Az oroszok többsége nemcsak Vlagyimir Putyin elnököt támogatja, de a hazai gyártókat is – ha élelmiszeripari termékekről van szó.
Úgy tűnik, a helyi vásárlókat nem rázta meg túlságosan, hogy az EU és az Orosz Föderáció közötti szankció-háborúban lekerültek az orosz boltok polcairól az európai élelmiszerek.
A politikusok által előírt kereskedelmi korlátozások olyan bizarr jelenetekhez vezettek, mint amikor lánctalpas munkagépekkel semmisítették a kupacokba rakott uniós élelmiszert. Öntudatos és kormányhű fiatalok pedig már-már a kínai kulturális forradalom stílusát idézve polgári ellenőrzéseket tartottak az üzletekben, hogy kiszűrjék az európai termékeket.
A Nielsen marketingügynökség felmérése arra utal, hogy nem kellett volna nagyon fáradniuk. Ugyan nincs eredeti mozzarella és camambert immár az orosz boltokban, de a vásárlók 80 százaléka amúgy is a hazai húst, 58 százaléka a hazai joghurtot és 75 százaléka a hazai zöldséget keresi. Még a konzervek esetében is 57 százalék vágyik orosz termékre, míg a vásárlók fele a honi gyártású levekre esküszik.
A kávé és a tea viszont legyen külföldi – mondja az oroszok többsége. Alkohol esetében 41 százalék akar import italtól bódulni, míg csak 27 százalék hazaitól. A fogyasztók 31 százaléka gyakorlatiasabb: nekik nem számít, hol gyártották az italt.
A felmérésből ugyanakkor nem derült ki, hogy a szankciók hogyan hatottak a vásárlókra. Sokan az árat nevezték a legfontosabbnak tényezőnek. Ha figyelembe vesszük, hogy az ukrajnai helyzet miatti szankciókkal párhuzamosan gyengült a rubel és drágultak a külföldi termékek, akkor a politikai helyzet közvetetten befolyásolhatja a fogyasztók döntéseit.
Sokan ugyanakkor azt is mondták: az élelmiszerek esetében friss és helyben előállított és nem távolról behozott termékre vágynak inkább.
Az orosz gyártók viszont hátrányban vannak, ha a tartós fogyasztási cikkekről van szó. Az oroszoknak is külföldi számítógép, tévé és mobil kell és az egyre inkább versenyképes Ladák ellenére 78 százalékuk inkább külföldi autót akar magának.
Ruha és cipő esetében a válaszadók több, mint a fele vágyik import márkákra és az oroszok inkább külföldi kozmetikumokkal kényeztetnék magukat, mint például a szovjet időkből ismert és még mindig elérhető Krasznaja Moszkva parfümmel.