eur:
408.88
usd:
374.25
bux:
74343.85
2024. november 6. szerda Lénárd
air pollution crisis in city from diesel vehicle exhaust pipe on road
Nyitókép: Toa55/Getty Images

400 millióval több autó gyártását tervezik, mint amit a klímahelyzet enged

Egy kutatás szerint a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai/Kia a fenntarthatónál jóval több benzines és dízel járművet akar piacra dobni.

A kutatásban részt vevő szervezetek – a Greenpeace Németország, a Sydney-i Technológiai Egyetem és a Bergisch Gladbach-i Ipari Alkalmazott Tudományok Egyeteme – azt hasonlították össze, hány gépkocsi gyártása teszi lehetősége a másfél fok alatti felmelegedés céljának megtartását, és ehhez képest mit terveznek a nagy márkák.

Összesen 12 világmárkát vizsgáltak, és arra jutottak, hogy egyes népszerű gyártók jóval több autót akarnak eladni, mint amit a klímahelyzet jelenleg megenged – írja a The Guardian.

A kutatók a Sydney-i Technológiai Egyetem által kifejlesztett klímamodell segítségével számították ki annak a globális szén-dioxid-kibocsátásnak a mértékét, amellyel a Föld még másfél fokos felmelegedés alatt marad:

ezt 53 gigatonnában határozták meg.

"Az 53 gigatonnás szén-dioxid-kibocsátási keret további 315 millió belső égésű motoros jármű értékesítését teszi lehetővé a 2022-től kezdődő időszakban. Az előre jelzett belső égésű motoros eladások ugyanakkor legalább 645-778 millió jármű között mozognak. Ez 105-147 százalékos túllépést jelent a másfél fokos felmelegedéssel kompatibilis értékhez képest" – áll a jelentésben.

A gyártók világszerte az elektromos autók irányába fordulnak el: így tesz a Volvo, a General Motors és a Mercedes-Benz is, teljes mértékben leállítani tervezik a belső égésű motorral felszerelt autók gyártását, akár már 2025-től. Más márkák ugyanakkor jelentősen túl fogják lépni a fenntartható módon gyártható autók számát. A pontos adatok a következők:

  • a Toyota 63 millió autóval
  • a Volkswagen 43 millióval
  • a Hyundai pedig 39 millióval

akar többet gyártani, mint ami maximálisan megengedhető lenne. Sven Teske, a Sydney-i Egyetem professzora szerint ezért 2030-tól be kellene tiltani a nem elektromos autók használatát.

"Legkésőbb ekkortól az új autók közt csak elektromosoknak kellene szerepelnie a kínálatban" – fogalmazott.

A kereslet kevés: kínálat is kell

Behyad Jafari, az Elektromos Járművek Tanácsának munkatársa szerint Ausztráliában a szén-dioxid-kibocsátásmentes járművek iránti kereslet "abszolút megvan", de az ügyfelek a kínálat hiánya miatt kénytelenek benzinüzemű autókat vásárolni. Az országba érkező elektromos autókat

már fél évvel azelőtt eladták, hogy a szalonokba kerülnének,

így oda senki nem tud azért besétálni, hogy csak úgy vegyen egy elektromos autót.

"A kérdés az, hogy mekkora terhet rakunk minden más ágazatra? Mennyire kell a mezőgazdasági termelőknek, az iparnak és más ágazatoknak még jobban csökkenteniük a kibocsátásukat, hogy ellensúlyozzák azt, hogy néhány autógyártó cég most több pénzt akar keresni?" – tette fel a kérdést.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
Amerikai elnökválasztás 2024: érkeznek az eredmények, az exit poll már befutott

Amerikai elnökválasztás 2024: érkeznek az eredmények, az exit poll már befutott

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A küzdelem rendkívül szorosnak ígérkezik, a felmérésekben fej-fej mellett álltak a jelöltek, hamarosan azonban tisztábban fogunk látni, hiszen elkezdődött az első eredmények áramlása. Egy óra múlva számos kulcsfontosságú államban zárulnak az urnák, Georgiából pedig hamar befuthatnak az első adatok. Ideális esetben holnap reggelre már sejthetjük, ki lesz a következő elnök, de nem teljesen kizárható, hogy ismét kell néhány napot várnunk. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×