eur:
409.64
usd:
375.83
bux:
74332.61
2024. november 5. kedd Imre
Kedden jöhet az újabb dízelbotrány Németországban

Kedden jöhet az újabb dízelbotrány Németországban

A legfelsőbb német közigazgatási bíróság nem döntött a dízelbotrány ügyében, kedden hozhat precedens értékű ítéletet abban az ügyben, amelyben egy német környezetvédő szervezet a dízelmotoros autók többségének kitiltását kéri a nagyvárosok központjából.

A német nagyvárosok légszennyezettsége jóval meghaladja az Európai Unió környezetvédelmi előírásait. Kiváltképpen Münchenben és Stuttgartban magas a levegő nitrogén-dioxid-tartalma.

A Deutsche Umwelthilfe környezetvédelmi szervezet korábban már Düsseldorfban és Stuttgartban pert nyert a két illetékes tartomány, Észak-Rajna-Vesztfália és Baden-Württenberg kormányzatával szemben a dízelmeghajtású autók belvárosokból történő kitiltásának ügyében. A két tartomány azonban elfogadhatatlannak minősítette a döntést, és így került az ügy Lipcsébe, a legfelsőbb közigazgatási bíróság elé.

A bírák felismerték a tét nagyságát, alighanem ezért is halasztották a végső szó kimondását keddre, habár – jól értesült források szerint – az sem kizárható, hogy a döntést inkább az Európai Unió illetékes hatóságaira bízzák. Ugyanis ha Lipcsében helyt adnak a Deutsche Umwelthilfe követelésének, ez egyben azt is jelenti, hogy

a nagyvárosok központjából kitiltják azokat a régebbi gyártású dízelautókat,

amelyeknek kipufogógáza a megengedettnél több nitrogén-dioxidot tartalmaz.

Így az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású gépkocsik gyakorlatilag kiszorulnak a városi forgalomból, holott igen sok autós közlekedik manapság ilyen járművel, tehát nemcsak megnehezedne számukra a munkába járás, hanem autójuk is csaknem értéktelenné válna.

A lipcsei bírák valószínűleg tisztában vannak azzal is, hogy az ügy által keltett hullámok nem állnának meg Németország határain belül, és más európai országok hatóságai is rákényszerülhetnének arra, hogy a környezet védelme érdekében kitiltsák a dízelautókat a nagyvárosokból.

A döntés maga után vonná a dízelmeghajtású gépkocsik gyártásának leépítését,

ami az Európai Unión belül több százezer munkahely megszűnéséhez vezetne.

Nem véletlen ezek után, hogy az ellenzéki Zöldpárt egyik vezetője, Anton Hofreiter Berlinben kijelentette, a sokmilliós haszonra dolgozó autógyáraknak kellene átvállalniuk a dízelmotorok átalakításának költségeit, hogy megfeleljenek az Európai Unió környezetvédelmi előírásainak. 

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, befutott az első eredmény

Amerikai elnökválasztás 2024: ma eldől Trump és Harris küzdelme, befutott az első eredmény

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A republikánus és a demokrata jelölt megválasztása is történelminek minősülne: Trump az első bíróság által elítélt bűnözőként, és a legöregebb elnökként kezdhetné második ciklusát, előtte pedig csak egyszer volt arra példa, hogy egy politikust nem egybefüggő nyolc évre küldtek vissza a Fehér Házba. Mindeközben a hivatalban lévő Joe Bident lecserélő Kamala Harris alelnök győzelmével az első nőt iktatnák be pár hónap múlva a "szabad világ vezetőjévé". A küzdelem egyébként rendkívül szorosnak ígérkezik: a billegő államokban és az országos pollokban is fej-fej mellett vannak a jelöltek, az első, Dixville Notchból érkező eredmény pedig döntetlen is lett. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×