Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós

Újabb, menekülteket mentő hajókat tilt ki kikötőiből Olaszország

Matteo Salvini olasz belügyminiszter és miniszterelnök-helyettes szombaton ígéretet tett arra, hogy két további, menekülteket és migránsokat mentő segélyszervezet hajóit is kitiltja az olasz kikötőkből.

A Liga olasz kormánypárt keményvonalas politikusa a Sea-Eye és a Mission Lifeline nevű német nem kormányzati szervezeteket (NGO) tette tilalmi listára.

"Jobb, ha tudják ezek az emberek, hogy Olaszország nem akar többet bűnrészességet vállalni az illegális bevándorlási bizniszben, úgyhogy más kikötőket kell találniuk" - írta Salvini a Facebook közösségi portálon. A jobboldali Ligát vezető belügyminiszter bejegyzésében azt állította, hogy mindkét NGO Líbia partjai közelében állomásoztatja hajóit, hogy felvegyen "egy rakomány csempészek által sorsára hagyott emberi lényt".

A Mission Lifeline szarkasztikus hangvételű twitteres válaszüzenetében azt írta: "Ilyen, amikor a fasiszták biztosítanak nekünk nyilvánosságot..."

Előző nap, pénteken az NGO arról számolt be, hogy a líbiai partok közelében állomásozó hajója részt vett egy vészhelyzetbe került gumihajó 118 migráns utasa - köztük 14 nő, négy gyermek és egy csecsemő - kimentésében, ám az olasz parti őrség parancsára át kellett őket tenniük egy szingapúri teherhajóra, amely a líbiai Miszráta kikötőjébe tartott. Alex Steier, a Mission Lifeline szóvivője egy e-mailes nyilatkozatában aggodalmát fejezte ki, amiatt, hogy a kimentett embereket visszaviszik Líbiába.

Olaszország múlt vasárnap megtagadta a francia SOS Mediterranée és az Orvosok határok nélkül (MSF) civil szervezetek által működtetett, 629 bevándorlót szállító Aquarius mentőhajó kikötését, de Málta sem fogadta a hajót. Az Aquarius sorsa végül kedden rendeződött: a migránsokat olasz hajók segítségével szállítják át a spanyolországi Valenciába, ahová várhatóan vasárnap érkeznek meg.

Olaszországba ezzel szemben beengedik azt a 41 migránst, akit a Trenton nevű amerikai hadihajó vett a fedélzetére még szerdán. Matteo Salvini belügyminiszter korábban arról beszélt, hogy mostantól a nem kormányzati szervezetek migránsokat szállító hajói nem kapnak kikötési engedélyt Olaszországban. Egyedül az olasz haditengerészetnek vagy az olasz parti őrségnek a hajói érkezhetnek migránsokkal az olasz partokra.

Az Aquarius esete ismét rávilágított az Európai Unióban a migrációs politika terén kialakult éles megosztottságra, és felerősítette a bevándorlási és menedékjogi szabályok reformját sürgető hangokat. A kérdés az egyik fő témája lesz az EU június végére tervezett csúcstalálkozójának.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×