Az utasok kimenekítését követően még mindig több tízezer ember vesztegelhet a hatalmas óceánjárókon világszerte, a személyzet hazajutásáért sok cég nem fizet - írta a Quartz cikke nyomán a 444.hu. A portál szerint számos alkalmazott fizetése lejárt már, sokan fizetés nélkül töltik idejüket korábbi munkahelyükön, a hajók pedig gyakorta nemzetközi vizeken vesztegelnek.
A Quartz Melinda Mann történetén keresztül mutatta be a visszásságokat. Ő február végén szállt fel a Holland America nevű vállalat egy tengerjárójára, hogy az Oosterdam és San Diego közötti úton az utasok gyerekeinek szervezzen programokat. Azóta több mint 50 nap telt el, és Mann még mindig a tengeren van, noha az utasokat már márciusban elengedték a hajóról. A szerződése már rég lejárt, de nem engedték, hogy elhagyja a hajót. A hajó azóta a nemzetközi vizeken vesztegel, nem messze Mexikótól.
Enni naponta háromszor kap, igaz, nem túl sokat, a hajón takarékoskodnak a készletekkel. Mann elmondása szerint megpróbált mindent, hogy kiszabadítsa magát, családtagjait és barátait kérte meg, hogy terjesszék, hogy mi történt vele, amikor pedig egy kikötőben vesztegeltek, megpróbálta elhagyni a hajót, de a biztonságiak megállították. Megpróbálta elérni, hogy akkor tartóztassa le a rendőrség, legalább úgy amerikai bíróság elé kerülhetne, de ez sem történt meg.
A Quartz szerint
akár százezer ember is lehet, aki hasonló helyzetben van. Egyes hajók a kikötők közvetlen közelében várakoznak, de vannak, melyek kinn keringenek a nemzetközi vizeken.
Ugyan elvben az amerikai alkalmazottak elhagyhatnák a hajókat az amerikai kikötőkben, de csak akkor, ha a járványügyi szigorú utasítást betartva a munkaadójuk kiállít egy elég szigorú igazolást, melyben vállalják, hogy fizetik az alkalmazott hazaútját (ami nem történhet menetrend szerinti járatokkal), illetve vállalják, hogy az alkalmazott betartja majd a járványügyi karantén előírásait. Az igazolást a vállalatok felső vezetésének is alá kell írnia, vállalva, hogy súlyos büntetést vonhat maga után, ha megszegik.
A cégek, illetve a személyzet tagjai közül viszont feleslegesen szigorúnak tartják a szabályozást, ami ráadásul hatalmas anyagi terhet is rakna a hajózási vállalatok nyakába. Maga Mann is azt írta a Quartz-nak, hogy megérti, hogy a cége miért nem írja alá az igazolást. Ő sem a vállalatra, hanem az amerikai államra haragszik, amely szerinte megsérti az ő alapjogait azzal, hogy nem engedi, hogy hazatérjen.
Egy tengerészeti szakjogász, Jim Walker viszont jóval kritikusabb volt: szerinte ezek a cégek hatalmas nyereségre tettek szert az elmúlt években, több milliárd dolláros üzletágról van szó, és közben a vállalatok nem adóznak az Egyesült Államokban, nem tartják be az amerikai munkajogi előírásokat, most pedig nem hajlandóak kifizetni annak a költségét, hogy hazajuttassák az alkalmazottakat.
A CDC jelentése szerint az elmúlt héten több vállalat is beadta már a derekát, és több mint 40 hajó személyzete térhetett haza.
A jelek szerint Mann is hamarosan távozhat a hajójáról. Több mint két évet töltött a hajókon, nagyon szerette a munkáját, de arra számít, hogy ennek vége, mivel most úgy beszélt a sajtóval, hogy a munkaadója korábban ezt határozottan megtiltotta.
Az egyik érintett cég, a Royal Caribbean szóvivője szerint még mindig több ezer ember lehet a hajókon, de a következő hetekben mindenki hazatérhet majd.