. Közben azonban az előrejelzés szerint az idén csak 2,5 százalékkal nőnek az EU-ban az új autók eladásai – ami visszaesés a tavalyi 12 százalékhoz képest.
A Mercedes-Benz és a Volkswagen is figyelmeztetett az elmúlt hónapokban, hogy nem úgy alakulnak az elektromos hajtású járművek eladásai, ahogy számítottak rá. Az okok között a fogyasztókat sújtó gazdasági nehézségeket említették, miközben épp csak elkezdtek helyreállni a korábban akadozó ellátási láncok.
Debrecenbe kellett menni
A BMW által tavaly szeptemberben bemutatott és a közkedvelt 3-as széria méretével megegyező „Neue Klasse” elektromos kocsi egy több milliárd eurós beruházás eredménye.
BMW retools Munich factory for all-electric production
— Nicklas ???T???♻️? (@NicklasNilsso14) January 11, 2024
BMW's Neue Klasse EVs represent a multibillion-euro effort to jump the technology gap with Tesla.
BMW is investing 650 million euros ($711 million) to convert its main plant in Munich to exclusively produce EVs from the end… pic.twitter.com/RwQwa77B3S
Az új kategóriával a BMW fel akar zárkózni a Teslához és az elektromos kocsik gyártásában élen járó más cégekhez is.
A Neue Klassét 2026-tól gyártják majd Münchenben, miközben Debrecenben már 2025-től, majd később a kínai Senjengben és a mexikói San Luis Potosiban is. 2027 lesz tehát az az év, amikor a BMW otthonában 75 év után végleg leáll a belső égésű motoros autó gyártása.
BMW Debrecen Plant Will Be The Company’s First Carbon Neutral Factory #Cars #News pic.twitter.com/h3UqzHqGMt
— Car/Automotive News! ?️ (@AmeenWheels) May 1, 2022
Egy korszak ér véget
A müncheni üzemet 1918-ben alapították. Az első években repülőgépmotorok készültek ott, majd 1922-től harminc éven át motorkerékpárok gyártásával foglalkozott. Az első BMW autó az 1952-ben elkészült 501-es modell volt. 1962-ben kezdték el gyártani az első Neue Klasse kocsikat.
Mint a regit.cars ágazati oldal megjegyzi, jelenleg az üzem különböző, belső égésű motor által hajtott autók mellett az elektromos i4-es modelleket gyártja – naponta körülbelül 1000 kocsit.
A most bejelentett tervek nyomán radikálisan megváltozik a gyártási folyamat is a BMW-nél. Milan Nedelijkovic gyártási főnök, az igazgatótanács tagja elmondta, hogy a cél az összes gyártási tevékenység leegyszerűsítése. Ezért a jövőbeli BMW-k kevesebb komponenst kapnak, míg a gyártást digitalizálják. Közben úgynevezett kiterjesztett valóság (AR) technológiával fogják folyamatosan figyelni a kocsik minőségét.
Nedelijkovic szerint ezzel 2025-ra 25 százalékkal csökkennek majd a gyártási költségek 2019-hez képest. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az új elektromos kocsik olcsóbbá válnának a „hagyományos” járművekhez képest – teszi hozzá a uk.motor1 portál.
Közben a BMW közölte: addig nem akar hátat fordítani a belső égésű motoroknak, amíg ezt az európai uniós direktívák lehetővé teszik. A cél az, hogy termékek széles skáláját kínálják, és „ne zárjanak ki senkit”.