eur:
398.57
usd:
365.78
bux:
89905.42
2025. március 19. szerda Bánk, József
A Volkswagen egyik elektromos autójának emblémája a 19. Sanghaji Nemzetközi Autóipari Kiállítás sajtónapján, 2021. április 19-én. A járműipari seregszemlét április 24. és 28. között rendezik az idén.
Nyitókép: MTI/EPA/Alex Plavevski

Ellentámadást indítottak a Volkswagen munkavállalói: nem akarnak leépítést

A válságban lévő autógyártónál az üzemi tanács és az alkalmazottak érdekeit képviselő IG Metall szakszervezet most saját takarékossági javaslattal állt elő.

A súlyos értékesítési gondokkal küszködő Volkswagen cégcsoport a tíz németországi üzem közül három bezárását tervezi, és a további megszorító intézkedések keretében az elbocsátásokat "elkerülhetetlennek" tekinti. A hónap elején Oliver Blume vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a takarékosságnak nincs alternatívája. Az igazgatótanács korábban hatályon kívül helyezte a munkahelyek biztonságát szavatoló egyezményt. A több tízezres létszámleépítés mellett a korábban kiszivárogott tervek között szerepelt a 10 százalékos bércsökkentés, majd ezt követően meghatározott időszakra a bérbefagyasztás is.

Egy korábbi nyilatkozatában Oliver Blume indokként a gyenge európai piaci keresletet, valamint a csökkenő kínai bevételeket említette. Ugyanakkor hangoztatta azt is, hogy a VW gazdasági problémáit okozó hibákat jóval korábban követték el, és több évtizedes szerkezeti problémákról beszélt.

A wolfsburgi székhelyű cég igazgatótanácsa és az üzemi tanács hetek óta válságkonzultációkat folytatott. A ZDF közszolgálai médium és több más hírportál beszámolója szerint az üzemi tanács az IG Metall szakszervezettel karöltve most egy új, a takarékosságot más eszközökkel szolgáló indítvánnyal állt elő. A terv közvetlenül azt megelőzően látott napvilágot, hogy az igazgatótanács és a munkavállalók képviselői között újabb konzultációkra kerül sor.

Az ismertté vált információk szerint az alkalmazottak beleegyeznének fizetésük csökkentésébe, ennek ellentételezéseként ugyanakkor azt várják, hogy a cég mondjon le az üzembezárásokról és az elbocsátásokról. Az IG Metall képviselője hangsúlyozta, hogy olyan "átfogó koncepcióról" van szó, amely a munkaerőköltségek másfél milliárd euróval történő csökkenését irányozza elő. Ha viszont az igazgatótanács ragaszkodik a gyárbezárásokhoz és az elbocsátásokhoz, olyan munkaügyi vitákért kell majd felelősséget vállalnia, amelyekhez hasonlót az ország még nem tapasztalt – tette hozzá.

Az indítvány előterjesztői garanciákat követeltek arra, hogy a cég lemond a tervezett gyárbezárásokról és az elbocsátásokról. Felszólítottak arra is, hogy az igazgatótanács léptesse ismét életbe a munkahelyek biztonságát szavatoló, szeptemberben hatályon kívül helyezett egyezményt, amely eleve kizárta a működési okok miatti elbocsátásokat valamennyi üzemben.

A igazgatótanács egyelőre nem reagált a javaslatra.

Korább információk szerint 2023-ban a tíz németországi üzemben a Volkswagen 4,9 millió autót gyártott. A gyárakban 120 ezren dolgoznak, ami azt jelenti, hogy a VW a legfontosabb németországi munkaadók közé tartozik.

Címlapról ajánljuk
Csatát nyert Friedrich Merz, de máris megkérdőjelezik a leendő német kancellár szavahihetőségét

Csatát nyert Friedrich Merz, de máris megkérdőjelezik a leendő német kancellár szavahihetőségét

Heves parlamenti vita után megszavazta a Bundestag a kormánykoalícióra készülő konzervatív CDU/CSU és a szociáldemokrata SPD hosszú távú, a biztonság erősítését és gazdaság fellendítését, mindenekelőtt az elavult infrastruktúra fejlesztését célzó programját. A megvalósítás azonban nem ígérkezik könnyűnek.

Pletser Tamás: az amerikai–orosz alku része lehet az európai gázpiac felosztása is

A földgáz és a kőolaj árának kilátásairól, az azokat befolyásoló világpolitikai eseményekről, illetve Magyarország ezzel kapcsolatos helyzetéről is beszélt Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.19. szerda, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×