Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Gothenburg, Sweden - September 23, 2019: Rear view of Tesla model S trunk in Heden
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Nagyon vigyázzon, az okosautóinkból lopják el a szexadatainkat!

Adatvédelmi szempontból igazi rémálomnak számítanak a modern autók – állapították meg a Mozilla Alapítvány nevű kaliforniai nonprofit szervezet tanulmányának szerzői.

A helyi idő szerint szerdán közzétett tanulmányban rámutattak: a piac 25 legnépszerűbb autómárkájának vizsgálata alapján egyértelmű, hogy kivétel nélkül

az összes gyártó a szükségesnél több személyes adatot gyűjt be, amiket aztán tetszése szerint felhasznál és továbbad.

A gyártók nemcsak az autó vezetésével kapcsolatos információkra tartanak igényt, hanem adatokat gyűjtenek a járműhöz tartozó szolgáltatásokkal – például navigációs alkalmazásokkal vagy online rádiókkal – kapcsolatosan is. Az autókba beépített fedélzeti szoftverek képesek megszerezni a felhasználó okostelefonjának adatait, ha a készüléket csatlakoztatták vagy ha arra korábban le lett töltve a gyártó alkalmazása.

A vizsgált márkák közül egyedül a Renault és a Dacia teszi egyértelművé, hogy az autótulajdonosoknak joguk van megtagadni a személyes adataik megadását olyan esetekben, amelyek nem kapcsolódnak a jármű használatához. A gyártók mintegy 84 százaléka jelzi: lehetséges, hogy a begyűjtött adatokat megosztják másokkal, sőt a gyártók 76 százaléka nem titkolja, hogy pénzért tovább is adhatja azokat.

Az adatvédelmi szempontok szerinti rangsor legaljára a Tesla került a Mozilla tanulmányában a „megbízhatatlannak” minősített, mesterséges intelligenciára épülő fedélzeti szoftvere miatt.

A Teslát már több alkalommal megvádolták azzal, hogy nem megfelelően működik a vezetést támogató szoftvere. Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) egy tavaly júniusi jelentése szerint 273 olyan balesetről tudtak, amelyben a Tesla szoftvere be volt kapcsolva az incidens előtti 30 másodpercben.

A Tesla után adatvédelmi szempontból a Nissan került a második legrosszabb helyre.

A Mozilla szerint a japán autógyár a felhasználók „szexuális tevékenységével” kapcsolatos információk megszerzésére is törekszik.

A begyűjtött adatok biztonságával kapcsolatban a tanulmány azt derítette ki, hogy a 25 autómárka közül 17-et érte már adathalász támadás az utóbbi három évben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×