Az élmények feldolgozása és az agy fejlődése szempontjából is kulcsfontosságú a délutáni alvás a kisgyerekek számára: a Massachusettsi Egyetem kutatója, Rebecca Spencer azt próbálta meg kideríteni, miért alszanak egyes gyerekek még ötéves korban is, míg más háromévesek már nem fekszenek le ebéd után.
Eredményei szerint az agy és a memória fejlettsége határozza meg azt, mikortól nincs már egy gyermeknek délutáni alvásra szüksége - írja a Sky News.
"Amikor a kisgyerekek alszanak, megszilárdítják az emlékeket, így
feltehetjük magunknak a kérdést: ha ez a tanulás ilyen fontos időszaka, miért hagyják egyszerre abba a délutáni alvást?"
- tette fel Spencer a kérdést.
A tanulmány középpontjában a hippokampusz állt, amely fontos szerepet játszik a fejlődési, tanulási és emlékezeti folyamatokban. Ezen terület fejlődésében különbség van a délután még alvó, illetve az ekkor már nem alvó gyerekek között korábbi kutatási eredmények szerint.
Az éretlen hippokampusszal rendelkező gyerekek csak egy bizonyos mennyiségű emlék tárolására képesek felejtés nélkül, ez váltja ki bennük az igényt az alvásra. Alvás közben aztán feldolgozzák az élményeket, így a hippokampuszban ismét lesz hely friss emlékek tárolásra.
"Ha a hippokampusz nem hatékony, az olyan, mintha egy kis vödör lenne -
gyorsabban megtelik és túlcsordul, néhány emlék kiömlik és elvész.
Azt gondoljuk, ez történik azokkal a gyerekekkel, akik még alszanak délután: a hippokampusz kevésbé érett, ki kell üríteniük a vödröt" - mondta Spencer.
Amikor ez az agyi terület fejlettebbé válik, erre már nem lesz többé szükség, és elég az éjszakai alvás az élmények feldolgozására. Ezért fontos a legkisebbeknek lehetőséget adni arra, hogy délután is alhassanak: ha arra erőltetjük őket, hogy lemondjanak a délutáni pihenésről, azzal tanulási képességüket és memóriájukat hátráltathatjuk.