A kutatásban részt vevő szervezetek – a Greenpeace Németország, a Sydney-i Technológiai Egyetem és a Bergisch Gladbach-i Ipari Alkalmazott Tudományok Egyeteme – azt hasonlították össze, hány gépkocsi gyártása teszi lehetősége a másfél fok alatti felmelegedés céljának megtartását, és ehhez képest mit terveznek a nagy márkák.
Összesen 12 világmárkát vizsgáltak, és arra jutottak, hogy egyes népszerű gyártók jóval több autót akarnak eladni, mint amit a klímahelyzet jelenleg megenged – írja a The Guardian.
A kutatók a Sydney-i Technológiai Egyetem által kifejlesztett klímamodell segítségével számították ki annak a globális szén-dioxid-kibocsátásnak a mértékét, amellyel a Föld még másfél fokos felmelegedés alatt marad:
ezt 53 gigatonnában határozták meg.
"Az 53 gigatonnás szén-dioxid-kibocsátási keret további 315 millió belső égésű motoros jármű értékesítését teszi lehetővé a 2022-től kezdődő időszakban. Az előre jelzett belső égésű motoros eladások ugyanakkor legalább 645-778 millió jármű között mozognak. Ez 105-147 százalékos túllépést jelent a másfél fokos felmelegedéssel kompatibilis értékhez képest" – áll a jelentésben.
A gyártók világszerte az elektromos autók irányába fordulnak el: így tesz a Volvo, a General Motors és a Mercedes-Benz is, teljes mértékben leállítani tervezik a belső égésű motorral felszerelt autók gyártását, akár már 2025-től. Más márkák ugyanakkor jelentősen túl fogják lépni a fenntartható módon gyártható autók számát. A pontos adatok a következők:
- a Toyota 63 millió autóval
- a Volkswagen 43 millióval
- a Hyundai pedig 39 millióval
akar többet gyártani, mint ami maximálisan megengedhető lenne. Sven Teske, a Sydney-i Egyetem professzora szerint ezért 2030-tól be kellene tiltani a nem elektromos autók használatát.
"Legkésőbb ekkortól az új autók közt csak elektromosoknak kellene szerepelnie a kínálatban" – fogalmazott.
A kereslet kevés: kínálat is kell
Behyad Jafari, az Elektromos Járművek Tanácsának munkatársa szerint Ausztráliában a szén-dioxid-kibocsátásmentes járművek iránti kereslet "abszolút megvan", de az ügyfelek a kínálat hiánya miatt kénytelenek benzinüzemű autókat vásárolni. Az országba érkező elektromos autókat
már fél évvel azelőtt eladták, hogy a szalonokba kerülnének,
így oda senki nem tud azért besétálni, hogy csak úgy vegyen egy elektromos autót.
"A kérdés az, hogy mekkora terhet rakunk minden más ágazatra? Mennyire kell a mezőgazdasági termelőknek, az iparnak és más ágazatoknak még jobban csökkenteniük a kibocsátásukat, hogy ellensúlyozzák azt, hogy néhány autógyártó cég most több pénzt akar keresni?" – tette fel a kérdést.