Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay.com

Több tízezer dolgozó vesztegelhet még az óceánjárókon

Sokan fizetés nélkül, és van, ahol a hajó ellátmányával is takarékoskodnak már.

Az utasok kimenekítését követően még mindig több tízezer ember vesztegelhet a hatalmas óceánjárókon világszerte, a személyzet hazajutásáért sok cég nem fizet - írta a Quartz cikke nyomán a 444.hu. A portál szerint számos alkalmazott fizetése lejárt már, sokan fizetés nélkül töltik idejüket korábbi munkahelyükön, a hajók pedig gyakorta nemzetközi vizeken vesztegelnek.

A Quartz Melinda Mann történetén keresztül mutatta be a visszásságokat. Ő február végén szállt fel a Holland America nevű vállalat egy tengerjárójára, hogy az Oosterdam és San Diego közötti úton az utasok gyerekeinek szervezzen programokat. Azóta több mint 50 nap telt el, és Mann még mindig a tengeren van, noha az utasokat már márciusban elengedték a hajóról. A szerződése már rég lejárt, de nem engedték, hogy elhagyja a hajót. A hajó azóta a nemzetközi vizeken vesztegel, nem messze Mexikótól.

Enni naponta háromszor kap, igaz, nem túl sokat, a hajón takarékoskodnak a készletekkel. Mann elmondása szerint megpróbált mindent, hogy kiszabadítsa magát, családtagjait és barátait kérte meg, hogy terjesszék, hogy mi történt vele, amikor pedig egy kikötőben vesztegeltek, megpróbálta elhagyni a hajót, de a biztonságiak megállították. Megpróbálta elérni, hogy akkor tartóztassa le a rendőrség, legalább úgy amerikai bíróság elé kerülhetne, de ez sem történt meg.

A Quartz szerint

akár százezer ember is lehet, aki hasonló helyzetben van. Egyes hajók a kikötők közvetlen közelében várakoznak, de vannak, melyek kinn keringenek a nemzetközi vizeken.

Ugyan elvben az amerikai alkalmazottak elhagyhatnák a hajókat az amerikai kikötőkben, de csak akkor, ha a járványügyi szigorú utasítást betartva a munkaadójuk kiállít egy elég szigorú igazolást, melyben vállalják, hogy fizetik az alkalmazott hazaútját (ami nem történhet menetrend szerinti járatokkal), illetve vállalják, hogy az alkalmazott betartja majd a járványügyi karantén előírásait. Az igazolást a vállalatok felső vezetésének is alá kell írnia, vállalva, hogy súlyos büntetést vonhat maga után, ha megszegik.

A cégek, illetve a személyzet tagjai közül viszont feleslegesen szigorúnak tartják a szabályozást, ami ráadásul hatalmas anyagi terhet is rakna a hajózási vállalatok nyakába. Maga Mann is azt írta a Quartz-nak, hogy megérti, hogy a cége miért nem írja alá az igazolást. Ő sem a vállalatra, hanem az amerikai államra haragszik, amely szerinte megsérti az ő alapjogait azzal, hogy nem engedi, hogy hazatérjen.

Egy tengerészeti szakjogász, Jim Walker viszont jóval kritikusabb volt: szerinte ezek a cégek hatalmas nyereségre tettek szert az elmúlt években, több milliárd dolláros üzletágról van szó, és közben a vállalatok nem adóznak az Egyesült Államokban, nem tartják be az amerikai munkajogi előírásokat, most pedig nem hajlandóak kifizetni annak a költségét, hogy hazajuttassák az alkalmazottakat.

A CDC jelentése szerint az elmúlt héten több vállalat is beadta már a derekát, és több mint 40 hajó személyzete térhetett haza.

A jelek szerint Mann is hamarosan távozhat a hajójáról. Több mint két évet töltött a hajókon, nagyon szerette a munkáját, de arra számít, hogy ennek vége, mivel most úgy beszélt a sajtóval, hogy a munkaadója korábban ezt határozottan megtiltotta.

Az egyik érintett cég, a Royal Caribbean szóvivője szerint még mindig több ezer ember lehet a hajókon, de a következő hetekben mindenki hazatérhet majd.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×