eur:
411.21
usd:
392.76
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Zátonyra fut Szlovákia zászlóshajója a chiphiány miatt?

Egyre nagyobb gondot okoz a szlovákiai gyártóknak a félvezető chipek hiánya. A nagyszombati Stellantis Slovakia autógyárban csütörtökig szünetel a gyártás, a nyitrai Jaguar Land Rover pedig épp aznaptól áll le kilenc napra. Többen attól tartanak, hogy a félvezetők hiánya még nagyobb károkat okozhat az ágazatnak, mint a koronavírus-járvány. A pozsonyi Volkswagen továbbra is vár azokra a beruházásösztönzőkre, amelyeket Igor Matovič kormánya ígért tavaly.

A félvezető chipek gyártása világszerte gondot okoz, a problémák pedig a Szlovákiában tevékenykedő autógyárakat sem kerülték el. A Nyitra mellett működő Jaguar-Land Rover autógyár vállalati kapcsolatokért felelős vezetője, Miroslava Remenárová hétfőn jelentette be, hogy a kialakult helyzet eredményeként a gyár egyes modellekhez igazította a gyártási terveket, ezért május 27-étől június 4-ig, azaz

kilenc napra kénytelenek leállni a gyártósorok.

„Folyamatosan figyelemmel kísérjük a helyzetet, és reméljük, hogy üzemünk a lehető leghamarabb visszatér a teljes gyártási szinthez. Szorosan együttműködünk az érintett beszállítókkal az ügyfelek megrendeléseire gyakorolt ​​hatás minimalizálása érdekében” – közölte Remenárová. A brit autógyártó tavaly a pandémia első hulláma alatt márciusban hat hétig volt kénytelen szüneteltetni a termelést, a kétüzemű műszakra végül csak júniusban állt vissza.

A nagyszombati Stellantis Slovakia autógyár is leállásra kényszerült. A francia konszern üzemében hétfőn kellett volna újraindulnia a gyártásnak, ám kiderült, leghamarabb csütörtökön tudják csak folytani a munkát. A társaság a honlapján úgy tájékoztatott, hogy csupán néhány részlegen fognak újra dolgozni. A leállás az adminisztratív munkaerőre is vonatkozik, és csak azok az alkalmazottak lesznek jelen, akiket feletteseik erre megkérnek.

A chiphiány a legnagyobb szlovákiai autógyártót, a pozsonyi Volkswagent sem kerülte el,

amely májusban két és fél hétre leállította kulcsfontosságú SUV modelljeinek gyártását. A futószalagról csak múlt héten gördültek le ismét az új autók. A német autóóriásnál nemcsak a félvezetők hiányára panaszkodnak, hanem nehezményezik, hogy az Igor Matovič kormánya által tavaly beígért beruházásösztönző csomagból egyelőre nem részesültek. Igor Matovič 2020 júliusában még miniszterelnökként több konkrétumot ígért a Volkswagennek azért cserébe, hogy Pozsonyba hozza a VW Passat és a Škoda Superb modellek gyártását.

Kétezer bérlakásról volt szó, a dolgozók állami pénzen való utaztatásáról, oktatási intézmény létesítéséről, melyben az autóipar dolgozóit képezték volna ki. Sebastian Krapoth, az autógyár elnökségi tagja közölte, hogy szeretnék intenzívebbé tenni a szlovák kormánnyal folytatott viszonyt, mivel

elvárják a kabinet ígéreteinek betartását.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×