Szombaton mutatja be a Centrál Színház Sidney Lumet 1976-os, sokszorosan Oscar-nyertes filmje, a Network színpadi adaptációját Puskás Tamás rendezésében. Az előadásban mások mellett Alföldi Róbertet, Martinovics Dorinát, Fehér Tibort, Bodrogi Gyulát és László Zsoltot láthatja a közönség.
"Az ember nem is hinné, hogy mennyire sok mindent kell ahhoz összerakni és harmonizálni egy ilyen előadásban, hogy létrejöjjön ez a frigy, hogy bebizonyítsuk, hogy ez a kísérlet, ami a színház és a mozi összeházasítása, sikerrel jár és igazi élményt jelenthet" – mondta érdeklődésünkre Puskás Tamás, a darab rendezője. Nem a Centrál Színház az első, amelyik ezzel próbálkozik, eleve a járványhelyzet átterelte az online térbe a színházakat, és a videotechnika alkalmazása bizonyos hatások kiváltására egyáltalán nem ismeretlen fogalom a színházakban, ennek ellenére a teátrum igazgatója szerint mégis egyedülálló az a megoldás, amellyel ez az előadás kísérletezik.
"Olyan technikai feltételeket kell megoldani, amelyek normális esetben egy színháznak nem állnak rendelkezésére. Normálisan egy színházi előadásban a díszlet, a jelmez, a szereplők és a rájuk irányuló fény meg némi zene, aminek az összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bemutatóra invitálhassuk a nézőket, itt ez meghatványozódik a színpadon dolgozó kamerák, kivetítők, tévéképernyők, projektorok miatt, egy igazi hadsereg áll emögött, és
egy igazi hadsereg tolja előre minden tudásával ezt a szekeret"
– mondta Puskás Tamás.
A január 15-én, szombaton bemutatásra kerülő előadásban Martinovics Dorina, Alföldi Róbert, László Zsolt és Fehér Tibor játssza a főszerepeket, és egy egészen különleges és erős megjelenésű szerepben lesz látható a Centrál Színház jogelődje, a Vidám Színpad volt igazgatója, Bodrogi Gyula is. A rendező elárulta, a darab egy elképzelt tévécsatornánál játszódik, ahol útilaput kötnek a talpára egy hírolvasónak, merthogy eljárt felette az idő, azt gondolják, mert nem eléggé sikeres és nem hozza a nézőt, ő pedig bejelenti, hogy a következő élő adásban öngyilkos lesz. Akkora felzúdulást és érdeklődést kelt ez a különös és szokatlan, a tévébe nem illő bejelentés, hogy lehetőséget látnak benne a tévé új vezetői, és egy show-t kezdenek el építeni rá.
"A színháznak ez a dolga, hogy olyan előadásokkal szolgáljon, amelyek azt próbálják segíteni, hogy a még végig nem gondolt, éppen csak alakuló gondolatok formát öltsenek és az emberek mint közösség dönteni tudjanak jóról és rosszról. Mindig foglalkoztatja valami az embereket és mi megpróbálunk olyan történeteket előadni, amelyek pontosan ebbe szólnak bele" – mondta a rendező, de hozzátette, a maga idejében, 1976-ban, amikor a Network című film készült, ez a történet valóban erről és csak erről szólt, de most vannak érdekesebb jelentései is.
"Az emberek befolyásolhatóságáról szól, és arról, hogy ezt a befolyásolást önző célokra vagy éppen a közösség érdekében használja-e valaki, és hogyan torzul el a közösség dolga, és hogyan válik bűnné, amikor nem a közösség érdekében próbáljuk a közösséget erre vagy arra mozdítani, hanem kizárólag önös célok és a siker és a profit érdekében" – mondta az előadásról Puskás Tamás.
László Zsolt: türelemjáték volt a próbafolyamat
"Ez ez előadás azért kihívás nekünk is, mert óriási türelemjáték volt a próba, őrületes apparátus van mögöttünk, rengeteg hibalehetőséggel, csak a színpadon vagyunk 25-en és plusz még, akit a nézők nem látnak" – mondta az előadásról egyik főszereplő, László Zsolt de hozzátette, sok, de jókedvű próba áll mögöttük, mire technikával együtt össze nem állt az előadás.
"Annyi perspektíva mutatkozik meg, hogy egy csomó probléma csak akkor derült ki, amikor egyszerűen itt volt az egész eszköztár"
– mondta a színész, és jelezte, ilyen technikai igénnyel készülő előadásban még nem vett részt.
Az általa alakított alakról annyit árult el, hogy az életből kifelé tartó embert játszik, és nagyon fontos az, hogy egy olyan közegben dolgozik, ahol mindig jönnek a fiatalok és az érdekesebb emberek, egy olyan közegben, ami mindig az érdekességet, a csillogást, a váratlanságot részesíti előnyben a megszokott biztos dologgal ellentétben. "Egy ilyen közegben egy középkorú ember már dinoszaurusz. Egy adott pillanatban kihúzzák a lába alól a szőnyeget, és azért az, hogy az ember tudja, hogy ez bekövetkezik valamikor, vagy amikor ez megtörténik, azért az két különböző élethelyzet, de valójában ebben a közegben ő még az őszinte gerinces kategóriába tartozik" – mondta László Zsolt.
Martinovics Dorina a színésztársak miatt vállalta el
"Nagyon ránk fért már, hogy nézők nézzék meg az előadást, mert szükségünk volt egy másik típusú szűrőre a rendező mellett, hogy egy picit érezzük, hogy mi lesz a valós ritmusa. Remélem, hogy nem csak nevetni fognak rajta, és mindenkinek érthető lesz, hogy mégis miért fontos ez a darab" – mondta az egyik női főszereplő, Martinovics Dorina, mert szerinte hiába nevetnek a nézők, az előadás mégis nagyon fontos dolgokat fogalmaz meg a világunkról.
"Én vagyok az egyetlen karakter ebben a darabban, akinek nem volt szabad apátiába esnie a próbafolyamat alatt, különben nem tudom eljátszani szerepemet. Nekem inkább az volt a nehéz, hogy hogy ne tegyem ezt. Nem hathatott rám semmi, talán ez volt színészileg a leginkább nehéz nekem ebben a próbafolyamatban, hogy minden, amit saját magamból hoznék, azt ezt kívül kellett hagyni a büfében, és a színpadon egy olyan embert hozni, akire semmi nem hat, csak a siker" – mondta a színésznő.
Azt is elárulta, hogy eleinte nem akart részt venni a produkcióban, de aztán nyomós érvvel szolgált Puskás Tamás.
"Nem szerettem volna elvállalni egy ideig, mert nagyon pici gyerekem van,
egyéves, és úgy éreztem, hogy még otthon kéne maradnom vele, és amikor Tamás bemondta, hogy Alföldi Róbert és László Zsolt, akkor azt mondtam, hogy ne mondd ezt, mert így muszáj lesz megcsinálnunk" – emlékezett vissza Martinovics Dorina.
Nyitóképünkön: Martinovics Dorina, Alföldi Róbert és László Zsolt a Network című előadás borítóképén a Centrál Színház honlapján