Infostart.hu
eur:
389
usd:
331.28
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Close tail view of a F-16 Fighting Falcon in a high G maneuver, with condensation streaks at the wing roots and afterburner on
Nyitókép: rancho_runner/Getty Images

Több F-16-os vadászgépe van már Ukrajnának, mint amennyit használni tud

Ahhoz, hogy bármikor bevethető legyen egy harci repülő, gépenként két-három pilótára lenne szükség, az ukránoknak azonban 18 F-16-osra jut 19 pilótájuk.

Annak a kérdése, hogy Ukrajna kaphat-e a szövetségeseitől F-16-os vadászgépeket, hónapokig téma volt, mire végül megszületett a döntés, és az Egyesült Államok engedélyezte, hogy átadják az ukránoknak a repülőket azok, akik ezt szeretnék - írja a vg.hu.

Mint írják, egy repülési szakértő elmondta, hogyan is áll most az átadási folyamat. Hollandia 42 vadászgépet ígért, ám abból 24 csak jövőre érkezik meg Ukrajnába, amiből azonban öt kétüléses változat, kiképzés céljából. Bár ezek is teljes értékűen képesek ellátni feladataikat, a gépeket Romániába szállították, hogy ott sajátítsák el a használatukat az ukrán pilóták.

A holland gépek előtt hat F-16 érkezett máshonnan, azonban egy lezuhant, így Ukrajnának pont egy amerikai repülőszázadnyi, azaz 18 vadászgépe lehet.

Ám az üzemeltetésükhöz pilótákra is szükség van, és az Unian beszámolója szerint Európában 8, az Egyesült Államokban 12 ukrán pilótát képeztek ki, ráadásul az egyik F-16-os lezuhanásakor a pilótája is meghalt, maradtak 19-en, 18 gépre. Ez óriási terhelést jelent rájuk nézve, hiszen az oroszok bármikor támadhatnak.

Normális esetben egy-egy vadászgéphez két-három pilóta tartozik, elvégre senki sem képes heti hét nap, 24 órában folyamatosan repülni, illetve készenlétben állni. Megjegyzik, mindez azt is jelentheti, hogy nemcsak a kiképzőgépek, de több másik is Ukrajna valamelyik szomszédjánál van, hiszen nincs, aki vezesse őket.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 17. 22:30
×
×
×
×