Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Zátonyra fut Szlovákia zászlóshajója a chiphiány miatt?

Egyre nagyobb gondot okoz a szlovákiai gyártóknak a félvezető chipek hiánya. A nagyszombati Stellantis Slovakia autógyárban csütörtökig szünetel a gyártás, a nyitrai Jaguar Land Rover pedig épp aznaptól áll le kilenc napra. Többen attól tartanak, hogy a félvezetők hiánya még nagyobb károkat okozhat az ágazatnak, mint a koronavírus-járvány. A pozsonyi Volkswagen továbbra is vár azokra a beruházásösztönzőkre, amelyeket Igor Matovič kormánya ígért tavaly.

A félvezető chipek gyártása világszerte gondot okoz, a problémák pedig a Szlovákiában tevékenykedő autógyárakat sem kerülték el. A Nyitra mellett működő Jaguar-Land Rover autógyár vállalati kapcsolatokért felelős vezetője, Miroslava Remenárová hétfőn jelentette be, hogy a kialakult helyzet eredményeként a gyár egyes modellekhez igazította a gyártási terveket, ezért május 27-étől június 4-ig, azaz

kilenc napra kénytelenek leállni a gyártósorok.

„Folyamatosan figyelemmel kísérjük a helyzetet, és reméljük, hogy üzemünk a lehető leghamarabb visszatér a teljes gyártási szinthez. Szorosan együttműködünk az érintett beszállítókkal az ügyfelek megrendeléseire gyakorolt ​​hatás minimalizálása érdekében” – közölte Remenárová. A brit autógyártó tavaly a pandémia első hulláma alatt márciusban hat hétig volt kénytelen szüneteltetni a termelést, a kétüzemű műszakra végül csak júniusban állt vissza.

A nagyszombati Stellantis Slovakia autógyár is leállásra kényszerült. A francia konszern üzemében hétfőn kellett volna újraindulnia a gyártásnak, ám kiderült, leghamarabb csütörtökön tudják csak folytani a munkát. A társaság a honlapján úgy tájékoztatott, hogy csupán néhány részlegen fognak újra dolgozni. A leállás az adminisztratív munkaerőre is vonatkozik, és csak azok az alkalmazottak lesznek jelen, akiket feletteseik erre megkérnek.

A chiphiány a legnagyobb szlovákiai autógyártót, a pozsonyi Volkswagent sem kerülte el,

amely májusban két és fél hétre leállította kulcsfontosságú SUV modelljeinek gyártását. A futószalagról csak múlt héten gördültek le ismét az új autók. A német autóóriásnál nemcsak a félvezetők hiányára panaszkodnak, hanem nehezményezik, hogy az Igor Matovič kormánya által tavaly beígért beruházásösztönző csomagból egyelőre nem részesültek. Igor Matovič 2020 júliusában még miniszterelnökként több konkrétumot ígért a Volkswagennek azért cserébe, hogy Pozsonyba hozza a VW Passat és a Škoda Superb modellek gyártását.

Kétezer bérlakásról volt szó, a dolgozók állami pénzen való utaztatásáról, oktatási intézmény létesítéséről, melyben az autóipar dolgozóit képezték volna ki. Sebastian Krapoth, az autógyár elnökségi tagja közölte, hogy szeretnék intenzívebbé tenni a szlovák kormánnyal folytatott viszonyt, mivel

elvárják a kabinet ígéreteinek betartását.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×