Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Ütközésben összeroncsolódott személygépkocsi az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Eddig tisztázatlan körülmények között egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. A balesetben többen megsérültek, egy férfi a kórházban meghalt.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

400 lóerő felett különleges jogosítványt írna elő egy javaslat

Molnár Zsolt, az MSZP országgyűlési képviselője külön alkalmassági vizsgához kötné a 400 lóerőnél nagyobb teljesítményű autók vezetését, és korlátozott kategóriát határozna meg a kezdő sofőrökre. A KRESZ felülvizsgálata két lépésben történik meg, először a gyalogosok, a kerékpárosok és az elektromos rolleresek új szabályait dolgozzák ki – közölte válaszában a kormány.

Molnár Zsolt, az MSZP parlamenti képviselője három módosítási javaslattal érkezett az Országgyűlés plenáris ülésére. „Rengetegen notóriusan szembehelyezkednek a törvénnyel, a közösségi érdekkel és veszélyeztetik mások életét, ezért szükséges a közúti veszélyeztetés fogalmának beemelése a Büntető Törvénykönyvbe” – mondta a politikus.

Hozzátette: a szakértők is egyetértenek abban, hogy

a 400 lóerő feletti autók esetében külön tréninghez, pszichológiai és alkalmassági vizsgálathoz kellene kötni a vezetői engedély megszerzését.

Azt is szükségesnek tartja, hogy a kezdő vezetők elé korlátokat állítsanak, mert szerinte a rutintalan vezetők számára a 200 lóerő feletti autók vezetése irreális kihívást jelent.

Molnár Zsolt szerint az Európai Unió és a közlekedési szakértők is érzékelték, teendő van ezen a területen. Az uniós javaslatot ugyanakkor nem támogatja. Az Európai Unió tervei szerint a jelenlegi B-kategóriát két külön részre osztanák: megjelenne az úgynevezett B+ kategória is. Ennek hiányában – vezetői rutintól függetlenül – a gyorsforgalmi utakon maximum 110 km/órával közlekedhetnének az autósok, a B-kategóriás vezetői engedéllyel pedig csak 1,8 tonnáig lehetne járművet vezetni, afelett 3,5 tonnáig már kötelező lenne a B+ jogosítvány. Molnár Zsolt úgy véli,

az Európai Unió rossz úton jár azzal, hogy sebességhatárhoz és a gépkocsi súlyához kötné a különböző jogosítványkategóriákat.

A szocialista képviselő a kormány eddigi intézkedéseit támogathatónak, de kevésnek nevezte. A kormány terve szerint az osztályfőnöki óra tartalmazná a biztonságos közlekedési ismereteket is. Molnár Zsolt szerint a vonatkozó törvényben is pontosítani kellene a közúti veszélyeztetés és a vészhelyzet fogalmát.

„Ne kelljen pánikfélelemmel vezetni a gyorshajtók, a sávokat váltók, büntetőfékezők, ittas vezetők vagy még rosszabb, más anyagok által befolyásolt vezetők miatt” – indokolta javaslatát az MSZP-s országgyűlési képviselő.

A kormány szerint is át kell tekinteni az utoljára 2009-ben módosított KRESZ-t – mondta válaszában Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára. „A hatályos joganyag felülvizsgálatára két fázisban kerül sor.

Elsőként a gyalogosokkal, kerékpárosokkal kapcsolatos jogszabályok kerülnek felülvizsgálatra, illetve a motoros és e-rollerek szabályozásának kérdése is megvizsgálásra kerül”

– közölte az államtitkár.

A második szakaszban a KRESZ-hez kapcsolódó jogszabályi felülvizsgálat történik meg szerkezeti és jogtechnikai szempontból. Ugyancsak ebben a fázisban tervezik a gyorsforgalmi úthálózatot érintő sebességhatárok mértékének meghatározását is. A közlekedési minisztérium jelenleg a belügyi tárcával tárgyal, de hamarosan szakmai szervezeteket is megkeres, hogy kikérje a véleményüket a KRESZ módosításáról – jelentette be Ágh Péter.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 13. 06:49
×
×
×
×