eur:
412.08
usd:
394.17
bux:
79942.94
2024. november 25. hétfő Katalin
Az Action Aviation által 2023. június 20-án közreadott képen a Titan elnevezésű merülőhajót készítik fel a merüléshez június 18-án. A Titan június 18-án indult útnak a Titanic roncsaihoz, de a Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után egy óra 45 perccel elveszítette vele a kapcsolatot. A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is.
Nyitókép: -

Újabb részletek a Titanról: ütközhetett az eltűnt tengeralattjáró

Ron Allum mérnök szerint az a legvalószínűbb, hogy valaminek nekiütközött a Titan, és azért nem tud a felszínre emelkedni, mert valamennyi víz került bele.

Ron Allum mélytengeri mérnök úgy véli, hogy az eltűnt tengeralattjáró valószínűleg nem szenvedett katasztrofális meghibásodást a nyomástartó burkolatán – írja a The Guardian.

Az ausztrál szakember volt az egyik tervezője a Deepsea Challenger tengeralattjárónak, amivel Cameron 2012-ben a Föld tengerfenékének legmélyebb ismert pontjára, a Mariana-árokba jutott. Allum akkor is Cameronnal dolgozott, amikor a rendező a Titanicról készített dokumentumfilmet 2005-ben.

„A hang különösen jól terjed a víz alatt, egy katasztrofális robbanás több ezer mérföldes távolságban is hallható és érzékelhető lett volna” – vélekedett a mérnők, aki szerint, ha ez megtörtént volna, katonai megfigyelőeszközök biztosan érzékelik a zajt.

„Nekem az az érzésem, hogy a tengeralattjáró nyomáskiegyenlítő héja ép, de nincs áramellátása” – tette hozzá Allum. Ilyen esetben a Titan automatikusan súlyokat dobott volna le, hogy a felszínre emelkedjen. A Titan vasárnap kezdte meg merülését, és ekkor vesztette el a kapcsolatot az őt kísérő hajóval.

„Ha víz került a szerkezetébe, akkor nagyon nagy súlyt kell kiemelni.

Ha sértetlen lenne, egy távirányítású jármű legalább a sekélyebb vizekig fel tudná hozni, ahol erősebb emelőkötelet tudnának rátenni, hogy kiemeljék a vízből.

Ez egy-két órát vehet igénybe. A távirányítású eszköznek azonban talán órák kellenek, mire ki tudja szabadítani a hajót a fenékről” – elmélkedett a mérnök.

A búvárhajónak vészhelyzetben le kellett volna engednie a leeresztő súlyokat, de a nyomás alatti hajótest részleges elárasztása megakadályozhatja a hajó felszínre kerülését – magyarázta.

„Ha víz van a nyomás alatti hajótestben, az elég nagy térfogatú, ez lehet az, ami a fenéken tartja a hajót.” Ha tényleg ez a helyzet, annak katasztrofális következményei lehetnek, mert akkor a bent rekedtek vízben ülnek, aminek következtében kihűlhetnek, de azt sem lehet tudni, hogy a szén-dioxidot a Titanból eltávolító rendszerek nedves környezetben mennyire működnek.

Glenn Singleman orvosként és az extrém medicina szakértőjeként támogatott korábbi Titanic-expedíciókat: az ő véleménye szerint

az oxigénszint, a szén-dioxid és a vízpára eltávolítása kritikus a túlélés szempontjából.

A szén-dioxid megkötésére általában szódabikarbónát használnak, de ezt is cserélni kell egy idő után, különben nagyon megugrik a gáz koncentrációja, ami egyre erősebb tüneteket okoz.

Singleman szerint a Titan 96 órás oxigéntartaléka egy átlagos ember oxigénfogyasztásán alapuló számadat átlagos anyagcsereráta mellett.

„Fogalmunk sincs arról, hogy az emberek hogyan reagálnak odalenn a nehéz helyzet okozta stresszre; van, akinek a stressz hatására gyorsul az anyagcseréje, és van, aki megnyugszik, és megpróbál aludni” – fogalmazott.

Singleman Paul-Henri Nargeolet-t, a fedélzeten tartózkodó öt ember egyikét „legendának” nevezte a tengeralattjárók körében. Úgy tartja, ő a Titanic roncsának „egyik vezető szakértője”.

„Szenvedélye a Titanic, több mint százszor járt már a roncsnál búvárhajókkal… Mindenki azt kérdi: miért vállalkozott ilyen kockázatos küldetésre?

Azért, mert ez a szenvedélye. Ez ő maga. Egy egész életet töltött tengeralattjárókon,

hogy ilyen extrém környezetbe menjen, ismeretlen helyeket fedezzen fel, és hihetetlen fotókkal és történetekkel érkezzen haza, hogy mi minden lehetséges.

Sokszor beszéltem erről PH-val. Ez megéri a kockázatot” – tette hozzá.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor a béregyezségről: ez egy történelmi léptékű megállapodás

Orbán Viktor a béregyezségről: "ez egy történelmi léptékű megállapodás"

Történelmi léptékű megállapodásnak nevezte a múlt héten köttetett minimálbér-emelési egyezséget, mivel soha nem történt még ekkora emelés, 2027-re 40 százalékos lesz a növekmény a mostani szinthez képest. Azt is jelezte, a minimálbér reálértéke 29 százalékkal fog nőni 2027-ig, és az el fogja érni az átlagbér felét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Így készül fel egy magyar mérnökiroda arra, ha a megbízója egy indiai vallást követő nagyvállalat

Így készül fel egy magyar mérnökiroda arra, ha a megbízója egy indiai vallást követő nagyvállalat

A CÉH zRt. már 35 éve az ország egyik vezető mérnökirodája. Az elmúlt években olyan projektek fűződnek a nevükhöz, mint a Mol Campus, a debreceni BMW gyár vagy a Bosch Campus komplex beruházása. A tervezés mellett projektmenedzsmenttel és hídtervezéssel foglalkoznak, számos ikonikus, az épített környezetet meghatározó épület vagy híd fűződik a nevükhöz. Az évek alatt azt is meg kellett tanulniuk, hogy hogyan lehet együttműködni egy olyan megbízóval, amelyik a vállalati működését az indiai vastu vallás elvei mentén határozza meg, de különleges kihívást jelentett három hazai kórházi projekt is, amellyel egyedülálló tapasztalatokat szereztek az egészségügyi szektorban. A Portfolio háromrészes videósorozatának első epizódjában Borbély Attila, a vállalat vezérigazgató-helyettese, tervezési igazgatója mutatja be a legnagyobb projekteket, a legérdekesebb megbízásokat és azt, hogy milyen irányba halad a globális mérnökszakma.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×