eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 29. szombat Auguszta
MTI/EPA-PAP/Maciej Kulczynski
Nyitókép: MTI/EPA-PAP/Maciej Kulczynski

Leopard harckocsik: keresztbe tennének a svájci fegyvergyártónak

A járművek konflitkuszónába való szállítása veszélyeztetheti Svájc függetlenségét.

Régebbi típusú, Leopard 1 harckocsik exportálását indítványozta a svájci állami kézben lévő RUAG fegyveripari konszern csütörtökön, ám a harckocsik a megállapodás értelmében végső soron várhatóan Ukrajnában kötnének ki, ezzel megbolygatva Svájc semlegességét.

A 96 harckocsit még évekkel ezelőtt vásárolta meg a vállalatcsoport Olaszországtól, hogy alkatrészként használják, vagy eladják más országnak. A használaton kívüli páncélos járművek jelenleg is Olaszországban vannak.

A megállapodás értelmében a RUAG

a német Rheinmetall fegyvergyártó cégnek adná el a járműveket, amely aztán Kijevnek szánná őket.

A RUAG nem hivatalos úton még márciusban számolt be a SECO-nak üzleti szándékáról, ám az államtitkárság akkor ezt ellenezte. Most jelezték, hogy várhatóan most is elutasítja a kérelmet: Svájc ugyanis ragaszkodik semlegességéhez, ezért megtiltja a svájci fegyverek konflitkuszónába szállítását.

"Hivatalos döntést várunk a SECO-tól, hogy alaposabban fel tudjuk mérni az üzleti lehetőségeinket" – mondta Kirsten Hammerich, a RUAG szóvivője.

Svájc nemrégiben akadályozta meg, hogy Németország svájci gyártású harckocsi-lőszereket küldjön Ukrajnába. Berlin évekkel korábban vásárolta meg a lőszereket, a svájci exportokról szóló szerződések azonban minden esetben megadják a jogot Svájcnak, hogy megakadályozza az általa gyártott hadiipari termékek újraeladását.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
A német kancellár tettre kész, de nem  mindenben

A német kancellár tettre kész, de nem mindenben

Az Egyesült Államok után kezdettől fogva Németország volt az az ország, amely legtöbb fegyverrel, illetve pénzügyi segítséggel támogatta Ukrajnát. A német támogatás fő koordinátora Olaf Scholz kancellár volt, aki immár csak ügyvezetőként képviselte országát a "tettrekészek" párizs csúcstalálkozóján.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Alig kap figyelmet ez a globális probléma, pedig Magyarországon is 1,5-2 millió ember egészségét veszélyeztetheti

Bár a zajszennyezés a levegő- vagy vízszennyezéshez képest kevesebb figyelmet kap, azonban világszerte egyre nagyobb problémát jelent. Hosszú távon komoly egészségügyi problémákat okozhat a stressztől, alvászavartól kezdve a szív- és érrendszeri betegségekig. A zajszennyezés fő forrásának a közúti közlekedés számít. Az EU-ban a lakosság több mint 20%-a él olyan területeken, ahol a közlekedési zajszint már káros az egészségre, míg Magyarországon mintegy 1,5 millió ember van kitéve a közúti zajterhelésnek. A zajszennyezés egyéb formáit is beszámítva viszont itthon akár 2 millió ember is érintett lehet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×