Infostart.hu
eur:
390.4
usd:
331.26
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
London, 2017. június 27.A Google amerikai informatikai óriáscég logója a londoni iroda bejárata felett 2017. június 27-én. Az Európai Bizottság rekordösszegű, mintegy 2,4 milliárd eurós bírságot szabott ki a Google-ra a versenyszabályok megsértése miatt, miután a cég a Google Shopping kereskedelmi szolgáltatás találatait kiemelt helyen szerepelteti a keresési találatok között, eltereli a fogyasztókat versenytársaitól és potenciálisan megkárosítja a vásárlókat. (MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga)
Nyitókép: Facundo Arrizabalaga

A gigabírság után módosít európai rendszerén a Google

Közel 1,5 milliárd eurós büntetést kapott a Google anyacége az Európai Uniótól. Az internetes óriást „versenyellenes” magatartása miatt marasztalták el.

A Google tíz éven át blokkolta a rivális online hirdetők reklámjait találati listáján – így látja az Európai Bizottság és ezért masszív büntetést varrt az amerikai internetes óriás anyacége, az Alphabet nyakába. A Google jelszava a kezdetekben egy idealistán csengő mondat, „ne tégy rosszat” volt – mostanra azonban a vállalat behálózta a világot, hatalmas reklámösszegeket termel a felhasználói által ingyen átadott személyes adatokból bányászó algoritmusaival, és a hatóságok szerint vissza is él domináns pozíciójával.

Az EU most sorozatban harmadik, a vártnál nagyobb büntetéssel sújtotta a céget, kevesebb mint két évvel egy hasonló szankció után.

Az Alphabet így Európában már 8,2 milliárd dollárnyi bírságot gyűjtött be magának. Az Unió versenyügyi biztosa, Margarethe Vestager szerint a cég a versenyt akadályozó módon korlátozta 2006 és 16 között a nem alá tartozó versenytársak megjelenését a keresési találatok között. Ezzel „megtagadta a lehetőséget más cégekről, hogy fair módon versenyezzenek és fejlesztéseket hajtsanak végre”. A kihágás „komoly és hosszan tartó” volt – tette hozzá a biztos.

Az EU a Google online hirdetéseiben érintett AdSense üzletágára fókuszált. Ez szöveges reklámokat generál az egyéb weboldalak számára, a rajtuk folytatott keresések alapján. 2006-ban a Google közölte egyes vállalkozásokkal: ha nagyobb részesedést akarnak a keresési találatok alapján érkező megrendelésekből, akkor kizárólag az AdSense-t telepíthetik az oldalukra. 2009-ben a cég lazított feltételein és rivális reklámokat is engedélyezett a partnerek oldalain, de kikötötte, hogy a Google-reklámokat az oldalnak arra részére tegyék, amelyet a a felhasználók könnyebben észrevesznek. Ezt a feltételt végül 2016-ban törölték.

Az EU szerint a Google domináns szerepet játszott a vizsgált időszak során az Európai Gazdasági Térségben, amelybe az uniós tagállamok mellett Norvégia, Izland és Liechtenstein is beletartozik.

„Azért vezették be a feltételeket, hogy kizárják a riválisokat a piacról”

– mondta az Európai Biztos. Az eredmény pedig az volt, hogy az amerikai technológiai cég 85 százalékos részesedéssel működött az időszakban.

A Google azzal próbálja elejét venni a további büntetéseknek, hogy módosítja módszerét, amivel az európai piacon megjeleníti az online reklámokat. Emellett az Android telefon-felhasználóknak alternatív böngészőt és keresőprogramot ajánl. Az európai felhasználók az utóbbi hetekben már láthatták a versenytársak oldalaira mutató linkeket a Google-kereső találati listáján, a Google saját ajánlatai és a fizetett hirdetések felett. A cég azt mondja: odafigyel az EU Bizottság érveire és a következő hónapokban „Európában frissíti termékeit”.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Alapjaiban változtak meg a karácsonyi étkezési szokások Magyarországon – erről beszélt a séf az InfoRádióban. A hal ugyan megmaradt, de a többi hagyományos fogás helyét az egyszerű, gyorsan elkészíthető ételek vették át.

Durva átrendeződés az új autók piacán

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×