A gép tesztjelleggel az elmúlt egy évben már szállított ugyan utasokat, még csak nemrégiben állt menetrend szerinti forgalomba az egyik kínai légitársaság színeiben. A fejlesztés körülbelül egy 15 éves projekt keretében valósult meg, amitől a kínai légi közlekedés, illetve kínai kormány azt reméli, hogy a kevésbé fognak függni a külföldi technológiáktól – ismertette Varga G. Gábor, megjegyezve:
a valósághoz azonban hozzátartozik, hogy a törzsön kívül nem sok minden, ami a gépen kínai,
ide értve mondjuk a hajtóművet és a különféle elektronikákat, amiket európai, amerikai és japán cégek szállítanak.
Az Egek ura blog alapítója szerint aligha valószínű, hogy ezeket a jövőben kínai gyártmányúra, pláne nem kínai fejlesztésűre cserélnék. Mint mondta, a világ négy-öt komoly repülőgépgyártója ugyanazokat a termékeket használja összeszereléskor, hiszen a műszereknek, eszközöknek a kifejlesztése, aztán pedig a nemzetközi hatósági engedélyeztetése rendkívül bonyolult folyamat. Ráadásul a kínai repülőgép „sztorijában” van egy másik szűk keresztmetszet, legalábbis abból a szempontból, hogy a kínai technológiai képes-e kiváltani a külföldi technológiát, miszerint hogy maga a gyár mennyi Comac C919-es utasszállítót képes záros határidőn belül készíteni. Jelen állás szerint egy év alatt tíznél is kevesebbet, míg a konkurens A320-asból az Airbus havonta csaknem ötvenet képes előállítani – hívta fel a figyelmet Varga G. Gábor. Ami Magyarország szempontjából még érdekesebb, hogy a Wizz Airnél mostanában állt forgalomba az első olyan A320-as gépcsaládba tartozó repülőgép, ami az Airbus tiencsini gyárában szereltek össze.
Ami a gép biztonságát, minőségét illeti, a szakértő azt mondta: több ezer kilométer távolságából erre nehéz választ adni, de annyi bizonyos, hogy az utasszállító kritikus alkatrészei nyugati technológiával és nyugati szakemberek bevonásával épült. Az pedig, hogy a kínai hatóságok pecsétje rákerült erre a repülőgépre, az azt jelenti, hogy biztonságosan üzemeltethető. A fejlesztés következő mérföldköve az lehet, ha más országok engedélyeit is megkapja, ami által elérhetővé válik az, hogy nemcsak belföldi, hanem nemzetközi útvonalon is bevethető lesz. Erről egyelőre nincsenek nyilvános információk, de nem a közeljövőben fog megtörténni – tette hozzá az Egek ura blog alapítója.