eur:
408.02
usd:
375.14
bux:
73837.78
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: Unsplash.com

Súlyos véleményt mondtak a korlátozott jogosítványról

Októberben több mint 5000 embert kérdeztek meg a vezetői engedély módosítására vonatkozó uniós javaslatokról.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az Európai Unió a közlekedés biztonságának növelése érdekében új irányelv bevezetésére készül. Nagy vihar kavart az a javaslat, amely bizonyos sebességhatár és járműtömeg esetén speciális B+ kategóriás jogosítványt követelne meg a személyautók vezetőitől is.

A tervezett intézkedések azonban nem merülnek ki ennyiben, a kezdő sofőrökre is új szabályok vonatkoznának. Az egyik legfontosabb, hogy friss jogosítvánnyal legfeljebb 110 kilométer/órás sebességgel lehetne közlekedni – még autópályán is. Emellett szintén szerepel a tervezetben, hogy éjszakai vezetési tilalmat vezetnének be az esetükben – a javaslat szerint éjféltől reggel hat óráig. A harmadik változtatás alapján az egész EU-ban egységes lenne a jogosítványszerzés alsó korhatára. Szintén egységes korhatára lenne az új B+ jogosítványnak is: csak 21 éves kor felett lehetne olyan vezetői engedélyt szerezni, amellyel 1800 kilogramm feletti járműveket lehet vezetni.

Valamennyi EU-tagállamban nagy visszhangja volt a szabályváltozások belengetésének, számos országban sokan nem örülnek a tervezetnek. Októberben több mint 5000 embert kérdeztek meg a vezetői engedély módosítására vonatkozó elképzelésekről Németországban a Spiegel megbízásából – írja a Telex.

A felmérés készítői a többi között arra voltak kíváncsiak, egyetértenek-e a megkérdezettek azzal, hogy frissen szerzett jogosítvánnyal legfeljebb 1,8 tonna súlyú járműveket lehessen vezetni. Az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez a javaslat szerint külön B+ jogosítvány megszerzése lenne kötelező.

A válaszadók 48 százaléka támogatta a kiegészítő vezetői engedély bevezetését,

18 százalékuk bizonytalan volt, 34 százalékuk pedig ellenezte azt.

A kezdő járművezetők számára kötelezően előírt 110 km/órás sebességkorlátozás ötletét a felmérésben résztvevők 59 százaléka támogatta, 12 százalékuk bizonytalan volt, míg 29 százalék ellenezte a felvetést.

Ugyancsak szerepel az Európai Bizottság javaslatai között, hogy nem lehetne dohányozni az autóban kiskorúak és várandós nők jelenlétében. A javaslatot a válaszadók 75 százaléka támogatja, 10 százalékuknak nem volt határozott véleménye a kérdésről, 15 százalék pedig ellenezte az ötletet.

Karima Delli, az EU közlekedési bizottságának elnöke arra is tett javaslatot, hogy rendszeres látás- és hallásvizsgálathoz kellene kötni az idősek gépjárművezetési engedélyét, továbbá szerinte kötelezővé kellene tenni a vezetésre való alkalmasság önértékelését vagy akár az erre vonatkozó egységes orvosi vizsgálatot a 70 év felettieknek. A kutatásban azt is megkérdezték, szükség lenne-e felfrissítő tanfolyamokra az idősek körében.

A válaszadók 39 százaléka egyetért az ötlettel, 12 százalékuk bizonytalan volt, 49 százalékuk pedig ellenezte az idősek újravizsgáztatását.

Az Európai Parlament közlekedési bizottsága decemberben tárgyalhatja meg a javaslatokat, vagyis várhatóan csak 2024-ben születhet végső döntés az új szabályokról.

Címlapról ajánljuk
Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×