Infostart.hu
eur:
386.77
usd:
328.38
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: Pixabay.com

Több tízezer dolgozó vesztegelhet még az óceánjárókon

Sokan fizetés nélkül, és van, ahol a hajó ellátmányával is takarékoskodnak már.

Az utasok kimenekítését követően még mindig több tízezer ember vesztegelhet a hatalmas óceánjárókon világszerte, a személyzet hazajutásáért sok cég nem fizet - írta a Quartz cikke nyomán a 444.hu. A portál szerint számos alkalmazott fizetése lejárt már, sokan fizetés nélkül töltik idejüket korábbi munkahelyükön, a hajók pedig gyakorta nemzetközi vizeken vesztegelnek.

A Quartz Melinda Mann történetén keresztül mutatta be a visszásságokat. Ő február végén szállt fel a Holland America nevű vállalat egy tengerjárójára, hogy az Oosterdam és San Diego közötti úton az utasok gyerekeinek szervezzen programokat. Azóta több mint 50 nap telt el, és Mann még mindig a tengeren van, noha az utasokat már márciusban elengedték a hajóról. A szerződése már rég lejárt, de nem engedték, hogy elhagyja a hajót. A hajó azóta a nemzetközi vizeken vesztegel, nem messze Mexikótól.

Enni naponta háromszor kap, igaz, nem túl sokat, a hajón takarékoskodnak a készletekkel. Mann elmondása szerint megpróbált mindent, hogy kiszabadítsa magát, családtagjait és barátait kérte meg, hogy terjesszék, hogy mi történt vele, amikor pedig egy kikötőben vesztegeltek, megpróbálta elhagyni a hajót, de a biztonságiak megállították. Megpróbálta elérni, hogy akkor tartóztassa le a rendőrség, legalább úgy amerikai bíróság elé kerülhetne, de ez sem történt meg.

A Quartz szerint

akár százezer ember is lehet, aki hasonló helyzetben van. Egyes hajók a kikötők közvetlen közelében várakoznak, de vannak, melyek kinn keringenek a nemzetközi vizeken.

Ugyan elvben az amerikai alkalmazottak elhagyhatnák a hajókat az amerikai kikötőkben, de csak akkor, ha a járványügyi szigorú utasítást betartva a munkaadójuk kiállít egy elég szigorú igazolást, melyben vállalják, hogy fizetik az alkalmazott hazaútját (ami nem történhet menetrend szerinti járatokkal), illetve vállalják, hogy az alkalmazott betartja majd a járványügyi karantén előírásait. Az igazolást a vállalatok felső vezetésének is alá kell írnia, vállalva, hogy súlyos büntetést vonhat maga után, ha megszegik.

A cégek, illetve a személyzet tagjai közül viszont feleslegesen szigorúnak tartják a szabályozást, ami ráadásul hatalmas anyagi terhet is rakna a hajózási vállalatok nyakába. Maga Mann is azt írta a Quartz-nak, hogy megérti, hogy a cége miért nem írja alá az igazolást. Ő sem a vállalatra, hanem az amerikai államra haragszik, amely szerinte megsérti az ő alapjogait azzal, hogy nem engedi, hogy hazatérjen.

Egy tengerészeti szakjogász, Jim Walker viszont jóval kritikusabb volt: szerinte ezek a cégek hatalmas nyereségre tettek szert az elmúlt években, több milliárd dolláros üzletágról van szó, és közben a vállalatok nem adóznak az Egyesült Államokban, nem tartják be az amerikai munkajogi előírásokat, most pedig nem hajlandóak kifizetni annak a költségét, hogy hazajuttassák az alkalmazottakat.

A CDC jelentése szerint az elmúlt héten több vállalat is beadta már a derekát, és több mint 40 hajó személyzete térhetett haza.

A jelek szerint Mann is hamarosan távozhat a hajójáról. Több mint két évet töltött a hajókon, nagyon szerette a munkáját, de arra számít, hogy ennek vége, mivel most úgy beszélt a sajtóval, hogy a munkaadója korábban ezt határozottan megtiltotta.

Az egyik érintett cég, a Royal Caribbean szóvivője szerint még mindig több ezer ember lehet a hajókon, de a következő hetekben mindenki hazatérhet majd.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 26. 20:15
×
×
×
×