Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Close tail view of a F-16 Fighting Falcon in a high G maneuver, with condensation streaks at the wing roots and afterburner on
Nyitókép: rancho_runner/Getty Images

Több F-16-os vadászgépe van már Ukrajnának, mint amennyit használni tud

Ahhoz, hogy bármikor bevethető legyen egy harci repülő, gépenként két-három pilótára lenne szükség, az ukránoknak azonban 18 F-16-osra jut 19 pilótájuk.

Annak a kérdése, hogy Ukrajna kaphat-e a szövetségeseitől F-16-os vadászgépeket, hónapokig téma volt, mire végül megszületett a döntés, és az Egyesült Államok engedélyezte, hogy átadják az ukránoknak a repülőket azok, akik ezt szeretnék - írja a vg.hu.

Mint írják, egy repülési szakértő elmondta, hogyan is áll most az átadási folyamat. Hollandia 42 vadászgépet ígért, ám abból 24 csak jövőre érkezik meg Ukrajnába, amiből azonban öt kétüléses változat, kiképzés céljából. Bár ezek is teljes értékűen képesek ellátni feladataikat, a gépeket Romániába szállították, hogy ott sajátítsák el a használatukat az ukrán pilóták.

A holland gépek előtt hat F-16 érkezett máshonnan, azonban egy lezuhant, így Ukrajnának pont egy amerikai repülőszázadnyi, azaz 18 vadászgépe lehet.

Ám az üzemeltetésükhöz pilótákra is szükség van, és az Unian beszámolója szerint Európában 8, az Egyesült Államokban 12 ukrán pilótát képeztek ki, ráadásul az egyik F-16-os lezuhanásakor a pilótája is meghalt, maradtak 19-en, 18 gépre. Ez óriási terhelést jelent rájuk nézve, hiszen az oroszok bármikor támadhatnak.

Normális esetben egy-egy vadászgéphez két-három pilóta tartozik, elvégre senki sem képes heti hét nap, 24 órában folyamatosan repülni, illetve készenlétben állni. Megjegyzik, mindez azt is jelentheti, hogy nemcsak a kiképzőgépek, de több másik is Ukrajna valamelyik szomszédjánál van, hiszen nincs, aki vezesse őket.

Címlapról ajánljuk
Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz
Vagyonadó

Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz

A vagyonadó mindig jól mutat a kampányplakáton: egyszerű üzenet, könnyű célpont, morális fölény. Csakhogy ahol valóban nekifutottak a bevezetésének, ott az állam rendre összeomlott a mérés, az értékelés és a jogi megfelelés terhei alatt. Franciaország, Németország, India és Argentína példája ugyanazt mutatja: a vagyonadó technikailag szinte megvalósíthatatlan. A politikai szlogen így tehát marad, maga az adó viszont többnyire elbukik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
BUX indexbe vágyik az MBH: ekkora forgalmat várnak a másodlagos nyilvános részvényértékesítéstől

BUX indexbe vágyik az MBH: ekkora forgalmat várnak a másodlagos nyilvános részvényértékesítéstől

Az MBH Bank másodlagos nyilvános részvényértékesítéssel kívánja tovább erősíteni tőzsdei pozícióját, szándékai szerint rövidtávon a BUX index meghatározó szereplőjévé válna. A cél, hogy intézményi- és lakossági befektetők számára egyaránt vonzó alternatívát kínáljanak, mind a várható osztalékhozam, mind az árfolyamnyereség szempontjából. Az értékesítés nagy sikerrel zajlott: a jelentős érdeklődés miatt a lakossági részvényigénylési időszakot 3 nappal a meghirdetett határidő előtt le is kellett állítania a banknak, december 12-e délig pedig az intézményi befektetők ajánlatait várta bank. A Portfolio Krizsanovich Pétert, az MBH Bank Stratégiáért és Pénzügyekért felelős vezérigazgató-helyettesét kérdezte a papírok várható likviditásáról, a tőkearányos megtérülés javítására vonatkozó ambiciózus célokról, illetve arról, hogy milyen következményeket von maga után a bankadó növelése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×